Go Down

Topic: LED strip met Arduino (Read 7833 times) previous topic - next topic

akatchi

Gelukkig, kan ik met een gerust hart deze items bestellen, alleen snap ik nog niet helemaal waarom er 5 draden uit de LED strip op de foto komt, het waren er toch 3? 2 voeding, 1 data pin :D?

shooter

ja je hebt gelijk de 2 rode zijn doorverbonden voor de 5V en de 2 witte hangen aan gnd, dat is toch handig kun je zo de voeding eraan hangen, of doorverbinden. de groene kan wel doorgelust worden maar moet van begin tot eind. best is om op zoveel mogelijk plaatsen de voeding aan te sluiten.

Je kunt ook een PC voeding gebruiken hoor.

paul deelen
shooter@home.nl
making controls with codesys PLC and arduino

akatchi

Ahh ik snap het!!
Toevallig kom ik er net een video van tegen, zoiets als dit wordt het dan:

Dan kan ik die 3 gewoon aan mijn arduino vast klikken zeg maar.
Nog 2 vraagjes dan:
1- Ik hoef toch geen rekening te houden met het aantal Watt of iets?
2- Ik wist dat de Grounds geconnect aan elkaar mochten worden van de strip en de Arduino, maar de VCC van de arduino mag toch niet worden doorverbonden met die van de strip?

Kleine vraagjes maar ben wel benieuwd :D, bedankt.

shooter

als de witte aan gnd hangt op je UNO en de rode aan de 5V dan gaat het goed.
Vin is voor boven de 7- tot 12 Volt bedoelt.
en die groene gaat naar je datapin
het lijkt wel goed want de UNO staat aan.
paul deelen
shooter@home.nl
making controls with codesys PLC and arduino

akatchi

de rode aan de 5V dan gaat het goed.
Ah omdat de LED strip ook 5V gebruikt maakt dat niet uit dus, ondanks ze wel verschillende ampere hebben.

Op de foto die ik poste zie je nog net heel klein beetje bovenin zo'n voeding toch, is zo een voeding niet slimmer dan een adapter die ik wou? Want die adapter moet ik dan gaan doorknippen enzo? En deze zijn er toch echt voor gemaakt?

Deze in 10A, klik

Of hoef ik die adapter die ik eerst zei niet perse door te knipper daarvoor?

nicoverduin

Als jemaar rekening houdt dat de 230v aansluitingen open en bloot zijn. Dus ff niet opletten en je hebt een goede jetzer te pakken. Dit zijn namelijk inbouw voedingen. Maar het kan wel.
Met vriendelijke groet / kindest regards
Nico Verduin
www.verelec.nl
Do not PM me for personal consultancy unless you are willing to pay for it.

akatchi

Als jemaar rekening houdt dat de 230v aansluitingen open en bloot zijn.
Maar dat heb ik met die 8A adapter toch ook, want ik moet die eerst doorknippen om ze aan te sluiten

MAS3

Mar 25, 2017, 10:49 am Last Edit: Mar 25, 2017, 10:51 am by MAS3
Hoi.

Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als het om het voeden gaat.
Een adapter is doorgaans veiliger, omdat je daar het ding in een stopcontact steekt.
Hoewel ik wel durf te betwijfelen of je adapters van 8 Ampère in een stopcontact kunt stoppen en dat die er dan ook lekker in zitten (omdat die dingen dan behoorlijk fors zullen zijn).

Ik heb zelf voor iets soortgelijks ook zo'n soort voeding besteld als waar je het hierboven over hebt.
Die zijn in principe onveiliger, omdat je daar je 230 volt draden onder een schroefje moet doen en dan dat schroefje moet aandraaien.
Over die schroefjes zit wel een kunststof plaatje zodat er niet al te snel ongelukken gebeuren, maar helemaal hufterproof is dat niet.
Verder kun je de kabels die je gebruikt, aan zo'n ding niet beveiligen tegen iemand die er eens aan gaat trekken wat ook mogelijke gevaren kan opleveren.
Ik meen ook gezien te hebben dat je LED strip waterdicht zou zijn, voedingen zoals die waar we het nu over hebben zijn zo lek als een zeef (letterlijk).

Daarom vind ik het raadzaam om zo'n ding veilig in een kastje zou bouwen.
Dat kastje moet dan ruim genoeg zijn om de warmte ontwikkeling die de voeding zonder twijfel zal hebben geen probleem te laten worden, en moet een vorm van trekontlasting (wartels bijvoorbeeld) hebben.
Dit geldt alleen als je je LED strips inderdaad buiten gaat gebruiken en / of als je de voeding ergens anders gebruikt als in je hobbyhok.
In je hobbyhok is de kans dat je iemand anders elektrocuteert kleiner, en als je jezelf een opdonder geeft is dat je eigen schuld...

De adapter draden die je door moet knippen zitten aan de 5 volt kant.
Daar krijg je niet zo snel een opdonder van, moet je goed je best voor doen.
230 volt is gewoon gevaarlijk.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

nicoverduin

Je knipt alleen de 5v lijn door. Niet de 230v. En tegenwoordig zijn die 5v leidingen ooknog eens kortsluit vast. De 230v ook. Dan springt de stop gewoon.....
Nico Verduin
www.verelec.nl

akatchi

De adapter draden die je door moet knippen zitten aan de 5 volt kant.
Daar krijg je niet zo snel een opdonder van, moet je goed je best voor doen.
230 volt is gewoon gevaarlijk.

Je knipt alleen de 5v lijn door. Niet de 230v. En tegenwoordig zijn die 5v leidingen ooknog eens kortsluit vast. De 230v ook. Dan springt de stop gewoon.....
Dat wist ik niet, bedankt!! In dat geval neem ik sowieso de adapter, met hoge spanningen werken terwijl ik niet alles ervan af weet doe ik liever niet, maar als ik de adapter aan de 5V kant moet doorknippen en dan de kans op een schok of iets veel kleiner is dan lijkt me dat ook veel veiliger.

Maar bij een schok maakt het Volt toch trouwens niet uit? Het gaat toch om Ampere vooral? Want je hebt tasers van 60.000 Volt, dan moet iemand geheid dood gaan lijkt mij. En als er 1 Ampere uit de andere kant van de adapter komt is dat juist dodelijk? Ik heb zelfs gelezen dat 30mA al dodelijk kan zijn.

MAS3

Dat is de reden waarom je word gewaarschuwd als je overweegt met zulke spanningen te gaan werken.
Daar zijn een hele hoop misverstanden over, en veel wijsneuzen die grote risico's nemen bijvoorbeeld doordat ze zulke uitspraken als die jij hierboven maakt (omdat je dat eens ergens gehoord hebt), verkeerd interpreteren en denken dat ze geen enkel risico lopen.
Zulke gasten moeten eerst een flinke opdonder krijgen, misschien gaan ze dan eens nadenken.

Een hogere spanning zorgt er voor dat die spanning gemakkelijker een weg kan vinden.
Als die weg er eenmaal is, dan zal er een stroom gaan toenemen (en de wetten zeggen dan dat de spanning zal gaan inzakken).
Een taser zou beveiligd moeten zijn tegen stromen in de milliamperes, maar maakt wel een heel hoge spanning.
Die 60000 volt uit de taser is als de weerhaken niet in je lichaam zitten.
Het getalletje dient alleen om het wapen meer afschrikwekkend te maken (begrijp me niet verkeerd, ik wil er nooit mee in aanraking komen).
Zitten ze wel in je lichaam en is er een pad voor de stroom om te gaan lopen, dan is die spanning uit de taser heel veel lager.
Probleem bij de 230 volt spanning is dat die zeer ruim voldoende is om een stroom door je lichaam te laten ontwikkelen, en dat die stroom doorgaans pas bij 16 Ampère begrensd is.
Dat is een factor 533 keer zo groot als de dodelijke stroom die je ooit eens ergens hebt opgepikt.

Als veilige spanning word 48 volt aangenomen.
Maar daar kun je ook al vervelende ervaringen mee opdoen als je het aanraakt.

Dus voor jou:
De 230 volt kant van de adapter of voeding is mogelijk dodelijk.
De 5 volt / 8 A kant uit de voeding niet, omdat de 5 volt te laag is om de 8 Ampère onderweg te sturen door jouw lichaam.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

akatchi

Dus voor jou:
De 230 volt kant van de adapter of voeding is mogelijk dodelijk.
De 5 volt / 8 A kant uit de voeding niet, omdat de 5 volt te laag is om de 8 Ampère onderweg te sturen door jouw lichaam.
Bedankt MAS, erg duidelijk uitgelegd en altijd fijn om te horen van iemand die er wel echt verstand van heeft :D!

akatchi

Oke dus dan ziet de wiring er als volgt uit:
Deze led strip:

Met deze 5V 8A adapter, die ik aan de onder kant van deze afbeelding zeg maar af knip (de dunnere kant, weet iemand trouwens waarom er ook een jack aan zit, dat ronde dingetje?)

En dat wire ik dan zo, links zijn de draden van de adapter, die worden vast gemaakt aan de Arduino VCC en de Arduino Ground, en de data pin gaat direct van de LED strip naar de Arduino (in Fritzing stond geen led strip, dus beeld even in dat dat groene led'je onderin de strip is).

Is dat correct?

nicoverduin

Die plug zit erop omdat 99% van alle apparaten er een jack voor hebben. En die anderhalve zool die met zijn arduino bezig is niet. En die kunnen altijd nog een jack kopen. En mogelijk heb je die al met schroefklemmen op een van de chinese sites....
Nico Verduin
www.verelec.nl

akatchi

Mar 25, 2017, 02:55 pm Last Edit: Mar 25, 2017, 02:55 pm by akatchi
En die anderhalve zool die met zijn arduino bezig is niet.
Haha helemaal waar. Is het trouwens ook slim als ik de doorgeknipte adapter draden en die van de LED strip aan elkaar vast maak met van dat rubber er om heen, en dan even een aansteker eronder zodat het goed vast zit en geisoleerd.
Weet iemand ook hoe zo'n rubbertje heet?

Go Up