Go Down

Topic: LED strip met Arduino (Read 7801 times) previous topic - next topic

Jantje

Do not PM me a question unless you are prepared to pay for consultancy.
Nederlandse sectie - http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html -

nicoverduin

Met vriendelijke groet / kindest regards
Nico Verduin
www.verelec.nl
Do not PM me for personal consultancy unless you are willing to pay for it.

MAS3

Mar 25, 2017, 03:58 pm Last Edit: Mar 25, 2017, 03:59 pm by MAS3
Een rubbertje staat ook bekend als condoom.

Maar jij bedoelt krimpkous.
Het is een goed idee om dat te gebruiken en het ziet er ook nog eens heel netjes uit.
Als je het spul ook in minder droge omstandigheden wil gebruiken, dan kun je het best op zoek naar krimpkous met lijmlaag.
Als je de juiste maat weet te vinden dan vormt dat een waterdichte barrière, die ook nog eens olie en zuurbestendig is.
Is wel vrij duur spul.

[edit]
Oeps, niet gezien dat we alweer een pagina verder waren.
[/edit]
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

akatchi

Een rubbertje staat ook bekend als condoom.
Haha beetje verkeerd verwoord inderdaad, bedankt in ieder geval, het ziet eruit dat je er zo'n 150 voor 2 euro krijgt en 5 verschillende maten dus dat zal wel goed komen.

Ik denk ook dat ik trouwens voor de 10A adapter gaat aangezien het in prijs niet veel uitmaakt en op de foto zit daar ook nog

dit bij, zekere voor het onzekere voor als het er bij die andere niet bij zit.

Ik neem aan dat dit qua veiligheid verder niks uitmaakt.

Bedankt voor alle hulp in ieder geval! :D

akatchi

Het valt me trouwens nu pas op bij deze foto die ik eerder poste dat de arduino aan staat maar niet apart wordt gevoed:

Betekent dat dus dat ik met deze 10A voeding de Arduino ook gelijk voed? En dat ik ze niet allebei apart hoeft te voeden?

En als ik het dan goed beredeneer, als je dan dus de Arduino apart voed (met USB kabel bijv.) en de LED strip ook, dan delen ze alleen de grounds en niet de VCC, dan doe je gewoon niks met het 2e 'VCC' draadje van de LED strip, correct?

Want mijn bedoeling is wel dat de Arduino via USB gevoed gaat worden via mijn computer, omdat de computer data doorstuurt waarna de kleuren van de LED strip veranderen.

EDIT: Nico wat je zei over Contrajack, bedoel je dit ermee?

Dan hoef ik niks te knippen inderdaad, erg handig dus!

MAS3

Hoi.

Je kunt inderdaad je Arduino ook uit de 5 volt voeden.
Moet je wel even goed opletten dat je daarvoor de juiste aansluiting pakt, want daar zijn meer keuzes in.

Wat je op die foto laat zien, is niet wat Nico bedoelde.
Ik heb Google ff geraadpleegd en dit is het 1e plaatje dat daarbij gevonden werd van wat hij wel bedoelde:

Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

akatchi

Ik had al door dat het plaatje niet helemaal klopte inderdaad, maar de foto die jij hierbij linkt is wel wat ik bedoelde!

Als ik de Arduino dus apart wilt voeden moet ik de grounds doorconnecten van de Strip en de Arduino alleen, en dan laat ik 1 vcc gewoon los hangen zeg maar.

Als ik de Arduino wil voeden met de strip tegelijkertijd moet ik de grounds + de vcc aan elkaar doorverbinden dus.

Is dat correct?

nicoverduin

Even die grijze massa laten werken...... je komt er vast wel op...... ik heb een 5.1mm stekker met 5v ik heb 2 stekkers met 2 pluggen die ik van binnen met draadjes moet solderen.... of ziet die 5.1 ingang aan de andere kant?
Nico Verduin
www.verelec.nl

nicoverduin

Yep die van mas bedoelde ik. En voordat je ook mmar iets van die arduino of led strip aansluit......CONTROLEER DE PLUS EN MIN DAT ZE JUIST zIJN. Soms kloppen de aansluitinen van de chinezen bijna....
Nico Verduin
www.verelec.nl

akatchi

Misschien een domme vraag, maar hoe controleer ik dat dan precies, ik heb geen multimeter of iets.

nicoverduin

Een goede reden om er een aan te schaffen.... aldi.... liddle... pramma.... kosten iets van 5-10 euri. En voor het soort gebruik zoals hier prima....
Nico Verduin
www.verelec.nl

MAS3

Mar 25, 2017, 08:57 pm Last Edit: Mar 25, 2017, 08:58 pm by MAS3
Die kun je kopen.
Of voor je verjaardag krijgen bijvoorbeeld.
Jij bent nogal bezig met dit spul.
Dan is passend gereedschap geen overbodige luxe.

Je kunt ook met een diode, een weerstand en een LED ook testen wat de polariteit is.
Een LED is ook een diode, maar niet bedoeld om te werken als een diode maar om licht te maken.
De diode werking van een LED is niet optimaal.
Daarom dus de diode (tip: heeft een spanningsval), de passende weerstand en een LED.
De LED en de diode in dezelfde richting zetten natuurlijk.
De LED zal oplichten als je de goede aansluitingen aan plus en min aansluit, en niet als je 'm verkeerd om aansluit.

Nog eentje en nog mooier:
Een bipolaire LED.
Dat is niet een LED die bij de psychiater loopt, maar eentje die rood of groen kan oplichten, afhankelijk van of je m linksom of rechtsom aansluit.
Weerstand niet vergeten natuurlijk.

akatchi

Bedankt voor de tips weer!
Maar dat testen met die LED bedoel je toch gewoon als die in het stopcontact zit (wat anders ook eigenlijk...).

Kan het ook niet even snel proberen met een 5mm led'je, even snel erin doen en eruit doen om te kijken of die gaat branden?

nicoverduin

Mar 25, 2017, 09:21 pm Last Edit: Mar 25, 2017, 09:22 pm by nicoverduin
Les 1 met electronica..... ff vlug werkt vrijwel nooit......
Nico Verduin
www.verelec.nl

akatchi

Sorry voor de vele vragen, maar ik had nog iets.

Ik heb thuis nog een Attiny85 liggen, nu zat ik eens te denken het moet toch mogelijk zijn om hier een code op te uploaden en die data pin hierop aan te sluiten van de LED strip. Ik power hem dan met dezelfde adapter als die van de LED strip zelf (5V 10A DC), als ik zo denk dat moet dat mogelijk zijn.
Operation voltage van attiny85 is namelijk: 1.8 - 5.5V for ATtiny25V/45V/85V

Dus dat zou ook wat ruimte kunnen schelen in latere projecten.

Go Up