Toggle Switch werkt niet helemaal goed

Hallo,

Ik was even nieuwe onderdelen aan het testen toen ik bij de toggle switches kwam, ik dacht eigenlijk dat alle toggle switches wel op Arduino konden, er staat op de toggle switch 6A 125VAC, maar ik weet niet echt wat ik hiermee moet verder.

Maar oke ik had dus even gegoogled hoe ik het moest wiren, en had een code geschreven om het aan te sturen en het bleek te werken in het begin..

Hier is wire schema:

Ik gebruikte eerst een 1K resistor en toen werkte het niet, toen een 10K resistor en het leek te werken maar er kwam al snel rook uit (weet niet of het uit de switch of de resistor kwam), maar de resistor was echt gloeiend heet. Heb ik nu ook de arduino eventueel beschadigd? En hoeveel Ohm weerstand moet ik dan precies gebruiken?

Het gaat trouwens over zo'n soort toggle switch:

Weet je zeker dat het een 10kΩ weerstand was en geen 10Ω?
Het schema lijkt correct. Ook met een 1kΩ weerstand zou het moeten werken. Kijk je bedrading eens na.
De externe weerstand is eigenlijk overbodig, de Arduino heeft ingebouwde pull-up weerstanden. Een snelle Google-search zal je leren hoe je ze kan gebruiken.
Het is eventueel mogelijk dat deze te groot zijn voor de toggle switch (als de wetting current te hoog is bijvoorbeeld), en dan kan je er eventueel wel externe gebruiken.

6A 125VAC betekent dat de maximale stroom door de schakelaar 6 Ampère bedraagt, en de maximale spanning die geschakeld kan worden 125 Volt wisselspanning is. Een schakelaar is een schakelaar, normaal kan je zo goed als elke schakelaar gebruiken met een Arduino.

Pieter

PieterP:
Weet je zeker dat het een 10kΩ weerstand was en geen 10Ω?

Je hebt helemaal gelijk Pieter, er staat op 10R maar het bovenkantje van de R is weggevallen waardoor het op een K lijkt, wat stom.

Ik neem aan dat alleen de weerstand nu gewoon kapot is dan, of iets anders? Met een 1k resistor werkt het inderdaad ook gewoon!

Hoe weet je trouwens dat een 1K weerstand genoeg is? Hoe kan je dat berekenen of weten?

De externe weerstand is eigenlijk overbodig, de Arduino heeft ingebouwde pull-up weerstanden.

Maar dan moet je de schakelaar wel met gnd verbinden en niet met 5V.

akatchi:
Hoe weet je trouwens dat een 1K weerstand genoeg is? Hoe kan je dat berekenen of weten?

Voor dit geval is het eigenlijk: hoe hoger de weerstand hoe beter.
Waarom?
Alle stroom die door de weerstand vloeit is "verloren". Hoe hoger de weerstand hoe minder stroom hoe minder verloren energie.
Maar als de weerstand oneindig wordt (dat is dus geen weerstand) ga je de pin niet laag trekken en werkt het ook niet meer.
De stroom die stroomt kan je makkelijk berekenen met u=R*I dus I=U/R.
Hier is U 5V en bij een weerstand van 10K krijg je dus 0,0005 A of 0,5mA.
bij een weerstand van 10 ohm wordt dat dus 0,5A en ja dat wordt heet.

Ah vandaar, dankjewel!
En wat als ik dan bijvoorbeeld een 220k resistor pak dan krijg ik 0,02mA, zou dat dan ook nog gewoon werken of is dat echt weer overdreven hoog?

Het probleem bij heel hoge weerstandswaarden is dan weer dat je onder de wetting current van de schakelaar kan zitten, en de oppervlakteweerstand dus niet kan overwinnen, waardoor de schakelaar "open" blijft. Daarbij komt dat je last kan krijgen van interferentie omdat de stroom zo klein is.

Maar bij kleine schakelaars en korte draden heb je daar normaal gezien niet al te veel last van.

Pieter

Dat is dan helemaal duidelijk, er moet dus nog wel een bepaalde stroom doorheen gaan om die 'drempel' overheen te komen.

@pieterP
Daar de weerstand niet in serie staat met de schakelaar heeft de wetting current hier niks mee te maken.

Even nog een vraagje beetje off-topic, maar denk niet dat een nieuwe thread maken weer nodig is.

Ik gebruik nu een Mosfet om via mijn 5V arduino een 12V lampje te laten branden dat 125mA gebruikt.

Nu kwam ik erachter dat je gewoon DC-DC step up converters heb van 5V naar 12V, klik hier nu vraag ik me af, kan de arduino dan alsnog genoeg stroom (I) leveren voor zoiets door een pin? Of zou dat lampje dan alsnog niet werken? Want via de mosfet gebruik ik nu een externe voeding, maar dit lijkt me dan veel makkelijker.

Jantje:
@pieterP
Daar de weerstand niet in serie staat met de schakelaar heeft de wetting current hier niks mee te maken.

De schakelaar staat wel degelijk in serie met de pull-up weerstand.

akatchi:
Even nog een vraagje beetje off-topic, maar denk niet dat een nieuwe thread maken weer nodig is.

Ik gebruik nu een Mosfet om via mijn 5V arduino een 12V lampje te laten branden dat 125mA gebruikt.

Nu kwam ik erachter dat je gewoon DC-DC step up converters heb van 5V naar 12V, klik hier nu vraag ik me af, kan de arduino dan alsnog genoeg stroom (I) leveren voor zoiets door een pin? Of zou dat lampje dan alsnog niet werken? Want via de mosfet gebruik ik nu een externe voeding, maar dit lijkt me dan veel makkelijker.

P12V = U*I12V = 12V * 0.125A = 1.5W
P12V = P5V = 1.5W = 5V * I5V
I5V = 0.3A
Dat is indien de efficientie van de converter 100% zou zijn, dus de eigenlijke stroom is iets hoger.
Dat is op het randje, maar waarschijnlijk nog net doenbaar voor de 5V-lijn van de USB-poort. Die heeft normaal een polyfuse, dus meet de spanning eens. Als die niet te ver onder 5V zakt bij het schakelen van de lamp is het te doen.

Langs de andere kant: misschien is het eenvoudiger om gewoon één 12V adapter te gebruiken voor de Arduino én de lamp.

Pieter

Ik kan de Arduino wel voeden met een 12V adapter, maar dat levelt die dan toch naar 5V, en ik kan dan niet die 12V voeding gebruiken zonder een Mosfet, want als ik het lampje wil aansturen via een pin van Arduino, die werken op 5V en het lampje wordt dan nog gevoed met 12V, toch?

De pinnen van de Arduino zijn 5V inderdaad. Maar dan kan je wel de 12V van de Vin pin gebruiken als voeding voor de lamp.
Je zult sowieso een MOSFET nodig, want een output van de Arduino kan maximaal 20mA (abs. max. 40mA) leveren. Dit is veel te weinig voor een gloeilampje.

Pieter

Ah oke, ik heb een 12V adapter 2A gevonden van een oude LED strip! Ik heb nu alles gewired (de lamp op de mosfet enzo) maar bedacht nu bij mezelf, is de 2A teveel voor de Mosfet?

Als ik het goed hebt maakt het Ampere dat de voeding kan geven niet uit, maar het gaat erom hoeveel Ampere de lamp gebruikt (in dit geval 125mA), dus volgens mij kan ik het met een gerust hart gaan uitproberen toch?

Yep

Het werkt nice!
Ik vraag me alleen nu af wat ik moet doen voor de sirene die 2A nodig heeft.. een heat sink kopen of een andere Mosfet?

Beide

Heb je een voorbeeld voor welke mosfet ik dan moet gebruiken die 5V 2A werkt? Want als ik op google zoek mosfet 5V 2A krijg ik niet wat ik zoek.

Deze zal wel niet goed zijn..?