Go Down

Topic: Toggle Switch werkt niet helemaal goed (Read 3432 times) previous topic - next topic

PieterP

Moet dit perse? Ik lees vaak dingen over pull-down weerstanden bijvoorbeeld ook bij knoppen, maar ik snap eigenlijk niet precies wat het doet.
Het is niet hetzelfde als bij een schakelaar.
Als de spanning op de Gate te hoog oploopt (bv. doordat de pin niet aangesloten is, door statische elektriciteit etc.) kan de dunne oxidelaag van de Gate beschadigd raken. Om te voorkomen dat zich een hoge spanning opbouwt op de Gate, wordt een grote (>100kΩ) pull-down weerstand toegevoegd.
Door de pull-down weerstand kunnen de ladingen die zich op de gate opbouwen naar de grond stromen.

Ja klopt, maar waarschijnlijk zal hij niet langer aan staan dan 20 seconden elke keer dat het af gaat zeg maar. Dus het ligt er dan een beetje aan hoeveel die gebruikt in z'n 'slaapstand', daar kan ik verder niet veel over lezen maar het gaat om dit ding: Klik hier het enige wat ik weet is dat het 12V is, en dat hij 2A nodig heeft (had ik aan de seller gevraagd, staat niet bij het product verder).
In principe als het in slaapstand niet teveel vreet en hij niet langer dan 20 seconden aan zal gaan, zou het eventueel wel een paar maanden mee kunnen gaan?
2A lijkt me erg veel voor zo'n klein ding. Ik zou het toch eens nameten.
Wat bedoel je met slaapstand? Als de MOSFET de voeding uitschakelt, verbruikt hij helemaal niets.

Ohh dat is helemaal niet veel, deze power ik dan gewoon met een 9V alkaline batterij, ik sluit er wel nog een 16x2 display op aan dus dat zal al wel wat meer vreten dan.
Een 9V-batterij heeft nog een kleinere capaciteit (250-500mAh gok ik). Je kan de Arduino wel in slaapstand brengen, en de LEDs desolderen om stroom te besparen. Er is ook een tweede microprocessor die voor de USB-communicatie zorgt. Deze trekt dus constant stroom, zonder iets te doen. Een Arduino Pro Mini heeft dit probleem bijvoorbeeld niet. Nick Gammon heeft een mooi artikel over power saving: http://www.gammon.com.au/power

Met een spanningsdeler kan je eventueel de batterijspanning monitoren.

Pieter

akatchi

Ah oke dan zal ik er een grote pull-down resistor tussen de Drain en de Source doen!

Ik vond 2A ook al erg veel voor zo'n klein dingetje, hier het gesprek van die seller..

Ik bedoel met slaapstand eigenlijk gewoon als de sirene niet aanstaat/afgaat. Dus de mosfet inderdaad ook uit staat.

Ik was uiteindelijk van plan zelfs gewoon alleen een ATMega chip te nemen van de Uno, en die op een PCB te solderen eventueel, dat zal al minder stroom gebruiken.

PieterP

Ah oke dan zal ik er een grote pull-down resistor tussen de Drain en de Source doen!
Best tussen de Gate en de Source ;)
Ik was uiteindelijk van plan zelfs gewoon alleen een ATMega chip te nemen van de Uno, en die op een PCB te solderen eventueel, dat zal al minder stroom gebruiken.
Is inderdaad een goed idee.

Pieter

akatchi

Nou dan moet ik maar weer nieuwe onderdelen gaan bestellen en dan hoop ik dat ik jullie niet weer lastig hoef te vallen :D!

akatchi

Kleine toevoeging nog, de ground van de batterij zelf hoef je dus helemaal niet te verbinden?

PieterP

Kleine toevoeging nog, de ground van de batterij zelf hoef je dus helemaal niet te verbinden?
Jawel, aan de gemeenschappelijke grond. Anders kan er natuurlijk geen stroom uit de batterij vloeien.

Pieter

akatchi

Jawel, aan de gemeenschappelijke grond. Anders kan er natuurlijk geen stroom uit de batterij vloeien.

Pieter
Uhm dus ik verbind deze door met de ground gate van de mosfet dan die ook naar de buzzer gaat? (Ik denk dat ik dan weer het eerder genoemde effect krijg dat die dan altijd aanstaat omdat er stroom doorheen gaat).

Dus dan aan de Arduino GND denk ik?

PieterP

Ja, de gemeenschappelijke grond met de Arduino en de Source van de MOSFET.

Pieter

MartinViljoen

Ah oke, ik heb een 12V adapter 2A gevonden van een oude LED strip! Ik heb nu alles gewired (de lamp op de mosfet enzo) maar bedacht nu bij mezelf, is de 2A teveel voor de Mosfet?

Als ik het goed hebt maakt het Ampere dat de voeding kan geven niet uit, maar het gaat erom hoeveel Ampere de lamp gebruikt (in dit geval 125mA), dus volgens mij kan ik het met een gerust hart gaan uitproberen toch?
correct, het hangt ook af van uw MOSFET's maximale stroom rating BV een IRL520 kan 20A hanteer. maakt ook altijd zeker van uw GND van uw 2A adapter is gekopel aan de arduino's GND en de posetiewe van uw 2A source is ver weg van enige koneksies naar de arduino.

Go Up