Go Down

Topic: Amplitude en frequentie van geluidsgolf uitlezen (Read 6717 times) previous topic - next topic

MAS3

Dat begrijp ik en vind ik ook verstandig.
Maar voor de zekerheid had je toch al een opamp toegevoegd zie ik ;)

Er zit vooruitgang in, dus dat is goed.

Wanneer je een plaatje laat zien in plaats van (nou ja, eerder naast) dat je het aan je post hangt, maak je het potentiële helpers gemakkelijker om de informatie die jij wil geven, te kunnen ontvangen.
Ik vind eigenlijk dat ik niet allerlei links en zo moet hoeven volgen om iemand anders eventueel te kunnen helpen.
Die persoon moet dan dus zorgen dat alle voor die persoon beschikbare informatie, ook in de vraag beschikbaar word gesteld.

Je hebt 2 gele draden getekend, en 1 blauwe draad.
Had je een reden om 2 gele draden te nemen en niet een gele en bijvoorbeeld een groene ?

In het schema dat je eerder toonde, staan 1 poot van de Elco, 1 poot van de condensator en de loper (de middelste poot) van de potmeter aan elkaar getekend.

Schuif de condensator 3 posities naar rechts, maak de gele en de (nu nog) blauwe draad ook wat langer.
Schuif de zwarte korte verticale draad ook 3 posities naar rechts (zowel boven als onder), en laat de gele verticale draad staan.

De 2 meest linkse rode draden heb je op de 5 volt aangesloten.
Dat moet je niet doen, deze verbinding moet op andere wijze tot stand worden gebracht en zonder de 5 volt.
Die verbinding krijgt dan ook een andere kleur dan rood of zwart.

Dat alles is weer de oplossing zodat je laatste Fritzing! sketch weer overeen komt met het schema.

Ik heb het vermoeden dat je het schema niet goed kunt lezen, klopt dat ?
Want als dat zo zou zijn, dan word het wel lastig voor je om iets te maken dat hetzelfde moet doen als wat zo'n schema uitbeeldt.
De sleutel is in dat geval dus het kunnen lezen van zulke schema's.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Jarnovis

#16
Feb 06, 2018, 01:47 pm Last Edit: Feb 06, 2018, 01:53 pm by Jarnovis
Ben in iedergeval blij dat er vooruitgang in zit en ik snap je redenatie van de plaatjes in de post.

De twee gele draden was een missopvatting van mij en ik zie ook mijn redenatie er nu niet achter (had er vast een of andere reden voor).

Dat de spanning van de muziek en Arduino niet klopten dacht ik gisteren ook aan, maar vergeten te melden (vond het namelijk vreemd dat er twee spanningen met elkaar rechtstreeks waren verbonden). Heb nu de muziek direct op de Elco aangesloten.

Ik heb nu alle audiosignalen blauw gemaakt. Signaal van de potmeter oranje en het analoge signaal wat ik wil hebben geel. Is het handig om dit ook blauw te maken of niet? Vond zelf van niet, omdat het een 'mix' is van twee spanningen(de offset en het voltage van de audio, mix van blauw en oranje naar mijn inzien).

Dit is nu het schema wat ik heb, wat volgens mij klopt.



Daarnaast, je vermoeden is ook correct. Op school leer ik wel met condensators, spoelen en weerstanden te rekenen, maar ik sluit niks aan. Daarnaast zijn het ook gewoon 'normale' schema's en geen schema's waarvan ik moet uitvinden of het parallel of serie is om maar wat te zeggen. Dit is een hobby/school project zodat ik nu weet wat ik eigenlijk op school aan het doen ben:P

Mocht je nog tips hebben, om dit goed onder controle te krijgen, ze zijn welkom.

En hartelijk bedankt voor alle tijd die je erin steekt om me op weg te helpen!

MAS3

Hoi.

Zie je dat het er nu veel strakker uitziet ?
En dat het daarmee ook heel veel overzichtelijker geworden is ?


Die vraag over de gele draad stelde ik natuurlijk met reden.
Dat je die 2 draden dezelfde kleur gaf, is wat mij betreft namelijk terecht.
Want die 2 gele draden zitten via het breadboard gewoon aan elkaar (op het plaatje waar dat over ging niet, maar dat was een vergissing van je).

Sterker nog, er is ook geen verschil tussen de gele, oranje en 1 blauwe draad.
Want die worden ook aan elkaar geknoopt op je breadboard.

Daarom kun je dus ook weer een kleinigheid veranderen.
Dan ga je met een draad van de Elco naar de loper van de potmeter, van de loper van de potmeter ga je vervolgens met dezelfde kleur door naar de condensator, en van daar weer door naar de A0 pin van je Arduino.
Die condensator kun je net als de Elco omdraaien en op z'n kop afbeelden.
En dan dat rare schuine draadje wegwerken door dat pootje gewoon te plaatsen in het gaatje direct naast het andere pootje van de condensator.
Natuurlijk moet je dan het zwarte draadje ook opschuiven zodat ie weer met hetzelfde pootje van de condensator is aangesloten.

Overigens ben ik het er niet mee eens dat dat zwarte horizontale draadje, zwart is.
Want het zit niet aan GND, maar aan de weerstand die op zijn beurt wel aan GND zit.
Het draadje een andere kleur geven zou ik ook niet doen; ik zou het draadje verwijderen.
Want de weerstand kun je gewoon aan de potmeter koppelen en het verticale zwarte draadje een paar posities naar rechts opschuiven zodat ie weer aan die nu ook opgeschoven weerstand zit.

Omdat we nu toch de puntjes op de in aan het zetten zijn:
De andere weerstand kan 1 positie hoger geplaatst worden, en het rode draadje aan die weerstand 1 positie inkorten.
Daarna heb je ineens 1 horizontale lijn over, want de 3 rij van boven is nu vrij gekomen door de laatste 2 veranderingen.



Overigens, dit is ook de manier waarop ik mij bezig houd met het schrijven van sketches voor de Arduino.
Eerst eens zien dat ik zaken werkend krijg, en daarna het steeds verder stroomlijnen zodat het er strak uitziet en vooral ook zo loopt.
Eigenlijk moet je het er ook tijdens het ontwikkelen strak laten uitzien, want daarmee kun je veel eenvoudiger het overzicht behouden (kijk maar eens naar je 1e en je recentste plaatjes).
Maar ja, zo zit ik nou eenmaal niet in  elkaar.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Jarnovis

Ja het ziet er nu veel netter en overzichtelijker uit en het is ook leuk om de progressie te zijn in de Fritzing! plaatjes.

Echter snap ik het verhaal van die blauwe draden nog niet. Het signaal van mijn audio is toch een heel ander signaal dan mijn potmeter, waarom moeten die dan dezelfde kleur hebben?
  Mijn signaal vanuit mijn laptop(muziek) wat ik wil meten, deze draad moet dus wel een andere kleur zijn dan de andere draden? Terwijl deze toch ook is gekoppeld aan de Elco(en dan dus ook potmeter/A0)?


En als ik nu per se een draad wilde tussen mijn weerstand en potmeter, dan moest deze kleur toch niet blauw zijn(niet dat ik dat wil, maar in het geval dat)?

Huidig schema:

Jarnovis

Ben momenteel mijn 100k weerstanden aan het zoeken, zodra ik deze heb gevonden kan ik gaan testen.

Wel nog een vraag, ik heb geen idee hoeveel Ohm mijn potmeter is, is dit erg?

MAS3

Hoi.

Het audio signaal gaat naar de Elco toe, en komt dan tegen de barrière aan die zo'n condensator is.
Een eventuele gelijkspanning komt niet door de Elco heen.
Maar het wisselende audio signaal gaat er wel doorheen.
Aan de andere kant van de Elco heb je dus niet meer hetzelfde als aan de ene kant.

Dat signaal uit de Elco, koppel je ergens een keer aan dat van de potmeter, en ook met de condensator èn de A0 ingang van de Arduino.
Je hebt dus een bepaald niveau aan de A0 ingang, en dat niveau heb heb met je potmeter ingesteld.
Bovenop dat signaal zet je het wisselende audio signaal dat zojuist door de Elco heen gekomen is.
Te korte pulsen gaan door de volgende condensator heen en komen terecht bij GND.
Daarmee zijn ze dus verdwenen en kun je ze niet zien op je A0 ingang.
Pulsen die langer duren passen weer niet door die condensator en komen daarmee wel aan op A0.
Als je dat zou kunnen meten (heb je een oscilloscoop ?), dan zie je dat dit zo is op alle plaatsen waar je nu een blauwe draad hebt getekend.
En daarom zijn die dus allemaal dezelfde kleur.

Overigens is het aantal kleuren dat je kunt gebruiken altijd beperkt, hoeveel kleuren je ook ter beschikking hebt.
Daarom kun je de kleuren ook anders groeperen, maar voor dit geval is het zo prima.

Als je een draad tussen weerstand en potmeter wil gebruiken, gebruik dan niet de kleuren die je al voor de voedingen gebruikt hebt.
Dus geen rood en geen zwart in dit geval.
Als je ook een 3 volt voeding zou hebben en die een oranje kleur geeft (zeker geen rood), dan moet je proberen te voorkomen dat je die oranje kleur ook voor iets anders gebruikt.

Je potmeter heeft er vast een indicatie op staan die aangeeft wat de waarde is.
Dus welke tekst zie je allemaal op die potmeter staan ?
Als je er geen potmeter tussen zet, maar de 2 100K weerstanden aan elkaar hangt, dan staat daar dus de halve voedingsspanning.
Door de hoge waarde van 100K kan dat verder niet zoveel kwaad.
Als je een lagere waarde dan 100K zou nemen, dan word het lastiger om het audio signaal er bovenop te zetten.
Als de weerstanden nog hoger dan die 100K worden, dan kunnen er weer teveel stoorsignalen op terecht komen.
Natuurlijk moet je wel altijd proberen om zo dicht mogelijk bij het ontwerp te blijven.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Jarnovis

#21
Feb 07, 2018, 07:15 pm Last Edit: Feb 07, 2018, 07:21 pm by Jarnovis Reason: Plaatjes zijn te klein en hierdoor niet leesbaar en Fritzing! in blijage gezet.
Top, momenteel maak ik geen gebruik van een 3V voeding, maar het is dan alsnog handiger dat ik mijn oranje draad een andere kleur geef(ik zal hem geel maken). Vond het niet nodig om deze in de post te zetten en heb hem dus maar in de bijlage gezet.

Er staat U103 611C op, dan kom ik wel uit op een 10k pot meter(op Google). Mijn 100k weerstanden heb ik ook gevonden.

Als ik geen muziek op zet dan krijg ik(als mijn potmeter op de laagste stand staat): 379-383 binnen, als de potmeter helemaal rechts staat  400-403.

Echter als ik mijn muziek aanzet, dan gebeurt er bijna niks. Zie mijn programma en resultaten hieronder.

Code: [Select]
[code]
void setup() {
  // put your setup code here, to run once:
  Serial.begin(9600);
}

void loop() {
  // put your main code here, to run repeatedly:
  
  double SignaalNaarVoltage = 5.00 / 1023.00 ; //5V delen door 1023, zodat ik de verhouding krijg van volt/perinkomend signaal.
  Serial.println(SignaalNaarVoltage*100); //Dit is 0.00 en moet 4.88mV zijn daarom *100 zodat het antwoord .49 is (ik wil weten of de omreken factor klopt)
  int Signaal = analogRead(A0);
  double Voltage = Signaal * SignaalNaarVoltage; //Inkomend signaal maal omrekenfactor
  
  Serial.print("Het signaal is: ");
  Serial.print(Signaal);
  Serial.print("    Het voltage is: ");
  Serial.println(Voltage);


 
  delay(100); //Om het aantal resultaten te beperken, zodat ik goed kan zien wat er gebeurd als ik mijn volume verander.
}
[/code]

resultaten in onderstaande afbeeldingen:

(A): Hier is mijn volume 0


(B): Hier is mijn volume 100


De verschillen zijn zo klein, maar dit kan worden opgelost door een opamp toe te voegen?

shooter

je DC spanning is nu iets in de midden, je AC spanning is maar heelklein, en dat kun je dus oplossen met een opamp, het kan ook met een transistor hoor.

paul deelen
shooter@home.nl
making controls with codesys PLC and arduino

MAS3

De oranje kleur in mijn vorige post is een voorbeeld, maar wel gebaseerd op de draad kleuren die je in een PC zal tegenkomen.
Dat wil niet zeggen dat je nooit meer een oranje draad mag gebruiken voor iets anders als een 3 volt voeding.
Het gaat er om dat als je een kleur voor een voedingslijn hebt gekozen, dat je je daar ook aan vast houdt voor dat project.
En in dat geval is die kleur niet meer beschikbaar voor iets anders dan die voeding.
Op die wijze kun je op vrij eenvoudige wijze grote problemen voorkomen, en dus weer overzicht scheppen.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Jarnovis

je DC spanning is nu iets in de midden, je AC spanning is maar heelklein, en dat kun je dus oplossen met een opamp, het kan ook met een transistor hoor.


Heb beide onderdelen niet thuis liggen, maar even een vraagje, een opamp bestaat toch uit verschillende transistors? Hoe kan het dat dat het ook met één transistor kan?


Projectje ligt ook een weekje stil want ben een weekje weg.

nicoverduin

Met een transistor kan je gewoon een versterker maken. Een opamp kan ook als versterker gebruikt. Zelfs een audio kan je ervoor gebruiken:)
Met vriendelijke groet / kindest regards
Nico Verduin
www.verelec.nl
Do not PM me for personal consultancy unless you are willing to pay for it.

Jarnovis

Nou, mijn onderdelen zijn gisteren binnen gekomen:)

Dit had dus eigenlijk de eindpost moeten zijn met het complete Fritzing! plaatje, code en benodigdheden, mochten andere mensen het willen dupliceren, maar helaas...

Ik heb de op-amp (LM741) er tussen gezet, en mijn schema aangesloten, helaas krijg ik nu een steady signaal van ~3.7V binnen. (Het voordeel is dat mijn signaal dus wel op één of andere manier versterkt is.)

Heb al verschillende dingen geprobeerd. Hieronder hetgene wat mij het meest logische leek:

- Voltage uit de potmeter (~2.5V) op de offset gezet en het signaal uit de microfoon aan de condensator gezet, signaal wat hier uitkomt op de versterkingsingang van de opamp gezet.

Ik heb het nu aangesloten zoals in de afbeelding hieronder (dus niet op de manier die hier boven staat(!))
De opamp die er tussen staat is een LM741 (kan je niet afleiden uit de afbeelding).


Mijn resultaten zijn:

Met het volume op 0:


Met het volume op 100:


Vraag is nu, wat sluit ik nu verkeerd aan? Ik heb de datasheet er vanaf het begin bij gehouden en al e.e.a. geprobeerd, maar ik kom er echt niet uit:(

MAS3

Volgens jouw Fritzing! plaatje heb je de niet inverterende ingang (pin 3) van de versterker aangesloten op je ingangssignaal (na een aantal condensatoren).

Maar je inverterende ingang (pin 2) zweeft (dat betekent dat die niet is aangesloten).
Dus je zegt nu:

"Vergelijk het ingangssignaal met".

Met wat ?
Iets willekeurigs ?
Want dat is wat er nu met die inverterende ingang gebeurt.
Verder is de versterking ingesteld als "keihard".
Dit betekent dat je op deze manier alleen willekeurige 1en of 0en uit het ding zou krijgen als er al überhaupt iets uit gaat komen.

Tipje:
Zoek "even" uit hoe die opamps werken en wat je er mee kunt doen.
Dan zien we je over een jaar of twee wel weer terug (geintje, want er is ontzettend veel te vertellen over deze dingen, en dat is er ook al veelvuldig gedaan).

Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Jarnovis

Late reactie van mij, sorry.

Ik had eerst de GND aan de inverterende ingang gedaan. Op deze manier dacht ik dat ik alleen het ingangssignaal te versterken.

Het ingangssignaal is hierbij gelijk aan de offset (=2.5V) en het ingangsignaal van de muziek.

Daarnaast heb ik de opamp 'gevoed' met 5V en de GND.


Daarna heb ik ook nog geprobeerd om het anders te doen namelijk:
De 2.5V op de offset null gezet. En het ingangssignaal van de muziek aan de non-inverting kant en de GND op de inverterende kant.



Op school rekenen wij allemaal maar aan dit soort plaatjes en sluiten we het (jammer genoeg) niet aan.




Verder zegt u dat de versterking is ingesteld als 'keihard' dit zou ik op kunnen lossen door weerstanden tussen de opamp en het ingangssignaal te zetten?

Ook via Google kom ik hier niet uit.


Jarnovis

Hier heb ik de gewenste weerstanden berekend. Zal ze straks aansluiten


Go Up