Go Down

Topic: puls controller arduino ( Snelheid begrenzer ) (Read 581 times) previous topic - next topic

Slampuh

Feb 14, 2018, 03:04 pm Last Edit: Feb 14, 2018, 03:13 pm by Slampuh
Hoi Allemaal,

Ik ben al een poosje met een Arduino aan het stoeien maar kom er niet helemaal uit.
Het doel is om een snelheid begrenzer te maken voor in de auto. welke je bijvoorbeeld op 130 km/u zet en dan tot 130 kan accelereren en daarna niet meer.

Ik heb om dit te kunnen doen een speedpuls zender uit een versnellingsbak gehaald en een teller unit gepakt.
Het lukt prima om de pulsen 1 op 1 door te zetten van sensor naar tellerbak maar het begrenzen van deze puls gaat me te ver.
( De pulsgever is een schakelend massa contact )

Heeft iemand een idee ?

Alvast bedankt !

Mikeb1970

Hallo,

Je bent al redelijk ver geraakt als je erin geslaagd bent om de snelheid te laten lezen door de Arduino. Het is voor ons natuurlijk heel moeilijk om je te helpen zonder wat meer uitleg en eventueel een schema en de code die je tot nu toe gebruikt. Op welke manier wil je de snelheid eigenlijk beperken (dus niet hoger dan 130), want dat begrijp ik even niet?

Hoe meer we weten hoe beter we je kunnen helpen, ik vind het trouwens een heel interessant project, misschien iets wat ik ook wel zou willen inbouwen, indien het mogelijk is, want ik rij met een automaat.

Ik wacht op een extra woordje uitleg van u kant,

Mike

nicoverduin

Met vriendelijke groet / kindest regards
Nico Verduin
www.verelec.nl
Do not PM me for personal consultancy unless you are willing to pay for it.

Mikeb1970

Waarom zou dit gekeurd moeten worden? Zolang er geen verkeersovertreding wordt begaan en men het systeem manueel kan uitschakelen op elk moment vind ik van niet. Maar dit is natuurlijk weer voer voor een discussie die men tot in het oneindige kan voeren. Ik persoonlijk denk dat we al genoeg gereguleerd worden en de overheid zich met veel te veel prive zaken bemoeit, maar dit is mijn persoonlijke mening.

Groetjes,

Mike

Slampuh

Bedankt voor de reacties !

Dit device hoeft zeker niet gekeurd te worden. Dit kan ik met zekerheid zeggen omdat ik zelf
APK Keurmeester ben.

Ik heb zelf verschillende dingen geprobeerd, het meeste succes had ik met de Freq counter.
ik ben er ook achter gekomen hoeveel KM hoeveel HZ is:

; At 60 km/h   Freq: 42 Hz
; At 100 km/h   Freq: 70 Hz
; At 120 km/h   Freq: 84 Hz
; At 170 km/h   Freq: 119 Hz
; duty in all case:50%

Wat ik eigenlijk wil doen is dat bijvoorbeeld de uitgaande puls max 84 Hz blijft. Hij moet meelopen van 0 tot 84 hz en dan gelijk houden ook al word de ingaande hoger.

Dit is mij helaas nog niet gelukt.

#include <FreqCounter.h>
int pinLed=13;
int cnt;
unsigned long frq;

void setup() {
pinMode(pinLed, OUTPUT);
Serial.begin(115200);
Serial.println("Snelheids begrenzer");
}

void loop(){

// input serial port