Go Down

Topic: Probleem met DHT decimal HELP (Read 231 times) previous topic - next topic

Jelmo2

Hallo,

Ik ben bezig met een arduino project voor een oldtimer.
nu heb ik een probleem dat ik niet de decimalen van mij oled scherm afkrijg.
ik wil graag dat de temparatuur niet in decimalen word weer geven op mijn oled scherm.
heb van alles geprobeerd zonder succes. ik gebruikt de standaard DHT lib van arduino.
de standaart (dht.readTempeture, 0) werkt niet. ik wil graag de standaart DHT lib gebruiken geen andere die niet uptodate zijn.

in de header file kan ik alleen wat met bytes vinden.

Met vriendelijke groet,

Jelmer

MAS3

Hoi Friese Frits, welkom.

In je sketch haal je de waardes direct van de library, en gooit ze meteen naar je display.
Nu krijg je iets wat je niet wil, dus moet je ergens iets gaan veranderen.
Dit kun je wel doen, maar dan moet je wat extra stappen zetten.
Want je moet de data die je krijgt eerst binnenhalen, dan verwerken, en daarna pas op je scherm presnteren.

Binnenhalen betekent dat je het eerst moet opslaan in een variabele.
Wanneer het eenmaal daar in zit, kun je dat gaan bewerken en ermee doen wat je wil.
Daarna kun je het resultaat alsnog op je scherm weergeven, en nu dus bewerkt naar jouw voorkeur.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Jelmo2

Dank u Mas3! Voor de snelle reactie!

Zou u mij een voorbeeld kunnen sturen hoe ik het in een variable kan opslaan? Ben een beginner in arduino.

Dat ik het in Een variable opsla word mijn schets denk ik te groot. Ik heb er ook een bitmap bij toegevoegd een soort bootlogo hier had ik nog maar 1% over. ander werd mijn schets te groot voor het geheugen.

Groet,

MAS3

May 03, 2019, 01:06 am Last Edit: May 03, 2019, 01:06 am by MAS3
Aankleden van je sketch is wel leuk om te doen, maar kun je beter pas doen als je je sketch verder helemaal af hebt.

Ik zou je wel voor kunnen doen hoe je dit met zo'n variabele oplost, maar dan is het weer een herhaling van iets dat al voldoende aanwezig is op het internet.
Dus wanneer je je favoriete zoekmachine loslaat op "readtemperature dht", dan vind je al voldoende voorbeelden die je kunt bekijken en aanpassen naar jouw idee├źn.
Daar leer je ook nog een wijze les van.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

shooter

Je bootlogo kan ook in een constant geheugen plaats, dat scheelt veel ram.
en wellicht op een andere manier als in bits.
paul deelen
shooter@home.nl
making controls with codesys PLC and arduino

Go Up