Arduino met Parkeer sensor

Beste Forumleden,

Goeidemorgen! vanuit het bevroren vlaanderen ;D

Voor een project zou ik een afstand moeten kunnen meten met een digitale parkeer sensor.
Ik heb al verschillende sketchen geprobeerd maar zonder veel resultaat.
Zelf ben ik nog maar een starter met arduino en wil ik raad vragen aan ervaren personen

kan er iemand mij verder helpen ivm met de verwerking van de signalen?

Alvast bedankt voor het lezen en jullie tijd :slight_smile:

Met vriendelijke groeten,

Sean

Hoi Sean,

Tuurlijk willen we je helpen! Je geeft ons alleen niet echt veel informatie. Wat wil je precies doen? En wat is die magische "digitale parkeer sensor" precies?

En voor welke school/opleiding is dit project?

Hallo iedereen,

Alvast wil ik jullie bedanken voor de reacties!

Ik heb een nieuw account en zal via deze reageren op jullie waardevolle reacties.

Om al even te antwoorden op de vraag van Jantje:
Dit project is niet voor een school of opleiding bedoeld ik zou het parkeersysteem van een auto willen namaken :slight_smile:

Ik heb enkele PDC parkeersensoren in mijn bezit (van hetzelfde type) en zou met deze sensoren zowel het virtuele als het audiosignaal willen nabootsen.

Ik heb al intensief onderzoekswerk verricht maar spijtig zonder resultaat.
Daarom ben ik begonnen met een sketch van een HC-SR03 (zie hieronder) omdat deze een vergelijkbare werking heeft van een deze parkeersensor.

Wanneer ik de sensor aansluit volgens de sketch krijg ik geen waarden door op mijn seriële monitor
ik krijg wel waarden als ik slecht 1 pin van de sensor connecteer met PIN 7 van mijn Arduino welke pin van de 3 ik connecteer maakt niet uit, de waarden blijven hetzelfde en verranderen in grote sprongen wanneer ik mijn hand voor de sensor houd. (zie foto bijlage)

Ook heb ik op internet een extra afbeelding gevonden van een persoon die iets gelijkaardig heeft geprobeerd deze heb ik ook toegevoeg in bijlage)

Ik ben nog maar een beginneling en moet nog veel ervaring opdoen ook ben ik misschien helemaal de verkeerde richting uit aan het gaan, maar ik hoop via deze weg mijn kennis over het programeren met arduino sterk te verbeteren. Zelf zoek ik ondertussen ook verder om mijn project te laten werken.

Hieronder vinden jullie de basis Sketch waarmee ik begonnen ben.

const int pingPin = 7;

void setup() {

Serial.begin(9600);
}

void loop() {

long duration, cm;

pinMode(pingPin, OUTPUT);
digitalWrite(pingPin, LOW);
delayMicroseconds(2);
digitalWrite(pingPin, HIGH);
delayMicroseconds(5);
digitalWrite(pingPin, LOW);

pinMode(pingPin, INPUT);
duration = pulseIn(pingPin, HIGH);

cm = microsecondsToCentimeters(duration);

Serial.print(cm);
Serial.print("cm");
Serial.println();

delay(1000);
}

long microsecondsToCentimeters(long microseconds) {
return microseconds / 29 / 2;
}

Dat zal wel copy paste zijn want er der klopt niet veel van.
pinMode hoort thuis in de setup....

Dat is niet waar hoor gij, kan ook in de loop.
maar jemist nog wel een library of iets meer aan programma.
een SR03 werkt met een uitpuls die een puls op het speakertje zet. Dan duurt het even voordat die geluidpuls terugkomt in het microfoontje. Die tijd wordt met pulsein gemeten, de meesten gebruiken daar een andere pin voor maar het kan met 1 pin.
zoek op pulsein voor looptijd. de afstand is ongeveer 1 meter en het moet vrij rustig zijn.

shooter:
Dat is niet waar hoor gij, kan ook in de loop.
maar jemist nog wel een library of iets meer aan programma.
een SR03 werkt met een uitpuls die een puls op het speakertje zet. Dan duurt het even voordat die geluidpuls terugkomt in het microfoontje. Die tijd wordt met pulsein gemeten, de meesten gebruiken daar een andere pin voor maar het kan met 1 pin.
zoek op pulsein voor looptijd. de afstand is ongeveer 1 meter en het moet vrij rustig zijn.

Inderdaad shooter het kan wel,maar je voelt wel aan het topje van je elleboog dat de code niet strookt.
Als je de code manueel intikt denk je meer na over hoe en wat.

de code compileert prima, dus het zou best eens kunnen werken.

Hoi.

Volgens jouw beschrijving krijg je die vreemde waarden uit je afbeelding binnen wanneer je 1 willekeurige pin aansluit en de rest open laat.
Dan kan jouw sensor helemaal niet werken, en gaat jouw Arduino doen wat ie kan om toch iets op te vangen.
En dat zijn dus stoorsignalen die door jouw lichaam beïnvloed worden.
De draad die je verbonden hebt is dan een antenne geworden om die stoorsignalen (= ruis) op te vangen.

Dus zit je inderdaad helemaal de verkeerde richting op met je 1 draadsverbinding.

1wire is een ding waar Dalles Semicondutor een patent op heeft.
Maar die heeft 1 draad nodig naast de GND verbinding.
Dus stiekem toch 2 draden.

Maar goed, on topic maar weer !
Kun je wat meer vertellen over die sensoren van jou ?

Dankjewel iedereen voor de uitleg, :slight_smile:

Meer informatie over de sensor heb ik nog niet en datasheets hierover zijn heel schaars.
maar ik blijf zoeken..

Dat de verbing met 1 pin niet klopte begreep ik al, maar ik wou het er bij vermelden om zo volledig mogelijk te zijn. Toch bedankt voor de toelichting MAS3 :slight_smile:

Ik ben ondertussen ook aan het uitzoeken wat voor signaal de sensor genereerd.