Go Down

Topic: regenwaterputsensor verbinden met wifi (Read 1 time) previous topic - next topic

Patriciaverdurmen

May 30, 2019, 06:01 pm Last Edit: May 30, 2019, 06:04 pm by Patriciaverdurmen
Hallo iedereen,

Even een beginnersvraag.

Ik maakte een regenwaterputmeter met arduino. In de put zit een waterdichte ultrasone sensor en die stuurt de info door naar mijn arduino uno die binnen staat waarop ik op een scherm kan aflezen hoeveel water er nog in de put zit.

Nu wil ik dit nog eens maken voor mijn zus maar zou ik de gegevens van de sensor via wifi op het scherm dat binnen staat willen krijgen. Kan dit? Of eventueel op de gsm of laptop?

Is dit mogelijk? Zoja, wat heb ik dan precies nodig?

Ik dacht een wifi-shield maar ik vermoed dat er nog onderdelen nodig zijn. Ik vond het niet direct via google.

Alvast bedankt aan degene die me weer wat op weg helpt.

Groetjes Patricia

MAS3

Hoi Patricia.

Het best vraag je je af wat er allemaal nodig is om dit te maken, maar daarom stel je je vraag natuurlijk ook.
Nu heb je eerder al iets vergelijkbaars gemaakt, en dat kun je natuurlijk wel als referentie gebruiken.
Jij weet natuurlijk nog wel hoe je sensor verbonden is met de Arduino, en wat je daarvoor allemaal nodig had.

Ik ken de sensor niet, maar ik mag aannemen dat die op een of andere wijze een voeding krijgt, plus een bepaalde verbinding heeft met je Arduino.
Dat moet je nu weer doen en als ik het goed begrepen heb wil je dat verbinden nu draadloos doen.
Maar de voeding zal zo niet lukken.

De sensor kan een heel slim ding zijn, maar ik durf wel te betwijfelen dat die kan communiceren met een WiFi shield.
Daarom denk ik dat je dit anders zou moeten aanpakken, bijvoorbeeld door een Arduino bij de sensor te plaatsen en daar dan weer een WiFi shield op.
Dan is je Arduino dus de man-in-the-middle.
Maar das best duur en het kan ook nog wel wat compacter.

Daarom komt er bij mij dan een ESP8266 bovendrijven.
Dat ding is een controller plus WiFi oplossing in 1, en kun je met de Arduino IDE programmeren.
Maar dan moet je daar wel weer wat voor bij leren.

Zo krijg je dan een sensor en een server die de data beschikbaar stelt.
Je kunt dan programmeren hoe die data vormgegeven word.
Binnen kun je dan de data oppikken met een PC, maar het kan natuurlijk ook met een Arduino en een mooi beeldschermpje waar een gelikt plaatje op word afgebeeld.
Die Arduino heeft dan ook een netwerk aansluiting (al dan niet draadloos) nodig.
Natuurlijk kun je ook hier weer een ESP oplossing bekijken. maar je moet wel rekening houden met het display dat je daar dan op aan zo sluiten.

Zelf zou ik eens een stuk papier pakken en daar de verschillende onderdelen op schrijven, zie die maar als LEGO blokjes.
Zo kun je dus de benodigde bouwsteentjes eerst eens in een overzicht zetten, en eventueel eerst eens verder uitbreiden.
Bijvoorbeeld als je op een bouwsteen uitkomt die niet beschikbaar zou blijken.
Welke andere bouwstenen heb je dan nodig om toch het gewenste resultaat te krijgen ?
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

Go Up