Go Down

Topic: home control met arduino mega probleem met aansturen Leds (Read 974 times) previous topic - next topic

Scalle123

Allen,

ik plan een arduino mega te gebruiken voor het aansturen van mijn verlichting in huis. Deze dan eventueel gekoppeld aan een RaspberryPi. Verlichting schakelt via relais op 5V door Arduino.

- drukknoppen op 5V naar Arduino via multikabel of zijn hier eenvoudigere bekabelde oplossingen, BUS?

-  Leds van schakelaars werken helaas op 24V...  dus extra voeding en relais of hier ook iemand een
   eleganter idee ?

ps: in mijn huidige woning gebruik ik Siemens Logo, die werkt op 24V dus handig voor de Leds, maar niet compatibel met raspberryPI en ook duurder dan Arduino.

Alvast bedankt voor ideeën en tips !

shooter

Voor je 24 Volt kun je een ULN2003 gebruiken, en voor de rest zou ik een ESP32 kopen, mooi met communicatie etc.
En een stuk goedkoper en sneller dan een LOGO.

paul deelen
shooter@home.nl
making controls with codesys PLC and arduino

septillion

Ik zou zeker niet één centrale Mega gaan gebruiken. Niet alleen levert dit een enorm voelnest op qua draden, je moet ook serieus rekening gaan houden met storingen.

Ik zou zelf eens meer naar een gedistribueerd systeem kijken. Bijvoorbeeld ESP8266 (of ESP32) met MQTT of MySensors. Als alternatief vor het eerste zou je ook off the shelf Sonof's kunnen gebruiken. Deze kan je ook voorzien van MQTT firmware.

Voor het schakelen van 24V ledjes voldoet elke gangbare transistor :)
Use fricking code tags!!!!
I want x => I would like x, I need help => I would like help, Need fast => Go and pay someone to do the job...

NEW Library to make fading leds a piece of cake
https://github.com/septillion-git/FadeLed

Scalle123

Bedankt voor de reacties !

De leds via een transistor of uln2003 moet wel lukken.

Esp32 of sonof is steeds draadloos ? Zou liefst bekabeld werken...   

Thx!

septillion

Sonof is inderdaad draadloos. En inderdaad de kracht van een ESP is ook de Wifi. Maar je zou ook voor een gedistribueerd bedraad systeem kunnen gaan. Dat zou mijn voorkeur ook hebben als je weg komt met de draden. Kijk daarvoor eens naar RS485.

Mocht het niet meer praktisch zijn om een gedistribueerd systeem te maken door wat je al had, dan zou ik nog steeds voor een modulair systeem gaan. Een Mega klinkt leuk maar levert in de praktijk naar mijn mening vooral een complex vogelnest op. Dan zou ik zelf wat universele modules maken en deze bij elkaar plaatsen (en laten communiceren natuurlijk). Overzichtelijker (ook voor het debuggen) en is het ook nog schaalbaar als bonus.

Een ding waar je denk ik bijna niet omheen kunt als je dit als permanente installatie wilt gaan gebruiken is dat je printen hiervoor gaat maken. Ik weet niet wat je ervaring hiermee is?
I want x => I would like x, I need help => I would like help, Need fast => Go and pay someone to do the job...

Scalle123

Zelf print maken is voor mij een brug te ver denk ik. Heb wel wat hobby ervaring met arduinos maar niet verder.

Zou het niet lukken met een arduino nano achter elke schakelaar via rs485 naar een centrale mega waarop een relaiskaart hangt voor de verlichting en stopcontacten ? Of enkele esp32 via rs485 naar een mega...

Ik lees dat rs485 ook 4 draads werkt, maar bij arduinos zie ik enkel 2 draads voorbeelden. Is dit ok met snelheid en eventueel 2 schakelaars tegelijk indrukken ?

septillion

Ik zou er zelf niet aan beginnen als je geen printen gaat maken. Dit zou natuurlijk op op experimenteer print kunnen maar denk dat het hier al gelijk loont je te verdiepen in PCB design.

Dit omdat je echt een vogelnest aan draden krijgt. Zeker als je dus nog transistors moet toevoegen, met lange draden naar schakelaars kan ik me enige filtering/beveiliging ook voorstellen.

Als je de ruimte hebt zou je natuurlijk achter elke schakelaar een Nano met RS485 kunnen plaatsen. Maar zonder print is dit niet echt robuust. Ook moet je wel een beetje nadenken hoe je een RS485 bus opzet.

Nu zou je een mega de regie kunnen geven. Maar zelf zou ik eerder een Pi met een van de domotica pakketten gebruiken en flexibeler zijn. En dan voor het aansturen van de relais zou ik ook liever 4 simpelere modules maken dan aan de slag te gaan met een enkele mega.

RS485 kan 2-draads (half duplex) of 4-draads (full duplex) werken. Half duplex is inderdaad het meest gebruikte. En dit heeft meeeeeer dan genoeg snelheid. Je moet dus alleen nadenken hoe je botsingen (collisions) op de bus (als meerdere slaves willen zenden) gaat afhandelen. Maar dat heb je met 4-draads ook.

Scalle123

Daar heb je idd een punt....

Kan ik eventueel een siemens logo 0ba8 gebruiken voor de hardware en deze aansluiten aan een raspberry pi ?

De rpi zou dan een software schil over de logo zijn. En betrouwbaarheid ivm altijd werkende drukknoppen enz indien de rpi faalt is dan ook geborgd met de logo.

septillion

Kan ik eventueel een siemens logo 0ba8 gebruiken voor de hardware en deze aansluiten aan een raspberry pi ?
Als de Logo een interface heeft (ethernet, RD485 etc) en jij softwarematig de Logo daarmee kan aansturen, ja. Maar ik heb geen idee wat daarvoor standaard beschikbaar is.

De rpi zou dan een software schil over de logo zijn. En betrouwbaarheid ivm altijd werkende drukknoppen enz indien de rpi faalt is dan ook geborgd met de logo.
Niet uit de doos, daar zal je dan nog zelf de PLC firmware voor moeten schrijven voor een fail save mogelijkheid.

Wolf91

Wat is je motivatie om naar een rPi of arduino te gaan? In professionele installaties word juist vaak voor een plc gekozen.

Scalle123

Hey,

Arduino kost 10x minder dan een logo en persoonlijk vind ik een logo ook een beetje overkill om wat lichtjes aan en uit te schakelen...

Ook de verbinding met een raspberry pi lijkt me beter te lukken met een arduino dan met een logo.

Denk alles in 24v te leggen drukknoppen + leds van drukknoppen en dan alles aan arduino te koppelen met optocouplers naar 5v.

Go Up