Go Down

Topic: Arduino with Synology webserver (Read 371 times) previous topic - next topic

kozzen

beste,

graag zou ik een project willen uitbouwen, doordat ik alles wil uitlezen en aanpassen via smartphone of pc zal ik een webserver nodig hebben.

echter heb ik een nas synology waarbij ik dacht om deze als webserver te doen functioneren. Echter vind ik er weinig over hoe ik deze moet instellen en dergelijke.

eerst kleinschalig beginnen maw zou eerst enkel een drukknop met led willen bedienen om te kunnen visualiseren en dergelijke via internet dit zoals via drukknop aan arduino als bedienen via internet.

op volgende site https://blog.startingelectronics.com/switching-leds-on-from-a-web-page-using-arduino/ een voorbeeld gevonden, echter wat dien ik te veranderen of te doen om mijn nas als webserver te kunnen gebruiken ? 

MAS3

Hoi kozzen, welkom.

Ik zie dat je ook een soortgelijke (maar niet dezelfde) vraag hebt gesteld in het Engels.
Maar uit deze vragen kan ik niet opmaken wat je allemaal al onder de knie hebt qua Arduino.
Kun je bijvoorbeeld kijken of er een knopje word ingedrukt, en wanneer dat is een contactje voor 10 seconden schakelen, en dan dat pas weer herhalen als de knop een 2e keer word ingedrukt ?

Wanneer je nu niet meteen bedacht hebt hoe je bovenstaande zou kunnen uitvoeren, dan ben je nog niet toe aan netwerk toestanden, want dat is een heel stuk lastiger dan dit.
Dat klinkt misschien een beetje lullig, maar zo is dat zeker niet bedoeld.

Het probleem van sites zoals instructables en die die jij gevonden hebt (ik ken die site verder niet), is dat het zo heel eenvoudig lijkt om iets te maken.
Maar wanneer je dat wil gaan aanpassen naar jouw wensen (en dat is dus zo), dan kom je onmiddellijk in de problemen als je niet al een bepaalde basis hebt.
En wanneer je dat wel hebt kan het nog steeds een uitdaging zijn.
Doorgaans hoef je dan niet bij die sites aan te kloppen voor hulp.

De site die jij gevonden hebt heeft het over een netwerkshield.
Dat is een opsteekprintje voor je Arduino waarmee je netwerkfunctionaliteit krijgt met je Arduino.
Die zit dus hardwarematig met je Arduino verbonden, en de webserver daarvan zou dan op je Arduino draaien.
Je wil nu iets gaan doen met je NAS, maar hoe ga je dan je NAS verbinden met je Arduino ?
Dit zou wel eens de reden kunnen zijn dat je er niets over kunt vinden.

Ik zeg niet dat wat je wil doen niet kan, want dat weet ik niet.
Wellicht heb je op je NAS nog wat GPIO beschikbaar waar je wat mee kunt doen, geen idee.
Maar die moet je dan aansturen met een stukje code dat onder de Linux variant op je NAS draait, en de webserver vormt.

Dat gaat heel veel verder dan een server op je Arduino opzetten en daar mee dingen bedienen, zo ver dat het buiten dit forum zou vallen ben ik bang.

Wat je in ieder geval bij dit soort vraagstukken zou moeten doen, is eens goed nadenken wat je allemaal nodig hebt om voor mekaar te krijgen wat je in gedachten hebt.
Pen en papier gaan je daarbij vast wel helpen, ook al is dat zòòòòo vorige eeuw.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

kozzen

MAS3

Basis aansturen heb ik onder de knie, lichtjes aansturen, drukknoppen, lcd, sensoren uitlezen en eigen code in steken.

Qua server gebeuren nieuw om hiermee te starten dacht ik om mijn nas te gebruiken, enerzijds omdat ik hem heb en 24/7 draaiende is. Maar vond er niet veel over  en had geen duidelijkheid hierover. aangezien het geen eenvoudige taak is zal ik eerst beginnen met een arduino als webserver te gebruiken en deze de beginselen laten uitvoeren. 

Go Up