Go Down

Topic: Externe spanningswaarde regelen met arduino (Read 470 times) previous topic - next topic

Tibo_2002

Hallo,

Voor mijn projectje moet ik een externe spanning kunnen regelen via arduino. Ik bedoel hiermee dat ik via arduino kan bepalen hoeveel volt iets krijgt.

Is hier een module voor? Of bestaat er een regelbare weerstand die te regelen is via arduino?

Groetjes,
Tibo

nicoverduin

Sep 08, 2019, 07:05 pm Last Edit: Sep 08, 2019, 07:06 pm by nicoverduin
Alleen de spanning is niet voldoende. Ook de stroom is van invloed op de schakeling. Ook of er sprake is van AC of DC.
Opties voor DC zouden kunnen zijn een eenvoudige PWM transistor of Mosfet schakeling. De stroom bepaalt welk component je zou kunnen gebruiken en hoe evt koeling geregeld moet worden.

Ook is van belang bij componenten keuze of je naar GND schakelt of naar de plus.

Wil je galvanisch gescheiden aansturen of niet?

Je ziet er zijn vele zaken waar je over moet nadenken.
Met vriendelijke groet / kindest regards
Nico Verduin
www.verelec.nl
Do not PM me for personal consultancy unless you are willing to pay for it.

septillion

Dus vooral mijn tegenvraag, wat (dus niet hoe) wil je proberen te regelen?
Use fricking code tags!!!!
I want x => I would like x, I need help => I would like help, Need fast => Go and pay someone to do the job...

NEW Library to make fading leds a piece of cake
https://github.com/septillion-git/FadeLed

Tibo_2002

Ik zou graag de spanning proberen te regelen naar rgb ledjes maar vermits ik een zeer veel rgb ledjes heb en dus ook een grote stroom kan ik dit niet via arduino doen

MAS3

Hoi Tibo_2002, welkom.

Dit lijkt op het XY probleem (klik !): je stelt een vraag over iets waar jij denkt dat de oorzaak van je probleem zou kunnen liggen, en niet over het probleem zelf.

Een LED heeft een vaste brandspanning, en de helderheid kun je regelen door de stroom te regelen.
Daarom kreeg je hier eerder al opmerkingen over in de antwoorden.

Verder heb je wel een en ander gecommuniceerd, maar blijft alles wel heel vaag.
Dat helpt echt niet om je probleem op te lossen.
"Zeer veel RGB ledjes" is bijvoorbeeld iets waar niemand iets zinnigs mee kan.
Hebben we het over 20, 100, 1000 of 50.000 LEDs ?
Geen idee wat jij zeer veel vind.
En er zijn verschillende soorten van die RGB LEDs, welke soort ben jij van plan te gaan gebruiken ?
Als het echt veel LEDs zijn zul je nog wat meer slimmigheden moeten bedenken, anders krijg je bij wijze van spreken nog de politie op bezoek omdat die denken dat je thuis een illegale kwekerij hebt.

Algemeen geldt: breek je grote problemen op in kleinere problemen die je wel kunt oplossen.
Als dat na de 1e keer opbreken nog niet lukt, kun je ze nog een keer opbreken, net zo lang tot het wel lukt.
Dan moet je naturlijk wel een beetje management gebruiken om bij te houden welke deelproblemen je er van gemaakt hebt, zodat je later je oplossingen weer kunt samenvoegen tot je megaoplossing.

Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

septillion

Zoals MAS3 al vertelde, een led regel je nooit met spanning :) Gaat het om een normale led (dus geen neopixel of andere active electronica erin) dan is de gebruikelijke manier dat te doen via PWM welke je kan versterken met een transistor (waarschijnlijk een mosfet bij veel ledjes).
Use fricking code tags!!!!
I want x => I would like x, I need help => I would like help, Need fast => Go and pay someone to do the job...

NEW Library to make fading leds a piece of cake
https://github.com/septillion-git/FadeLed

shooter

Dat kan wel degelijk hoor, ik heb hier een doos vol met RGB ledjes en die stuur ik aan met een trein pulsjes en in de RGB ledjes zit allerlei elektronica om de stroom te regelen.
Er zijn best veel mogelijkheden hoor, dus vertel wat je wilt maken en wat je al gedaan hebt zoals een schema of een tekening van je idee.

paul deelen
shooter@home.nl
making controls with codesys PLC and arduino

Go Up