Go Down

Topic: Beginner op weg helpen met gyroscoop (Read 3065 times) previous topic - next topic

ard-jm

Nov 11, 2019, 09:07 pm Last Edit: Nov 11, 2019, 09:30 pm by ard-jm Reason: Puntje vergeten
Hallo,
Ik zie in de Arduino een prachtig apparaat met mooie mogelijkheden maar ik zie door de bomen het bos niet meer waar te beginnen.
Het zal waarschijnlijk het beste zijn om te beginnen met een LEDje te laten branden, maar ik hoopte dat ik dat kon overslaan en sneller naar meer voorhanden oplossingen.
Ik heb een idee en ik weet vrij zeker dat het mogelijk moet zijn maar ik ben er even niet zeker van of ik moet kijken naar bepaalde specificaties voordat ik kleine onderdelen koop om uit te proberen, of dat dit minder belangrijk is. En tevens vraag ik mij dus af of er kant en klare code is welke bijvoorbeeld aangepast kan worden naar de specifieke toepassing.
Ik probeer het volgende, een lineaire actuator ofwel elektrische cilinder, welke gekoppeld zit aan een ronde gyroscoop motor (wellicht de verkeerde benamingen). Daarbij zit de gyroscoop motor vast, maar deze moet afhankelijk van de positie van het horizontale deel, de lineaire actuator (de types die eruit zien en in/uitschuiven als een cilinder, niet de schroefspindels) bedienen waardoor de aangegeven afstand A ongeacht van de stand gelijk blijft.
Ik hoop dat dit duidelijk is, en of iemand mij een zetje kan en wil geven in de goede richting waarnaar te kijken, waar eventueel code van te gebruiken is of welke tutorials ik het beste kan gaan doen om daar te komen.
Alvast bedankt!

shooter

beste ard:
je idee is zeker mogelijk.
zoek een schuifpotmeter om je verticale afstand te meten.
zet er een simpele (1 euro) servo motor bij en dan wat software die je zelf moet schrijven want er speelt een hoek mee en eventueel met sin of cosinus werken (denk erbij aan dat de arduino in radialen werkt.
en dan heb je het eerste systeempje werkend.
en ik wil je best helpen, maar probeer eerst eens wat zelf.
paul deelen
shooter@home.nl
making controls with codesys PLC and arduino

Go Up