Go Down

Topic: Racebaan Verlichtign (Read 1 time) previous topic - next topic

Venne

Hello iedereen,

ik ben vrij nieuw met het programmeren van een arduino, heb wel wat ervaring met programmeren in C++ en C# maar dat is al meerdere jaren geleden en dus wat roestig. ik zou graag met mijn arduino verlichting maken voor aan de racebaan van mijn zoontje en mezelf te hangen. uiteindelijk is het de bedoeling dat dit door de racebaan zelf een deel aangestuurd wordt. ik heb hier reeds wat voor gegoogled en gevonden dat er een library bestaat voor de carrera digital 132 te koppelen aan een arduino. maar zover ben ik zeker nog niet. eerst zou ik graag de basis van mijn verlichting in orde krijgen. voor mijn verlichting gebruik ik de WS2812B led gemonteerd op zo een kleine ronde PCB. de bedoeling is dat iedere verlichtingspaal 5 van deze LED's krijgt. ik ben al zover dat ik de LED's (2 stuks op dit moment) aan het praten gekregen heb. ik gebruik hiervoor de FastLed library.
een van de dingen die ik graag gedaan zou krijgen is dat ik per paal 3 LED oranje kan laten flitsen terwijl de andere LED's nog op wit staan.
de bedoeling is dat er per uitgang van de arduino 10 palen van 5 LED's connecteer. dus 50 LED's per uitgang. is het mogelijk om een array te maken per paal en dan een array van palen en die op de een of andere manier aan te sturen.
ik ben geen krak in programmeren of zo dus heb ik een beetje hulp nodig van de mensen die er veeeeeel beter in zijn dan ikzelf

alvast bedankt en groetjes

shooter

ja sterker nog fastled werkt met een array, en hoe je die vult ja dat kan zeker met een array.
als je inde array alleen de leds wijzigt die anders moeten zijn en dan een leds.show doet gaat het prima.

paul deelen
shooter@home.nl
making controls with codesys PLC and arduino

Venne

dacht wel dat het zou lukken maar geen idee hoe ik die code moet opbouwen, ik ben nu bezig met basis arduino onder de knie te krijgen. kan je me een voorbeeld geven van hoe ik dit zou kunnen aanpakken?

mvg

shooter

kijk naar voorbeelden van fastled, er zijn veel misschien wel precies wat je zoekt hoor, als je een diagram hebt wil ik je ook nog wel een beetje op weg helpen (als ik maar niet hoef over te steken.

paul deelen
shooter@home.nl

Venne

(als ik maar niet hoef over te steken.

Paul, bedankt voor je antwoord maar wat bedoel je met je quote hierboven?
en wat voor diagram bedoel je juist. ik ben volop aan het lezen en opzoeken hoe ik het kan aanpakken :-) alles komt langzaam terug van hoe ik moet programmeren.

shooter

bij een weg kun je oversteken , meer bedoelde ik niet hoor, gewoon een grapje.
en met diagram bedoel ik een tekening, of een schema hoe je het wilt maken, dan kunnen we een voorstel doen waar je een beetje mee kunt stoeien.
paul deelen
shooter@home.nl

Venne

Paul,
geen probleem hoor, ik heb ondertussen hulp gekregen van een geniale vriend van mij waardoor ik nu al een heel stuk verder ben. nu kan ik rustig beginnen programmeren voor alle verschillende functies die ik wil. en ook wat testen en wachten op alle onderdelen die nog moeten arriveren uit china.

Go Up