Go Down

Topic: 4 vågceller till 4 displayer (Read 16262 times) previous topic - next topic

larsbodin

May 12, 2020, 11:34 pm Last Edit: May 13, 2020, 11:21 am by larsbodin
Hej!

Jag är helt ny på det här...

Tanken är att bygga en våg för bilar där jag får vikten på respektive hjul på varsin display.
Och att jag kanske också kan få den procentuella skillnaden på fram respektive bakaxel plus totalvikt på ytterligare tre displayer.
Jag vet att jag behöver vågceller och en förstärkare till det dessa.
Men klarar jag mig med en UNO, eller behöver jag en till varje vågcell?

Vad behöver jag egentligen för ett sånt här bygge?

mvh Lars

Beonird

Hej,
Det är inget lätt projekt du börjar med.
Egentligen är nog Arduino biten med elektronik lite utöver grundkursen eftersom du måste ha en del skärmade kablar med transientskydd mellan sensorer och arduinokortet.

Den första stora svårigheten är att införskaffa alla vågar med sensorer. Det är en skaplig investering eftersom de inte finns som hyllvara direkt. Var och en måste klara halva fordonets vikt men marginal eftersom mbelastningen är mycket hög under på och avkörning. Jag kan nog gissa att var och en av vågarna går på 10-15tusen så kolla ekonomin först.

Elektroniken är inte så enkel som att bara skruva ihop eftersom kablar fångar upp magnetfält och även piezoelement i vågarna skapar transienter som du måste skydda elektroniken ifrån.

Ett kort klarar 8-12sensorer men man kan med lite elektronikkunskap öka på dessa med multiplexers, alternativt flera A/D omvandlare.

Mitt tips är att ta en personvåg och koppla en arduino till som första steg. Sen tar du två och kopplar ihop så att du kan mäta rätt när du står på båda.

Go Up