Go Down

Topic: MOTOR DRAAIT NIET VOEDING OK? (Read 1 time) previous topic - next topic

GIETERIJ

Om mijn aangekochte "Bredboard Powersupply 'YuRobot 545043" te testen wilde ik dat doen via een eenvoudige opstelling ttz door een motortje aan te drijven via de code hier onder

Het motortje draait niet als ik het aansluit op de 5V voeding via de "Bredboard Powersupply" maar wel als ik de voeding 5V gebruik van de Arduino UNO. Ik zou eerder het omgekeerde verwachten.
Wat kan de oorzaak zijn ?

int enablePin=5;
int motorPin1=3;

void setup() {
  pinMode(enablePin,OUTPUT);
  pinMode(motorPin1,OUTPUT);
}

void loop() {
    digitalWrite(enablePin,HIGH); // enable on
    digitalWrite(motorPin1,HIGH); //one way
    delay(5000);
    digitalWrite(motorPin1,LOW); //one way
    delay(5000);
    digitalWrite(motorPin1,HIGH); //one way
    delay(5000);

}
PS: bestaat er een zoekfunctie op dit Nederlandstalig forum om te zoeken of er al iets weergegeven is over een bepaald item?

MAS3

Hoi GIETERIJ, welkom.

Ik zie nergens staan dat je meer gebruikt dan die voedingsmodule, de UNO en vermoedelijk ook een breadboard.
Dat moet je nooit doen.
De Arduino kan helemaal geen motor veilig aansturen.
Daar heb je altijd wat extra elektronica voor nodig.
Een belasting als een motor, geeft namelijk een destructieve reactie op het in of uitschakelen van diens voeding, en daar moet je dus rekening mee houden.
Je Arduino is daar niet voor gemaakt, houdt er dus geen rekening mee en zal vroeg of laat beschadigen hierdoor.
Verder trekken de meeste motoren veel teveel stroom voor een Arduino uitgang.
Daarom zou je dus ook nog op zoek moeten gaan naar een motor driver module.
Verder is een breadboard ook niet gemaakt voor grotere stromen.
Dus als je een iets steviger motortje wil gebruiken, kun je de vermogens die daarvoor nodig zijn niet via het breadboard laten lopen.

Om op dit Nederlandstalige gedeelte te zoeken, wijs je je zoekmachine hierheen door achter je zoekwoorden dit in te vullen:
site:https://forum.arduino.cc/index.php?board=77.0
In ieder geval bij de meest bekende zoekmachine werkt dit.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

shooter

wat voor een motor en hoe sluit je de draden aan, als er meer dan twee draden uit de motor komen kan het wel een stappenmotor zijn, verder heeft mase ook gelijk natuurlijk
als het een gewoon kmotortje is dan kun je de plus en de min aansluiten op je voeding en als het motortje inderdaad 5 volt is zou het horen te draaien.

paul deelen
shooter@home.nl
making controls with codesys PLC and arduino

GIETERIJ

Dank MAS3 om me  te behoeden mijn Arduino UNO REV3 kapot te martelen. Hij is gelukkig nog gezond.

Ik wil me dus eerst een motor drivermodule aanschaffen maar welk type? Bedoeling is wat oefenen op eenvoudige projectjes. Aansturen starten, stoppen, draairichting wijzigen.... Voor twee of voor vier motoren. Alleen de keuze is enorm met uiteraard prijsverschillen.

-Zou als voorbeeld dit motorshield al voldoen? https://www.martoparts.nl/l293_motorshield

-een ander voorbeeld zou kunnen zijn Arduino motorshield L293D maar daar zou dan een Arduino MEGA NANO voor nodig zijn ? klopt dit?  

Graag enkele tips of enig advies.

Groet

shooter

maakt niet uit wat je gebruikt zolang de spanning en de stroom maar door het IC kunnen.
paul deelen
shooter@home.nl
making controls with codesys PLC and arduino

GIETERIJ

Ik maakte de aandrijving van een motortje via de schets in de ATTACH. Het motortje start maar wel met enige moeite, maar 't lukt.

Hoe is de opstelling als ik met een powersupply werk? Voorzie ik verder de  voeding via de UNO samen met de voeding geleverd door de powersupply?

MAS3

Nee, zoals gezegd, dat moet je zo niet doen omdat je nu de voeding van de Arduino overbelast.
De 5 volt moet je niet uit de Arduino halen.
Daar heeft de moeite van het starten ook direct mee te maken, je Arduino werkt ver boven diens kunnen.
Je diode in je tekening is juist, van de transistor weet ik alleen dat die schijnbaar in een TO92 behuizing zit dus daar kan ik  niets over zeggen.
En de weerstand tussen Arduino en transistor is ook juist, al heb ik geen idee van diens waarde en of die wel op de basis van de mij onbekende transistor is aangesloten.
Neem een externe voeding die ruim meer stroom kan leveren dan je motor nodig heeft, een spanning van 5 volt is prima, 5,5 volt is beter wanneer je nog een diode gebruikt (zie verderop).
Maak alle GNDs aan elkaar.
Gebruik 2 extra diodes in de 5,5 volt uitgang van je voeding.
Laat de ene diode dan aan de andere kant (kathode, met het streepje) naar de Arduino gaan, misschien nog een extra condensator tussen die kathode en GND.
Door de spanningsval over de diode komt er dan 4,8 volt bij je Arduino.
Laat de andere diode aan diens kathode naar je motor gaan.
Door die 2 extra diodes, krijgen de Arduino en de motor beide 4,8 volt uit dezelfde voeding, maar geraken ongewenste stoorpulsen uit de motor niet meer bij de Arduino.
De extra condensator zou nu eventuele fluctuaties in de voeding voor de Arduino moeten wegwerken.

Wanneer je niet kunt leven met 4,8 volt in plaats van 5 volt voor je Arduino, dan kun je de Arduino een eigen voeding geven (zonder extra diode), en dien je van die 2 voedingen de GNDs nog steeds aan elkaar te verbinden.
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

GIETERIJ

Samenvattend noteer ik:

*dat het NOOIT goed is een motor rechtstreeks aan te drijven via de Arduino. Daarvoor is extra electronica nodig

*De methode die ik beschreef via een transistor is ook niet ideaal. Waarschijnlijk zal er te weinig vermogen kunnen gegenereerd worden.

*Ik haal best de voeding via mijn YwRobo powersupply

*Om te oefenen met motortjes schaf ik me beter een motorshield aan.
Ik denk aan een Adafruit Motorshield V2.3 kit of een Arduino motorshield REV3.
Goed idee?

MAS3

De transistor kan best goed werken, maar die heeft dan een voeding nodig die niet uit de Arduino komt.

De YWRobot 545043 heeft precies hetzelfde onderdeel aan boord als wat je Arduino heeft om de 5 volt te maken, plus nog een broertje waarmee 3.3 volt uit die 5 volt gemaakt word.
Daarmee kan die dus ook je Arduino plus wat LEDjes voeden, maar niet veel meer.
En dus ook niet de Arduino plus de motor.

Voor wat betreft de door jou genoemde motorshields: de Adafruit variant is een paar klassen beter.
Dat komt omdat dat ding geen dikke transistoren (in een L293) gebruikt, maar een veel modernere (en daarmee efficiƫntere) oplossing met FETs (ook in 1 chip).
De prijzen die ik zie, komen aardig overeen: 19.95 dollar en 20 Euro exclusief verzendkosten.
Verder vind ik persoonlijk dat dat merk heel sterk is in ondersteuning van haar producten.

Wat betreft de werking zijn deze producten wel heel verschillend:
Een L293 oplossing word met een pin per functie aangestuurd, per motor heb je dan meerdere pinnen uit je Arduino nodig.
De Adafruit oplossing gebruikt de I2C databus.
Daarom dien je er een library voor te installeren die zorgt voor de communicatie tussen Arduino en de chip op het motorshield.
Daardoor word het wel meer een "black box", waarvan je niet helemaal weet hoe het werkt.
Hoe dit werkt, word allemaal netjes uitgelegd op de Adafruit site.
Uiteraard wel in het Engels.

Go Up