led matrix (16x16) probleem

In het stukje waar ik het patroon op jouw display vergelijk met het getekende patroon in het tooltje, kom ik tot een 100 % overeenkomst wanneer het tooltje links boven en jouw display rechtsboven in een zigzag patroon begint.

Ga je met je muis cursor over jouw display-foto heen in het zigzag patroon en begin je dan rechts boven, dan heb je dus op 0,0 de groene LED van links boven in het tooltje.
Beweeg je de muis nu volgens het patroon, dan heb je altijd eerst rood, en meteen daarna een groene LED.
Iedere regel houd je 1 pixel over, dus daarom kom je uiteindelijk op dat rood-groene kruis uit.

Het probleem waar je nu tegen aan loopt, is dat je een library gebruikt van die twitch toestand.
Die haalt iets op, ik heb geen idee waar die dat vandaan haalt.
Maar wel hoe dat er uit ziet.
Want het zijn in jouw geval 256 waardes tussen 0 en 6.
Waarde 0 is niet gedefinieerd en waarde 7 of hoger ook niet.
Maar alle andere waardes zijn wel gedefinieerd, dus alles anders dan 1 tot en met 6 is een LED die uit staat (zwart).
Waarom 256 waardes tot problemen leidt, weet ik niet maar schijnbaar is dat wel zo.

Als je wat verder kijkt op de site waar wat word beschreven over dit ding, dan kun je wel meer info over het functioneren vinden.

Ik zie dit stukje tekst:

Pixel Matrix Value

If you use a pixel matrix input, the string which will be returned from the getParameter function contains a representative number for each color due to this list:

0: black (off)
1: red
2: green
3: blue
4: white
5: yellow
6: orange

The order begins on the top left corner and goes through each row from left to right, top to bottom.

So the following drawn matrix will result in the following string:

"2220133516650444"

Het plaatje dat daarbij hoort is dit:

Dit bevestigt mijn opmerkingen over het beginpunt in jouw matrix en dat van het tooltje.
Het vertelt ook dat er wel degelijk een raster patroon word gevolgd, en geen zigzag patroon.
Dus de rode en de groene LED zijn bij elke volgende lijn geïnverteerd.
Dat had ik zo dus niet herkend.
Wanneer je dus in het midden van je zwarte veld ook nog wat kleur zou hebben kom je nog vreemder uit.
Ik denk dat je dit toch moet gaan oplossen met de andere library van Adafruit.
De twitch magie (inclusief void.ShowOnMatrix) kan er dan wel in blijven, maar alles wat met de Adafruit te maken heeft moet dan dus aangepast worden.
Zou je dan nog steeds een probleem hebben met het op de juiste plaats uitkomen van de LEDs, moet het ook nog mogelijk zijn om juist void.ShowOnMatrix aan te passen zodat de juiste pixels er uit gepikt, en naar de pixels verzonden worden.
En dan maakt het ook niet uit welke Adafruit library je gebruikt, omdat je dan dus het rekenwerk alsnog zelf doet.
Overigens is dat niet enorm moeilijk, maar je moet goed nadenken over hoe tellen eigenlijk werkt.

Ik ga nu mijn ogen even dichtdoen.