Go Down

Topic: probleem communicatie nextion en Arduino Mega (Read 340 times) previous topic - next topic

stevatrans

Hallo iedereen, eerst en vooral een spetterende nieuwjaar , daarna mijn klein probleem.....

ik het 2 projecten gemaakt in nextion editor.

oude project geeft me communicatie tussen nextion en Arduino 
nieuw project geeft me geen communicatie tussen nextion en Arduino maar
* als ik nieuw project gebruik met een ander scherm, dan heb ik wel communicatie met Arduino

* als ik nieuw project met oude scherm gebruik krijg ik wel communicatie in MCU in nextion editor.

heeft iemand deze probleem al gehad?
Is er een manier om misschien een factory reset te doen, of iets anders?

Bedankt voor jullie hulp

Erik_Baas

Communicatie, via seriepoort, I2C, SPI, Ethernet, WiFi, Bluetooth, of... ? Je zou eigenlijk een schemaatje moeten posten, en de complete code van de sketch die niet goed werkt. En een meer gedetailleerde omschrijving dan "geen communicatie" kan ook helpen: wat gebeurt er precies?

stevatrans

nextion is aangesloten op Arduino via tx2 en RX2. 
Deze aansluiting werkt effectief op het nieuw scherm waar niet het geval is op het oude scherm.

Ik heb verschillende pogingen gedaan met verschillende programmaties tot een heel basic systeem
1 button op nextion om dan de led op pin 13 aan en uit te doen.

Deze werkt dus met nieuw scherm, maar niet met oude scherm.

Waar wel het oude scherm aangesloten met een TTL adaptator de communicatie geeft in nextion editor via de MCU systeem.

MAS3

Jan 01, 2021, 04:20 pm Last Edit: Jan 01, 2021, 04:22 pm by MAS3
Die laatste regel in de bovenstaande post gaat er over dat je je Nextion (seriële display) op je PC hebt aangesloten en je het dan kunt benaderen via het programma dat bij die Nextion (de Nextion Editor) hoort en waarmee je het ding zelf kunt programmeren en/of configureren, juist ?

Dit zou betekenen dat de seriële interface van de Nextion in orde is, maar ook dat die van je Mega in orde zijn (omdat dat met andere hardware wel werkt).

Dan blijven er niet zoveel zaken over.
Geen idee of Nextion met adressering werkt, maar wanneer dat zo is moet je eens kijken of die oudere Nextion wel nog het standaard adres heeft.
Ook de baudrate is dan van belang.
Ik ken het systeem niet, maar het is mogelijk dat de Nextion Editor op je PC deze zaken zelf opzoekt en instelt.
Heb je met je oude setup ooit een andere baudrate in zowel je Nextion als in je Arduino sketch ingesteld ?

Even voor de duidelijkheid; je hebt deze vraag ook in het Franstalige forum gesteld, waar je al vaker vragen hebt gehad over je Nextion projecten.
Have a look at "blink without delay".
Did you connect the grounds ?
Je kunt hier ook in het Nederlands terecht: http://arduino.cc/forum/index.php/board,77.0.html

stevatrans

klopt, nextion editor is voor het programmeren, maar ook voor de code doorsturen naar scherm zelf. 
Deze kan op 2 manieren: tft file via sd kaart uploaden en zo in scherm laten installeren of via een TTL adaptator in usb rechtstreeks in pc met 4 draadjes naar scherm. 

Beide zelfde effect.

Klopt idd, ik heb de vraag op beide talen gezet, meer mensen kunnen misschien hun mening over geven.

wat de adressering betreft heb ik er ook geen gedacht van.

Wat baudrate betreft, ik moet eens gaan kijken, wie weet heb ik ooit iets aangepast. 

wat de nextion projecten betreft, ik ga er eentje hier uploaden, zo kunt u misschien zien wat het probleem kan zijn

thanks

stevatrans

MAS3, nog een bewijs dat meertalig zijn soms wel interessant is.
al meerdere keren op de Franstalig forum gevraagd en geprobeerd waar nooit een oplossing kwam.
En je komt nu met de juiste oplossing.
Ik had dus de oude scherm met een baud9600 geprogrammeerd, 
wat wel vroeger werkte.

Nu de nieuwe prog ook aangepast met deze baud9600 en ik krijg nu communicatie van oude scherm met nieuw prog.

Nog eens een super DIKKE DIKKE DIKKE merci , na al die tijd, de oplossing is uitgekomen!

You make my day

Go Up