film digitaliseren met eenvoudige Arduino-code

Een foto moet niet te groot zijn.
Meestal zal 800x600 al meer dan genoeg zijn.

Verder kan een *.jpg bestand veel meer bevatten dan het plaatje.
Bijvoorbeeld wanneer je je mobiel gebruikt voor de betreffende foto, dan zet die er bij welk toestel er gebruikt is, en wanneer beschikbaar ook op welke GPS positie die foto gemaakt is.
Ik kon een aantal jaren geleden een vraagsteller vertellen dat hij met zijn Huawei P6 telefoon in een plaats Engeland ook scherpere foto´s moest kunnen maken die beter bruikbaar zouden zijn.
Waarop die persoon aardig uit z´n dak ging over hoe ik dat allemaal kon weten.
Met andere woorden, wanneer je met je mobiel foto´s maakt kun je je eigen privacy aardig te grabbel gooien (dat was destijds de reden dat ik die vraagsteller er op wees).
Daarom is dat nu een reden voor de forumsoftware om uit veiligheidsoverwegingen een foto die EXIF data bevat niet toe te laten.
Je kunt dit heel snel oplossen met een foto bewerk programma (tip: the Gimp).
Verklein de foto door 'm bij te snijden zodat alleen de relevante data er in staat.
Pas dan de resolutie aan zodat er niet teveel bits verstookt moeten worden door het forum om jouw fotootje aan iedereen te laten zien.
Sla je foto tenslotte op als *.PNG bestand, en voeg dat toe aan je bericht.
Sinds kort worden toegevoegde foto's automatisch in je bericht getoond.
Een *.PNG bestand kan geen EXIF data bevatten dus dat word met die conversie overboord gegooid, en het is het andere foto bestandsformaat dat op het forum is toegestaan.