Welkom op het Nederlandstalige forum

Welkom Mas3,

Elektronica kennis is er nooit voldoende :slight_smile:

robtillaart:
Welkom Mas3,

Elektronica kennis is er nooit voldoende :slight_smile:

Helemaal mee eens
Met vriendelijke groet
Jantje

Nou de nano is binnen, ben zo blij als een kind ermee.
Nano doet zijn naam eer aan maar dankzij Fritzing heb ik er geen vergrootglas bij nodig :slight_smile:
Werd geleverd met Blink er al in, het witte LEDje op het boardje gekoppeld aan pin 13 is fel genoeg.
Dus gelijk een beetje gespeeld, eerst een LEDje erbij, een voor een laten knipperen en dan in een ander tempo, en met ongelijke tijden.
Net op een breadbordje 6 LEDjes geprikt die nu in een rondje oplichten en wel zo dat eerst de volgende aan gaat en kort daarna de vorige weer uit, linksom/rechtsom omgekeerd enzovoorts.
Gewoon onderaan beginnen en lekker op mn gemak van alles proberen maar.
Volgende stappen zijn anders programmeren in de loop door te tellen.
Das alweer een aardige uitdaging, omdat ik nu eenvoudig elke LED apart aanstuur en ik wil es zien of ik dat kan doen door telkens eentje optellen voor de volgende LED.
Daarbij dan ook nog rekening houden met offset en overloop.
En vervolgens de LEDjes met PWM en dus aan andere pinnen aansturen, waarna het tijd word om wat verschillende displays aan te sturen.
Met andere woorden: mijn weekend is al vol.

MAS3:
Nou de nano is binnen, ben zo blij als een kind ermee.
....
Met andere woorden: mijn weekend is al vol.

Het lijkt me dat je de juiste aanpak hebt. Simpel beginnen en snel doorgroeien.
Veel succes dit wekend en verder.
Met vriendelijke groet
Jantje

Inmiddels heb ik al een hele verzameling aan Arduino spul.
Een extra nano, een uno een duemilanove en een duemilanove 1280, display keyboard shield, ethernet/sd shield, voedingsspul, breadboards en een ISP programmer.
Nog een paar super compacte pro mini's onderweg.
Ideeën zat om met dat spul te bouwen, nu nog druk bezig de handigheid te krijgen.

Vandaag zo'n beetje de hele dag gespeeld.
Wilde van een apparaat dat op afstand bediend kan worden (gewoon met een kabel), de bedienmodus kunnen aflezen met de al aanwezige achtergrond verlichting van de toetsen.
De kabel heeft wat extra draden, dus dat moest kunnen.
Maar het was nog een hele uitdaging.
Het apparaat heeft 4 lampjes (en 2 draden daarvoor) die de modus kunnen weergeven, er zijn 5 modi en wanneer de afstandbediening (2 modi) word gebruikt, word dat ook nog gesignaleerd.
Dus 7 signalen met 4 lampjes op het apparaat zelf.
Dat doen ze door verschillende lampjes om beurten te laten knipperen.
Uit de aansturing van die lampjes moest ik dan de signalen zien te vissen die alleen met de afstandbediening te maken hebben, en die daar vervolgens weergeven, maar ook zonder zenuwachtig geknipper.
Dus eerst maar eens uitgezocht hoe die aansturing zat.
Dankzij het display kon ik mooi zien wat er allemaal voorbij kwam, en met een beetje indelen van je display kun je ook heel mooi debuggen door verschillende waardes op verschillende plaatsen van dat scherm neer te zetten.
Perfecte oefening in het aansturen van zo'n schermpje (lcd.setCursor enzo).
In eerste instantie wilde ik debounce misbruiken als "deblink", maar dat kreeg ik niet aan de gang.
De reden bleek wat later dat er niet alleen verschillende lampjes knipperen, maar elke stand heeft ook een andere knipperfrequentie.
Dankzij m'n oscilloscoop kon ik nadat ik dat door had, wel snel achterhalen wat de frequentie was, en dus omrekenen hoeveel millis dat dan zijn.
Uiteindelijk heb ik de gulden middenweg gevonden door eerst te kijken naar de betreffende functie, en vervolgens het knipperen met een delay-op-maat af te wachten.
Ondertussen wat geleerd over {accolades} en de mij geheel nieuwe maar super handige switch case functie, die werkt als een grote filter/trechter.
Met andere woorden, weer een leuke leerzame dag gehad, vooral ook omdat het niet helemaal zo liep als ik me voorgesteld had.
Nu nog de sketch een beetje opschonen en dan in een van de pro mini's (die dus nog onderweg zijn) zetten zodat ie in die afstandbediening past, heb ik het eerste projectje af dat niet alleen maar een beetje spelen is.

MAS3
Je hebt duidelijk heel wat professioneel materiaal liggen en je bent nog steeds goed bezig.
met vriendelijke groet
Jan

Hallo ik ben Jaap-Jochem en ben 24 jaar oud.

Ik ben een totale noob wat betreft elektronica en helemaal wat betreft programmeren.

Ben zelf bezig geweest met een reprap 3d printer met een sanguinololu aansturing die volgens mij is gebasseerd op de arduino bordjes.
Echter deze heb ik af gekregen door trial and error en een hoop gewoon klakkeloos van internet te kopieeren.

Nu heb ik daardoor toch een beetje de smaak te pakken en wil hier toch enigszins verder in gaan en wat andere projecten starten en eigenlijk zelfs eigen ideeen uit werken in plaats van code's en dergelijke van fora af te plukken.

Dus mijn grote beginvraag, zonder nuttige vooropleiding of enige programmeer kennis waar zouden jullie beginnen.
Ik wil een hoop in een korte tijd :grin: en oja ik heb ook nog een redelijk drukke baan.
Zijn er bijvoorbeeld arduino beginners cursussen of workshops? op google vind ik ze niet zo een twee drie, dat zijn dan gelijk weer generaliserende basis programmeer cursussen (lees snuffelen aan de verschillende varianten en fabrikanten).

Hoi JJ,

Begin met het doorwerken van de voorbeelden op de tutorial section van arduino.cc. Dan leer je wat en hoe van de taal.

is zon starterkit een idee? of kan ik dan beter een mega kopen en alle componenten los en random tutorials van het internet afhalen?

-edit-
Ik zie net een ander topic met ongeveer dezelfde vraag.
komt er dus op neer dat ik vooral moet bekijken wat ik er uiteindelijk mee wil.

jaap jochem
Joerie organiseert regelmatig een arduino jam in de buurt van Gent.
Op zo een jam kan je heel wat leren van mensen met andere ervaringen dan jou.
Met vriendelijke groet
Jantje

Hoi en welkom.

Je gaf aan een absolute noob te zijn met zowel elektronica als met programmeren.
Als je inderdaad nog geen idee hebt wat je wil gaan doen en dus zelf nog helemaal niets hebt liggen, dan is zo'n starterskit een goed idee.
Ik zou dan wel een kit aanraden waar je ook verschillende sensoren in hebt zitten.
Er zijn namelijk ook kits met weinig meer dan een breadboard, wat draden voor die breadboards een potmetertje en wat LEDjes.

Ik beschouw mezelf ook nog steeds als beginner want ben nog geen jaar aan het spelen met Arduino.
Heb inmiddels wel een heel arsenaal aangeschaft (heb het virus goed te pakken), maar daarvan is het display al wel erg nuttig gebleken.
Dat heb ik namelijk al meerdere malen goed kunnen gebruiken om waardes op af te beelden, waardoor debuggen echt heel veel gemakkelijker werd.
Maar de eerste oefeningen (heb ik hier ook wat van vermeld) waren niet veel meer dan oefening 1, blink en zelfbedachte variaties daarop.
Denk dan aan knipperen met 2 LEDjes om de beurt, dan de ene langer dan de andere, dan nog meer LEDjes.
Vervolgens LEDjes in een cirkeltje opgesteld en ze zo laten oplichten dat het cirkeltje "ronddraait" (zoals je tegenwoordig je cursor op je pc ook ziet doen).
Linksom en rechtsom laten draaien, eerst de ene aan voordat je de andere uitdoet zodat de overgangen wat meer natuurlijk een draaiend effect hebben.
Nou dat soort dingen dus.
Heel leuk als je dat in een weekendje onder de knie krijgt.

Vooral ook veel lezen alhier.
De problemen (en de oplossingen) van anderen zijn ook erg leerzaam en kunnen je inspireren.
Veel succes en vooral veel plezier.

Hallo beste mensen,

Ik zal mezelf ook even voorstellen.
Mijn naam is Robert (38) en heb een afwijking dat ik alles wat met elektronica te maken heeft leuk vind.
Zo heb ik op dit moment de volgende hobby dingen actief:

  • Arduino
  • Mbed
  • Raspberry PI
  • SDR (softwarematige radio)
    ...
    Vanuit het verleden ben ik een zendamateur en zo ben ik ook in de elektronica interesse gegroeid, en uiteindelijk ook een opleiding in die richting gevolgd.
    Op dit moment pas ik elektronica alleen nog maar hobbymatig toe, dus na werktijd en nog genoeg energie over heb als de kinderen op bed liggen :slight_smile:

Ik hoop hier informatie op te doen en wellicht mensen te kunnen helpen.

Gr Robert

Hoi Robert,

Veel plezier op het forum en waarschijnlijk kunnen wij ook nog wel van jou leren.

JO3RI

Ik zal mij ook even voorstellen :slight_smile:
Ik ben Nico Verduin. 56 jaar jong :slight_smile: en werk al met microprocessoren sinds 1976 (Kim-1) en elektronica sinds 1966. Verder werk ik dagelijks in de ICT sinds 1975. De afgelopen jaren actief bezig geweest met PIC microcontrollers, maar als het met een arduino kan waarom moeilijk doen:). Verder heb ik nog wat groter uitvoeringen liggen zoals teensy 3.0 en Galagos (beide met cortex processoren)
Ik heb een paar lopende projecten:

  • precisie meter voor een transformatorwikkelaar (2 optische encoders, LCD, potmeter voor ijken en een knopje). Eenvoudig programmatje. Prototype is nu klaar en wordt volgende week in België getest. Als het doorgaat moet ik mogelijk 7 van die apparaten maken. Weet nog niet of ik een nieuwe shield maak of een gewoon een protoshield bordje gebruik
  • Transformator wikkelmachine waarbij alle onderdelen met een 3D (repRap) printer zijn geprint en de aansturing (grote DC motor, stappenmotor, paar optische sluizen) via de arduino lopen. Aansturing gaat lopen via een desktop applicatie. Arduino shield is inmiddels gebouwd. Moet nog wel aangesloten en getest worden.

Welkom Nico
Mensen van jouw kennis niveau kunnen we altijd gebruiken. Al van je negende met electronica bezig. Das vroeg begonnen.
Met vriendelijke groet
Jantje

Ik zit met een dingetje.

Het zit namelijk zo dat ik geen elektrotechnische achtergrond heb.
En de programmeertaal niet in mijn hoofd krijg.
Daar komt bij dat ik echt weinig vrije tijd heb.

Hebben jullie een boek/techniek/handeling whatsoever, om snel te leren programmeren?
Op een manier dat je het ook onthoudt.
Ik ben nu 5 x overnieuw begonnen met de blink tutorial in een tijdsbestek van 3 maanden.
En ondanks dat ik het weer binnen no-time oppak baal ik ervan eigenlijk nauwelijks een stap verder te komen.
Ik wil uiteindelijk iets met gyro's gaan doen maar dat lijkt op deze manier nog een meervoudig jaren plan.

zou ik bijvoorbeeld een standaard startup sketch kunnen maken?

Kortom ezelsbruggetjes en alle andere manieren (behalve oefenen en stampen:)) om snel sketches te kunnen bouwen.

Oja,.. ik wil het ook kunnen snappen. want bijvoorbeeld kopieren van het net van andermans projecten dat kan ik al, maar dan kom ik er niet met mijn eigen projecten.

Alvast hartstikke bedankt.

dat lijkt me geen makkel?ke opdracht voor jou.
Misschien is iemand in je buurt met gelijkaardige interesse of een jam een oplossing voor jou.
Misschien ook niet.
Met vriendelijke groet
Jantje

@J-JK

Hebben jullie een boek/techniek/handeling whatsoever, om snel te leren programmeren?

Helaas bestaat dat niet, programmeren is een echt vak en zelfs hobbymatig programmeren kost enkele maanden voordat je het een beetje kunt.
En veel belangrijker dan programmeren is imho het uiteenrafelen van het probleem en komen tot een design/ontwerp hoe je het project wilt gaan opzetten.
Hiervoor is ervaring (dus tijd) een van de belangrijkste leermeesters.

Welke omgeving kom je vandaan?

Ik woon zelf in Rotterdam.

En het ontwerp en RenD gedeelte heb ik redelijk onder de knie.
Weet nog steeds niet precies hoe, maar heb in mijn historie een stuk overgeslagen.

Ik werk voor mijn beroep met grote ledschermen projectoren en andere AV materiaal.

Wat ik bijna altijd werkend krijg doormiddel van, je haalde hem al aan, ervaring.

De logica zit in mijn hoofd en kan het allemaal perfect uitwerken in bijvoorbeeld fritzing of op papier.

maar goed was er al bang voor dat het net zo gaat als een verbale taal leren.
Heel vaak doen en veel uitproberen.
Ik hoopte dat er een andere manier was.
En ja basischool kinderen kunnen het ook. maar dat is ook de reden dat ze engels krijgen. :grin:

Hmm, heb je het Engelstalige deel ook al wat doorgelezen J-JK /?
Daar staat een actuele thread over Critical Thinking (klik!).
robtillaart heeft daar ook al meerdere malen gereageerd, en zijn antwoord hierboven gaat ook in die richting.
Ik ben er ook van overtuigd dat je het onder de knie kunt krijgen door er op een andere manier naar te kijken, door anders te denken.
Als jij met AV materiaal waaronder LED en projectoren werkt, dan werk je waarschijnlijk projectmatig.
Doe je dat ook als je met de Arduino aan het hobbyen gaat ?
Zo niet, probeer dat dan eens.
Dat betekent dus voordat je er werkelijk aan begint, een stappenplan maken en proberen vooraf problemen af te vangen.
Verder kun je problemen vaak oplossen door ze op te breken in steeds weer kleinere sub-problemen, en die kun je vaak dan weer per stuk een stuk gemakkelijker oplossen.
Alle oplossingen tezamen lossen dan je totaal probleem op.