Hallo,
ik probeer de toerentalmeter te maken van mijn voertuig.
Mij bedoeling was om de spanning van de dynamo (12-15v DC) om te zetten in een 0 - 5V ( of 0.5 - 4.5V) signaal om dan zo in te lezen op de analoge ingang van de Arduino.
kan er iemand mij helpen hoe ik deze spanning kan omzetten of hoe ik dit het beste kan doen?
Je moet eerst kijken of je praat over een Dynamo dan wel alternator.
Ingeval Dynamo en daar Rpm uit halen ,denk einde verhaal.
Ingeval alternator indien met Bus control naar de ECU, beter afblijven.
Tweede optie ,als je geluk hebt zit er een W-aansluiting op.
Pas Op dit is wisselspanning die varieert in amplitude en in frequentie evenredig met het toerental van de motor.
In dit geval zal je eerst nog een interface moeten bouwen om dit signaal om te zetten.
Gemakkelijker en beter is om ergens een Hall-generator of proxi-switch te gebruiken en dit signaal aan te bieden aan de Arduino om met interrupts te verwerken.
Ik ben het met GijKieken eens.
Heb je al bedacht waarom de heren automakers niet op deze manier het toerental meten ?
Want die zullen vast wel allerlei manieren onderzocht hebben hoe dit het beste te doen is.
En als men componenten kan uitsparen door mee te liften op de functies van andere componenten dan zal men daar niet erg lang over hoeven na te denken lijkt me.
Als je van je project wil leren (dit lijkt me een schoolopdracht), dan is dat prima.
Maar als je een hoop tijd in de uitvoering gaat steken om er vervolgens achter te komen dat de zaken toch net iets anders werken dan jij in de eerste instantie had gedacht, dan is dat wel zonde van die tijd.
Dus wees er eerst zeker van dat wat je nu wil gebruiken, ook echt zo werkt als jij het je voorstelt.
Ik ben geen auto monteur, maar toch heb ik een sterk vermoeden dat dit niet zo is.
Natuurlijk ben ik wel heel nieuwsgierig naar je project het het verloop ervan.
Dus houd ons op de hoogte alsjeblieft.
Hoezo kan ik de spanning van de DYNAMO niet meten voor de spanningsstabilisator?
hoe meer gas je geeft, hoe hoger de spanning toch zal gaan?
Of denk ik verkeerd?
Je denkt niet verkeerd, je weet gewoon niet alles. En het is een hele uitleg voor je alles zal weten.
Ik zou zeggen... begin eens let een dynamo aan een scope te hangen.
Hoezo kan ik de spanning van de DYNAMO niet meten voor de spanningsstabilisator?
hoe meer gas je geeft, hoe hoger de spanning toch zal gaan?
Of denk ik verkeerd?
In theorie misschien wel, maar wat met de belasting,liggen de lichten aan,heb je pas gestart,staat accu,etc... en dan nog gebied waarin je kunt werken is dit lineair???
Bestaat er geen soort sensor om een toerental te meten, of hoe kan ik dit het best oplossen?
Het betreft een DYNAMO en geen alternator
Het gaat over een oud voertuig, waar geen 'nieuwe' toerentalmeter meer voor te krijgen is.
In iedere post gooi je tot nog toe wat termen in het rond, en verandert het hele verhaal daarmee.
Het blijkt nu wel dat je in je eerste post veel te weinig informatie gaf.
Dat is eigenlijk altijd wel zo, dus persoonlijk kijk ik daar niet meer van op.
Maar ineens zie ik iets over een UREN teller voorbij komen, en de mededeling dat het een heel oud dieselvoertuig betreft.
Zo gaan we van de hak op de tak, zijn we er allemaal in ons enthousiasme heel druk mee, maar komen we niet erg veel verder.
Dus daarom lijkt het mij een goed idee als je eens uit de doeken doet wat je exact wil, wat je zelf al gedaan en wat je om welke reden dan ook al uitgesloten hebt.
Anders blijven we hier met z'n allen ook niet verder komen.
In de 2e regel zie ik staan: "ik probeer de toerentalmeter te maken van mijn voertuig"
Dat doet mij vermoeden dat er al een toerenteller in zit die je wil herstellen (of vervangen), klopt dat ?
In dat geval, hoe werkt dat ding dan tot nog toe, en weet je ook waarom nu niet meer ?
er zijn laser toerentalmeters, maar denk dat je een directe toerentalmeter wil hebben dat je elders kan monteren
Je zoekt dus iets zoals ze bij de apk gebruiken
of een rimpel toerentalmeter (doormiddel van rimpel spanning meet hij de rpm) echter dit wil niet altijd perfect zijn vaak wordt het via de nokkenassensor een aparte stekker tussengezet voor toerental te meten
of een klopsensor op de hogedrukleiding.
neem aan dat het geen common rail is en met een verdeelpomp werkt.
dan zou je op hogedrukleiding een klopsensor kunnen zetten. aan de hand van de tijd tussen de harde kloppen weet hij rpm
zoiets als een ubt 3000 krijg je dan.
dit apparaat wil je dus eigenlijk via arduino opbouwen