2 Ultrasoon sensors - vragen

Is het mogelijk om om met twee Ultrsoon sensoren tegenover elkaar bij de één het signaal te zenden en bij de ander het signaal ontvangen?

Wat gebeurt er met de trig en de echo als je beide gaat zenden en ontvangen tegenover elkaar? Zal dat goed gaan.

Als ik thuis ben zal ik het zelf nog eens testen. Misschien dat iemand het antwoord al klaar heeft liggen. Scheelt mij een hoop gekloot.

Ik wil dit trouwens weten i.v.m. met een project voor een watermeter om het grondwater te meten.
de ene US zit aan de bovenkant en staat naar beneden gericht en de ander zit op een vlotter.

Dit brengt mij op een volgende vraag is het mogelijk om de US sensor waterdicht te krijgen met een soort omhulsel, zonder het signaal te verstoren of kwijt te raken?

ja je kunt de sensor simpel in een zakje doen en een beetje droogmiddel erbij doen.
en ja je kunt ze apart zetten, maar is niet slim, laat ze gewoon naast elkaar zitten en gebruik het wateroppervlak als spiegel.

shooter:
ja je kunt de sensor simpel in een zakje doen en een beetje droogmiddel erbij doen.
en ja je kunt ze apart zetten, maar is niet slim, laat ze gewoon naast elkaar zitten en gebruik het wateroppervlak als spiegel.

Probleem daarbij is dat ik verkeerde waardes krijg door condens/waterdruppels aan de zijkant van de buis…
Ik ga het gewoon proberen. Droogmiddel zeg je waar moet ik daar bij denken? Blijft dat op lange termijn goed?

edit: Moet straks alleen zorgen dat de US-Sensor tegelijk aangaat en de één signal verzendt. daarna gelijk uitgaat. De ander moet tegelijk aangaan en pas uitgaan, wanneer het signaal is opgevangen.

edit: testopstelling

Ik ben wel erg benieuwd naar de betrouwbaarheid van die oplossing waar je nu aan werkt.

ik zou het houden bij de bovenste module. en wellicht is een pijpe om de sensor de oplossing.
het kaatst natuurlijk wel in zo een pijp. dus pak een hoop samples en kijk wat wel kan en niet.

Ik ga uiteraard meerdere samples testen, misschien is het makkelijker om het met een leddar laser te doen, dan moet ik enkelt een ander microcontroller gaan gebruiken. Ik ga eerst alle opties kijken, moet enkel wel op de mm kunnen meten...

Nu zit ik er over na te denken om zoiets zelf te bouwen

Want de prijs omzoiets te kopen zijn absurd duur. Nu zal zoiets zelf maken ook niet bepaald goedkoop zijn gok ik qua materiaal.

ja hoor dat kan ook heel goed, de rivieren hebben dit soort meters, vaak onder en boven een stuw en dergelijke.
het principe is eigenlijk een heel simpele kwikschakelaar die omklapt als de vlotter omschakelt.
bovenin zit een motortje die de vlotter telkens laat zakken en meet hoeveel omwentelingen dat nodig heeft.

je kunt ze ook maken door te kijken wanneer de meetlint gaat geleiden, dan kom je in de buurt van de mm.

je kunt ook een encoder gebruiken of een 10 slags potmeter, etc.

shooter:
ja hoor dat kan ook heel goed, de rivieren hebben dit soort meters, vaak onder en boven een stuw en dergelijke.
het principe is eigenlijk een heel simpele kwikschakelaar die omklapt als de vlotter omschakelt.
bovenin zit een motortje die de vlotter telkens laat zakken en meet hoeveel omwentelingen dat nodig heeft.

je kunt ze ook maken door te kijken wanneer de meetlint gaat geleiden, dan kom je in de buurt van de mm.

je kunt ook een encoder gebruiken of een 10 slags potmeter, etc.

Enkelt dan moet ik wel zorgen dat ik hem analoog aan kan sturen. Trekt wel veel stroom zeker zo'n systeem?
Is dat goedkoop om te maken(prijsrange)?

US-sensoren gaat het niet worden.

kan helemaal digitaal hoor, met een klein stappenmotortje, en een kleine vlotter ben je er al.
ik denk dat 10 euro al genoeg is voor een simpel systeempje.
zaterdag 11 maart is er een radiovlooienmarkt in rosmalen, Een leuke plaats voor allerlei surplus.

shooter:
kan helemaal digitaal hoor, met een klein stappenmotortje, en een kleine vlotter ben je er al.
ik denk dat 10 euro al genoeg is voor een simpel systeempje.
zaterdag 11 maart is er een radiovlooienmarkt in rosmalen, Een leuke plaats voor allerlei surplus.

Ik ga het proberen

Om even terug te komen op de US-sensor. Weet iemand of het mogelijk is om de Ultrasonische golven volledig te absorberen. Zodat ik de range kan aanpassen en geen verkeerde waardes krijg. Zo ja, welk materiaal zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

Hoi tweepuntnul

Het is niet zo slim om je eigen reactie na bijna een week aan te passen.
Want daardoor word er niet geregistreerd dat er een nieuwe post is (omdat dat ook niet zo is), en dat is dan ook gelijk de reden waarom je er nog geen antwoord op hebt gehad.
Je thread was namelijk allang opgeschoven en van de eerste pagina in het Nederlandstalige deel verdwenen.
En dan ziet vrijwel niemand dat er wat veranderd is.

Ik weet niet wat je vraag is.
Als je vanaf een bepaalde afstand ineens alle energie wil absorberen om zo geen reactie meer te krijgen dan denk ik dat dat een probleem zal vormen.
Maar wellicht kun je ook de ontvangen resultaten die buiten je gewenste bereik zijn gewoon overboord gooien.
Of het wachten op een echo stoppen als de betreffende maximale afstand voorbij is.