Hallo,
Ik ben bezig met een project waar ik een glazen plaat (circa 45x16 cm) heb waarop ik bepaalde 'knoppen' gemaakt heb en op het moment dat deze aangeraakt worden er een signaal naar de Arduino verzonden moet worden (uniek voor de knop) of in elk geval x en y coördinaten van de plek van aanraking. Het grote probleem is nu: wat is de juiste technologie hiervoor?
Het moet aan de volgende eisen voldoen:
- Multi-touch (het moet vast te stellen zijn dat meerdere knoppen op hetzelfde moment ingedrukt worden)
- Er moeten niet te snel krassen ontstaan
- In bijna alle omstandigheden bruikbaar zijn (felle zon, luidruchtige ruimte, enz.)
- Aan de zijkanten van het glas moet het niet zijn dat er grote sensoren uit gaan steken
- Het glas moet doorzichtig blijven (dus geen metalen laagjes) en er kan niks onder komen
- Het moet goedkoop zijn
- Het moet aan te sturen zijn met de Arduino
Ik heb zelf natuurlijk al flink onderzoek gedaan, maar ik kom er maar niet uit. Wat ik aan technologieën bekeken heb:
Resistive touch screen Technology:
Deze technologie lijkt me erg lastig, ten eerste omdat ik niet zou weten hoe ik hieraan zou moeten komen, ten tweede het is kwetsbaar voor krassen en ten derde als ik het gevonden heb, hoe zou ik het dan moeten aansturen met de Arduino?
Capacitive touch screen technology:
Deze technologie zou wel geschikt moeten zijn, maar hoe kan ik hieraan komen en hoe moet ik dit aansturen met de Arduino?
Surface acoustic waves touch screen technology:
Ook dit lijkt me misschien geschikt, maar hoe zou ik dit moeten toepassen zodat het aan alle eisen kan voldoen?
Infrared Touchscreen Technology:
Mij lijkt deze technologie het makkelijkst om zelf toe te passen, omdat ik ongeveer zou weten wat ik zou moeten kopen, maar ik weet niet hoe ik het daarna aan alle eisen zou moeten laten voldoen.
Zelf heb ik nog wat bedacht met minuscule onzichtbare draadjes door het glas die naar de knoppen lopen en op het moment van aanraking een 'signaal' afgeven (Capsense). Alleen lijkt me dit zeer lastig en erg duur.
Kort samengevat, ik heb nog geen echt beeld wat nou het beste is en hoe ik het moet laten communiceren met de Arduino. Als jullie nog andere suggesties hebben hoor ik het heel graag!
Roel
Bronnen: http://www.canvys.com/touch-technologies.html, Account Suspended, Arduino Playground - CapacitiveSensor