2D positie van object krijgen op glas

Hallo,

Ik ben bezig met een project waar ik een glazen plaat (circa 45x16 cm) heb waarop ik bepaalde 'knoppen' gemaakt heb en op het moment dat deze aangeraakt worden er een signaal naar de Arduino verzonden moet worden (uniek voor de knop) of in elk geval x en y coördinaten van de plek van aanraking. Het grote probleem is nu: wat is de juiste technologie hiervoor?

Het moet aan de volgende eisen voldoen:

• Multi-touch (het moet vast te stellen zijn dat meerdere knoppen op hetzelfde moment ingedrukt worden)
  • Er moeten niet te snel krassen ontstaan
  • In bijna alle omstandigheden bruikbaar zijn (felle zon, luidruchtige ruimte, enz.)
  • Aan de zijkanten van het glas moet het niet zijn dat er grote sensoren uit gaan steken
  • Het glas moet doorzichtig blijven (dus geen metalen laagjes) en er kan niks onder komen
  • Het moet goedkoop zijn
  • Het moet aan te sturen zijn met de Arduino

Ik heb zelf natuurlijk al flink onderzoek gedaan, maar ik kom er maar niet uit. Wat ik aan technologieën bekeken heb:

Resistive touch screen Technology:

Deze technologie lijkt me erg lastig, ten eerste omdat ik niet zou weten hoe ik hieraan zou moeten komen, ten tweede het is kwetsbaar voor krassen en ten derde als ik het gevonden heb, hoe zou ik het dan moeten aansturen met de Arduino?

Capacitive touch screen technology:

Deze technologie zou wel geschikt moeten zijn, maar hoe kan ik hieraan komen en hoe moet ik dit aansturen met de Arduino?

Surface acoustic waves touch screen technology:

Ook dit lijkt me misschien geschikt, maar hoe zou ik dit moeten toepassen zodat het aan alle eisen kan voldoen?

Infrared Touchscreen Technology:

Mij lijkt deze technologie het makkelijkst om zelf toe te passen, omdat ik ongeveer zou weten wat ik zou moeten kopen, maar ik weet niet hoe ik het daarna aan alle eisen zou moeten laten voldoen.

Zelf heb ik nog wat bedacht met minuscule onzichtbare draadjes door het glas die naar de knoppen lopen en op het moment van aanraking een 'signaal' afgeven (Capsense). Alleen lijkt me dit zeer lastig en erg duur.

Kort samengevat, ik heb nog geen echt beeld wat nou het beste is en hoe ik het moet laten communiceren met de Arduino. Als jullie nog andere suggesties hebben hoor ik het heel graag!

Roel

Bronnen: http://www.canvys.com/touch-technologies.html, Account Suspended, Arduino Playground - CapacitiveSensor

onder andere microchip heeft een 3d chip de gestic die werkt ook onder een glasplaat.
vorig jaar mee gespeeld op beurs in brabanthallen voor HMI
in i2c dus simpele interface

Ook Atmel probeert zich met een dergelijke "gesture" bediening te profileren, en het is een van de speerpunten die bij de overname van Atmel genoemd werden.

De eisen die gesteld worden, spreken elkaar tegen.
Het mag niets kosten, maar moet wel onzichtbaar zijn en multitouch bieden.

Je noemde dat metaal in het glas niet tot de mogelijkheden behoort, omdat het glas doorzichtig moet blijven.
Wist je dat het glas in je huis waarschijnlijk ook een laagje metaal er in heeft zitten, waardoor het een betere isolatiewaarde behaalt ?
En het 'glas' van een smartphone bevat nog net niet meer andere materialen dan glas.

Alleen is het zelf produceren van zulk glas op maat niet eenvoudig en ik durf wel te eggen dat het voor een enkel projectje niet te doen is, al zeker niet binnen de gestelde eisen.

De IR oplossing die aan de orde gekomen is, is een van de eerste systemen die ik zelf ooit gezien heb, en nogal achterhaald.
Daar kwam gewoon een dikke rand met sensoren en IR bronnen om een standaard beeldbuis heen, waardoor de monitor nog een stuk lomper werd dan ie al was.
Je ziet de dikke rand ook op de tekening die je hebt geplaatst.

Ik denk dus dat je het beste naar de door shooter voorgestelde techniek kan kijken.
Behalve dat dat een recente techniek is die nog volop in ontwikkeling is, zal het ook qua kosten het interessantst zijn vermoed ik.

shooter:
onder andere microchip heeft een 3d chip de gestic die werkt ook onder een glasplaat.
vorig jaar mee gespeeld op beurs in brabanthallen voor HMI
in i2c dus simpele interface

Klikt interessant, zou je toevallig ook een voorbeeld weten van een project die gebruikt gemaakt heeft van deze technologie zodat ik een idee krijg hoe het precies in elkaar zou moeten gaan zitten?

Eh

Had je al geprobeerd te googlen ?
Als dus naar video's zoekt dan zie je al een paar mooie demo's voorbij komen.
Lijkt me wel de nodige info bij te zitten.

MGC3130 is het IC van microchip, en er bestaat een library voor de arduino, dus simpler kunnen we het niet maken.

er bestaan ook youtube filmpjes van.

de demo is met een printplaat, echter de sensoren kunnen ook op een ander medium gezet worden zoals glas, plastic, of elk medium eigenlijk.
in deze demo zitten de sensoren in een rechthoek, voor hogere precisie is de vorm van de antennes belangrijk (maar dat is voor gevorderden.
de aansluiting van de demo is met een USB, (dat is eigenlijk een I2C>USB omzetter.

Ik zit nu alleen nog met een probleempje, zou de MGC3130 werken met 450x160 mm oppervlakte? Ik heb namelijk ergens gelezen dat hij maar gaat tot 7 inch. Misschien dat iemand hier wat meer over weet voordat ik van alles begin te bestellen en in elkaar begin te sleutelen.

Er is toch een datasheet van die chip? Daar zou het in moeten staan.

de demo is 7 inch, het dubbele zal wel wat meer storing een onnauwkeurigheid geven door instraling etc.
het staat je helemaal vrij hoe je de antennes maakt, zelfs alufolie werkt hier.
ook de plaat die erop ligt, heeft invloed.
en zoals je wellicht in de youtube van microchip zag kun je er zo een andere print aanzetten. je hoeft alleen te calibreren.