3.2 TFT SSD1289 voor de Arduino uno.

Heren.

Ik heb een 3.2 TFT SSD1289 touchscreen gekocht i.c.m. de Arduino uno. Weet iemand of er hier een adapter voor tekoop is.? Of heb ik soms de verkeerde gekocht omdat deze voor de mega gedacht is.?

Wie kan mij hier mee verder helpen.

Alvast bedankt.

Mvg Bert

Hoi GTIBert, welkom.

De beschrijving van wat je nu hebt, is niet voldoende.
Iemand anders dan jij weet niet wat je nu in huis hebt.
Daarom is het een goed idee om naar het product dat je hebt te wijzen.
Dus zet een linkje neer van waar je het ding vandaan hebt.
Meld welk merk het is.
Een Mega heeft veel meer pinnen dan een Uno, maar dat wil niet per se zeggen dat het niet zou kunnen werken.
Een Mega is ook wat krachtiger en vooral heeft die meer geheugen wat voor zulke schermpjes wel eens de doorslag zou kunnen geven.
Maar dat wil dus niet zeggen dat wat je wil niet zou kunnen.

Hoe kan ik een foto toevoegen wat betrekking heeft op het probleem?

Hoi.

Zorg er voor dat je foto niet enorm is.
Als dat wel zo is en je 'm niet kleiner wil maken om alle details te behouden, dan kun je de foto uploaden naar een zogenaamde image host.
Ik ken dan Photobucket en TinyPic (beide punt com).
De eerste laat reclame zien als mensen daar direct heen gaan, maar niet als je vanuit een forum zoals deze linkt naar de plaatjes.

Wanneer je plaatje niet te groot is, dan kun je dat plaatje aan je post aanhangen.
Kies voor de uitgebreide editor als je je bericht gaat maken.
Bij een nieuw onderwerp krijg je die sowieso, maar als je een Quick Reply doet niet.
Dan kun je rechts onder op Preview drukken, je krijgt dan een WYSIWIG schermpje te zien met je bericht tot dan toe, maar dan zit je ook gelijk in de uitgebreide editor.
Dat zie je omdat je dan allerlei knoppen boven het edit scherm ziet, onder andere met smilies.
Linksonder het edit scherm zie je dan : “Attachments and other options” staan.
Deja Vu.png
Wanneer je daar op klikt, klapt er weer wat uit, onder andere een knop “Bladeren” of “Browse”, afhankelijk van je taalinstellingen.
Als je op die knop drukt, kun je op je pc naar een gif, jpg of png plaatje zoeken en die uploaden naar de Arduino server.
Wanneer je je bericht nu post door op de “Post” knop te drukken, dan krijg je dus een berchit te zien met onderaan een aanhangsel van je plaatje.
Je kunt dan met rechts op die link klikken, om vervolgens de “koppelingslocatie” te kopiëren (zo noemt Firefox het, kan zijn dat het iets anders heet bij jouw browser).

Nu kun je je post gaan aanpassen.
Wanneer je op de juiste plaats in je post de link tussen img tags ([img] [/img]) plakt en de wijziging opslaat, dan heb je je plaatje dus toegevoegd aan je post.

Is een beetje omslachtig, maar werkt verder prima zoals je ziet aan het hier toegevoegde déjà vu achtige plaatje…

here is a link to a message in this forum.

heb gewoon gezocht naar die ssd dus zou je zelf ook kunnen doen.

Dames/Heren.

Ik heb een Mega board met een V2.2 adater plus een TFT 320QVT_9341
Deze heb ik gekoppeld met elkaar.
Nu heb ik van alles geprobeerd om er iets mee aan de gang te krijgen.
Het lukt mij niet, wat doe ik verkeerd?
Help.Help.

Alvast bedankt.

mega.JPG

adapter.JPG

TFT.JPG

Dames/Heren.

Er is niet veel animo om te helpen. Is er dan niemand met dit zelfde probleem.?

Hoi Bert, Ik wil eerst tegenspreken dat hier weinig animo is, zie eerdere opmerkingen! Je geeft niets aan wat je WEL hebt geprobeerd (zoals een andere simpele sketch laden( blink oid)) Als je dan gaat roepen "van alles geprobeerd" haken vele af!

Laat dus zien wat je geprobeerd hebt, ook als er foutcodes worden gemeld. Een mooi voorbeeld: https://forum.arduino.cc/index.php?topic=168571.0

DUS laat ziet wat je hebt en weet! GEEF info!

Grt Vic

Hallo Vic.

Mij ging het erom om eens beeld te krijgen op mijn TouchScreen dat ik aan het testen ben. Ik heb meerdere Codes hiervoor gebruikt. Kan ook wel compileren. maar nooit zonder fout meldingen. Ik zou dus graag aan de gang komen met mijn 3.2 3231 QVT schermpje.

Wie o wie kan en wil mij verder helpen.

Hoi Bert

Lees mijn vorige post nog eens goed door! Plaats hier de code En de foutmeldingen.

Het lijkt nu alsof je met een auto naar een garage gaat en zegt "hij rijd niet" waarop de monteur tegen je zegt: er zit geen motor in!

neem de moeite om het forum door te kijken/lezen

O-ja ik heb ff gegoogled op: 3.2 3231 QVT

https://forum.arduino.cc/index.php?topic=325106.15 was de eerste hit.

grt

Vic

Ik zoe wel op een ander FORUM. Bedankt voor de hulp!!!

het lijkt dat de adapter en op een UNO past, (en dus ook op een MEGA. je moet wel behoorlijk zoeken naar een lib die met deze adapter werkt denk ik. en als je foutmeldingen krijgt, doe dan eerst de bovenste oplossen . als de compiler iets niet kan vinden dan eerst even de lib in een goede directory zetten met een dirnaam die herkent wordt.

Hoi Paul.

Hoort bij een V2.2 adapter dan een andere Lib? Ik krijg na het compileren wel van die rode letters onder in beeld. Zijn dat waarschuwingen of fout meldingen?

Hoi Bert.

Die rode letters in je IDE kun je gewoon selecteren en hier posten tussen [code] [/code] tags. Dan kan er daar wat uitleg over gegeven worden. Doorgaans zijn de meldingen wel wat cryptisch, maar ook een goede hulp om het probleem te vinden. Want dat je zulke teksten ziet betekent sowieso dat er problemen zijn.

Dit is mijn code.
Geen foutmelding bij het compileren, maar ook GEEN beeld.
Wat kan er fout zijn?

// UTouch_QuickDraw (C)2010-2014 Henning Karlsen
// web: http://www.henningkarlsen.com/electronics
//
// This program is a quick demo of how to use the library.
//
// This program requires the UTFT library.
//
// It is assumed that the display module is connected to an
// appropriate shield or that you know how to change the pin 
// numbers in the setup.
//

#include <UTFT.h>
#include <UTouch.h>

// Initialize display
// ------------------
// Set the pins to the correct ones for your development board
// -----------------------------------------------------------
// Standard Arduino Uno/2009 Shield            : <display model>,19,18,17,16
// Standard Arduino Mega/Due shield            : <display model>,38,39,40,41
// CTE TFT LCD/SD Shield for Arduino Due       : <display model>,25,26,27,28
// Teensy 3.x TFT Test Board                   : <display model>,23,22, 3, 4
// ElecHouse TFT LCD/SD Shield for Arduino Due : <display model>,22,23,31,33
//
// Remember to change the model parameter to suit your display module!
UTFT myGLCD ( SSD1289 , 38,39,40,41); //3.5" TFTLCD for arduino 2560 from mcufriend.com

// Initialize touchscreen
// ----------------------
// Set the pins to the correct ones for your development board
// -----------------------------------------------------------
// Standard Arduino Uno/2009 Shield            : 15,10,14, 9, 8
// Standard Arduino Mega/Due shield            :  6, 5, 4, 3, 2
// CTE TFT LCD/SD Shield for Arduino Due       :  6, 5, 4, 3, 2
// Teensy 3.x TFT Test Board                   : 26,31,27,28,29
// ElecHouse TFT LCD/SD Shield for Arduino Due : 25,26,27,29,30
//
UTouch  myTouch( 25,26,27,29,30);

void setup()
{
  myGLCD.InitLCD();
  myGLCD.clrScr();

myTouch.InitTouch();
  myTouch.setPrecision(PREC_MEDIUM);
}

void loop()
{
  long x, y;

while (myTouch.dataAvailable() == true)
  {
    myTouch.read();
    x = myTouch.getX();
    y = myTouch.getY();
    if ((x!=-1) and (y!=-1))
    {
      myGLCD.drawPixel (x, y);
    }
  }
}

Heren,

Het werkt een beetje. Alleen als ik iets doe op het screen geeft het een andere plaats aan. de aanpassing was: UTFT myGLCD(ILI9341_16, 38, 39, 40, 41);

Nu nog even uitzoeken waarom het nu verkeerd gaat. Of weet al iemand de oplossing?

Ik was gisteren bezig met het typen van een antwoord toen ik iets verkeerd deed (zal de fout maar bij mezelf leggen), en alles weg was. Bedenk me nu net pas dat ik mogelijk nog wel een draft had kunnen terug halen, maar zo'n moment is altijd een beetje stressen. In dat bericht vertelde ik dat die sketch eigenlijk alleen maar wat op het schermpje zet als de touch goed werkt. En of je eens kon proberen of je al iets op het scherm kon zetten zonder die touch te gebruiken.

Je bent er nu dus achter dat het helemaal geen ssd1289 chip is, maar een ili9341 blijkt te zijn. Dat is een probleem da vaker voorkomt; leveranciers die iets te koop aanbieden en dan gewoon de verkeerde beschrijving erbij zetten. De koper is dan de dupe.

Nu ben je toe aan het touch gebeuren. Ook daar zijn verschillende oplossingen voor te vinden, en moet je dus de juiste uitkiezen. Maar vooral moet je meestal ook het ding kalibreren. Zelfs commerciële touch oplossingen bieden vaak een mogelijkheid om dat gedeelte te kalibreren. Ik vermoed dat je een folie over je scherm hebt waar contactpunten in zitten. Zo'n folie kan linksom of rechtsom op je scherm zitten. En je moet dan dus weten hoe die zit. Als je touches op de tegenovergestelde punten terecht komen, dan is dat dus de oorzaak. Als je dat weet, kun je daar in je sketch rekening mee houden en heb je er voortaan geen probleem meer mee. Ook hier begin ik weer over het debuggen via de seriële poort. Maar dat kun je ook doen op het scherm zelf natuurlijk. Print de geregistreerde touch posities eens op het scherm (groot in het midden) terwijl je de verschillende posities aan de rand aanraakt en tegelijkertijd op het scherm laat zien waar de touch werd geregistreerd. daar kun je een hoop wijzer van worden. als je weet hoe groot de afwijkingen zijn, dan kun je gaan werken aan een oplossing daarvan.

Dames/Heren.

Nu ik het TFT LCD 3.2 scherm met de aanpassing: UTFT myGLCD(ILI9341_16, 38, 39, 40, 41); aan de gang heb had ik nu graag geweten hoe ik de touch functie moet instellen. Als ik een bestaande demo download en doe laden werkt deze niet.

Wie kan mij hier mee verder helpen?

Nou laat jij eens dat voorbeeld van jouw sketch hier eens zien.... ik heb een vermoeden.....