360 Servo Lage toeren

Voor een project moet ik een sorteermachine maken.
Nou wil ik graag mijn 360 graden servomotor gebruiken voor de aandrijving van mijn transportband.
Echter draait hij te snel hiervoor.

Nou heb ik al op dit forum het nodigde gekeken maar kwam er niet helemaal uit, online is er ook weinig over te vinden.

Ik wil dus mijn servo lage toeren laten draaien.
Ik had al gelezen over writeMicroseconds en geprobeerd maar dit werkte ook niet.

Is hier een mogelijkheid voor ?

Ik hoor zeer graag van jullie!!

Je kan toch kleinere hoekstapjes maken en dan er tussendoor ff wachten?

Een servo is enigszins proportioneel.
Dat betekent dat ie als ie bijna bij de gewenste waarde is, langzamer gaat draaien zodat ie niet over die gewenste waarde heen schiet.
Als ik het me goed voor de geest haal is 90 graden aansturen van je servo een stop.
Nul graden is dan de ene kant op, en 180 graden de andere kant.

Met deze gegevens kun je nu interpoleren, dat de waarde 45 misschien wel iets anders doet als de waarde 0, en zo een heel eind opschieten in de richting waar je heen wil.

Lekker ermee spelen maar dus !

helaas,

Wat je zegt over 0 graden de ene kant op en 180 graden de andere kant op klopt!
Bij 90 graden is de servo in rust doet hij niks.

Hier was ik al achter gekomen.
als ik 45 graden naar de servo stuur of andere waardes tussen 0-180 blijft hij evenveel toeren maken.
Dat is het helaas dus niet.

Hebben jullie nog meer ideeën dat ik kan proberen ?

Bedankt!

Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad. Uiteindelijk heb ik het met een delay opgelost. Stel je wilt van x naar y graden draaien met een 'constante' snelheid, schrijf je simpelweg een loopje die van x naar y gaat in stappen van 1 graden. Zet een delay van lengte naar keus na elke stap en that's it.

Hoi josh_cx, welkom.

Jouw oplossing werkt voor een normale servo.
Maar dat is niet waar het hier over gaat.
Hier gaat het over een 360 graden continu servo.
Daar zijn de eindstoppen uitgehaald, en de potmeter die de servo vertelt waar ie is, is vervangen door 2 vaste weerstanden.
Daardoor kan deze servo nooit meer weten waar ie is, maar nog wel draaien.
De vaste waarde van de weerstanden doet de servo denken dat ie altijd in het midden staat, en als er dan een commando komt gaat ie draaien naar de betreffende richting net zo lang tot ie ziet dat ie er bijna is.
Op dat punt gaat ie langzamer draaien tot ie er helemaal is.
Maar dat gebeurt dus nooit.

Wanneer je bij deze servo's een grote afwijking opgeeft, zal ie sneller gaan draaien.
Maar als je dan een kleine afwijking van het midden opgeeft, blijft ie nog steeds die kant op draaien maar wel met een lagere snelheid.
En hoe kleiner die afwijking, hoe lager de snelheid.

Hiermee is dus zo'n servo uitgelegd, en heeft stoelpoot18 weer iets om mee aan de slag te gaan.
Ik had gehoopt dat men zelf er wel op gekomen zou zijn om ook eens wat anders te proberen dan exact het getalletje dat genoemd werd, maar helaas.

met het opgeven van de hoek bepaal je de snelheid dus, zet hem maar eens op 100, dan zal het langzaam gaan. dat is compleet anders dan bij een hoekservo waar het zo snel mogelijk naar de positie probeert te komen.

90 is niet vast, kan ook 94 zijn of zo. ligt aan de afregeling van de servo.
die draait overigens ook als het tijdsignaal ontbreekt of niet juis is. dus graag een schema, en een programma erbij.

Beste MAS3,

Bedankt voor je advies!
Ik had wel al met verschillende waardes zoals 45 geprobeerd, maar ik was nog niet zo dicht tegen de 90 aan gaan zitten.
Als ik de waarde 85 naar mijn servo stuur draait hij keurig lage toeren.

Ik was zelf dus al een eind gekomen, had alleen dit laatste duwtje in m'n rug nodig.
Hartstikke bedankt voor je advies, ik ben er heel blij mee! :slight_smile: