3fasen stroommeting

Hoi,

Ik heb al gegoogled enzo maar vind niet echt de antwoord op onderstaande vraag.

Ik wil stroom gaan meten en loggen over 3 fases. Nu heb ik 3 “stroomtangen” welke bij 100A 50mA afgeven.

Op een printplaatje komt dit stroompje oppakt over een weerstand van 100ohm. Van deze weerstand ga ik naar een gelijkrichter en hierna naar een condensator en weerstand om af te vlakken.

Dit doe ik drie keer voor de fases. Vanaf hier ga ik naar de a1 a2 en a3. Met een draad ga ik naar ground vanaf de min zijdes. Deze zitten gekoppeld door een diode tervoorkoning dat de meeteaarden elkaar beinvloeden.

Mijn problemen

1. De waarden fluctueren heel erg.

2 om de paar metingen geeft de arduino een meting waarde 0 op het scherm.

Zijn er oplossingen voor dit

Mvg rene

Veronderstellend dat je 3 fazen ac aan 50 hertz hebt en geen gemiddelde functie in je stroomtangen.

Je stroomtangen geven de actuele waarde en niet de gemiddelde over tijd.
Je stroomtang geeft dus waarden aan van -50mA to 50mA per cycly (je gaat van -50ma naar 50ma in 10 ms)
Om dit te zien heb je een scope nodig omdat een multimeter wel gemiddelden over tijd neemt.

Verder mag je de stromen ook niet gewoon optellen. Afhankelijk van wat je wil weten kan je de absolute waarden optellen of De derde machtswortel nemen van de som van de derde machten. Het is lang geleden dus ik weet niet meer echt het verschil.

Met vriendelijke groet
Jantje

PS Merk op dat het mogelijk is dat je huidige schakeling van -5V to +5V op je adc poorten zet wat dus ook niet goed is voor je arduino.