Ik heb een eigenaardige vraag (want domme vragen bestaan immers niet zegt men )
Ik heb recent een 4004LCD gekocht bij EastRising (model ERM4004-1) op 3.3v - ik heb nog een 5v versie ook liggen maar die is mogelijks defect door er teveel te zitten mee prielen EastRising 4004 LCD
Ik probeer al een tijdje om dit (on)ding aan te sturen met een ESP32 via I2C, maar mijn pogingen gaan steeds de mist in door gebrek aan achtergrondkennis...
Ik vraag mij af als men met 2x I2C backpacks dit display zou kunnen aansturen? En indien dit al mogelijk zou zijn hoe je dan best de bedrading doet, want er zullen vast lijnen zijn die dubbel gebruikt zullen worden...
Op een forum las ik ook dat iemand de raad gaf om met twee instances van de Liquidcrystal_I2C bibliotheek te werken, maar daar geraak ik ook niet aan uit, temeer omdat die backpack niet op dit display past!
Als ik nu twee van die I2C backpacks zou gebruiken op een proto- of breadboard en bv. elke backpack van een ander adres voorzien, hoe zou ik dat dan mogelijks best aanpakken?
Of zijn er andere mogelijkheden om dergelijk scherm via I2C aan te sturen?
Ik heb hieronder ook de datasheet van dit display toegevoegd, met daarin de bekabeling voor zowel de 5.0v als de 3.3v versie, en zowel in 8-bit als in 4-bit parallele modus
Iemand een idee om mij op het juiste pad te zetten?
nicoverduin:
Als jij verschillende adressen kan instellen kan je ze gerust individueel aansturen. Alle draden parallel.
Hey Nico,
Alvast bedankt voor deze insteek...!
Moet ik dan nog iets voorzien om de LCD in 3.3volt aan te sturen? Want ik, maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk, denk dat de output van de I2C backpacks in 5.0volt gebeurd, toch? (en m'n 5.0volt variant is waarschijnlijk al naar de filistijnen door te experimenteren op een eerder moment.... )
Ik heb wel aan aantal van die logic level shifters liggen, mogelijks heb ik deze dan nog nodig?
En dan op elke backpack dan ÊÊn enkele "Enable" lijn aansturen, die dan uiteraard niet parallel komt te staan denk ik dan? En dan wel al de rest gezamenlijk naar de 4004 LCD...
Ik zou zeker een level shifter tussen de ESP en de lcd's zetten. Je kan ze gerust allemaal enabelen. De I2C zou pas moeten reageren aan de hand van het adres. Als je niet enabled, dan zal de LCD wel helemaal uit gaan wegens stroom gebruik. Maar ga maar eens experimenteren.
nicoverduin:
Ik zou zeker een level shifter tussen de ESP en de lcd's zetten. Je kan ze gerust allemaal enabelen. De I2C zou pas moeten reageren aan de hand van het adres. Als je niet enabled, dan zal de LCD wel helemaal uit gaan wegens stroom gebruik. Maar ga maar eens experimenteren.
Nico,
Zowel de LCD als de ESP32 zijn 3.3volt, maar de backpacks niet vrees ik
Moeten er dan Level Shifters tussen de backpacks en de LCD?
de pinnen bovenaan worden aangesloten aan de LCD, de I2C naar de ESP32 zit aan de rechterkant... daar gebeurt het praten met de MCU, de lange reeks pinnen bovenaan sturen de gepaste signalen naar de LCD