5" TFT met Arduino shield van "buydisplay"

Hoi allemaal,

ik ben al een tijdje bezig met een projectje rond honden... nu heb ik m'n oog laten vallen op zo'n hebbedingetje van eastrising (buydisplay)

zij hebben zo'n kit met een scherm en bijhorend shield voor een Mega, Due of Uno. 5"inch TFT+shield for arduino

nu, ik heb zelf bitter weinig ervaring met dat soort dingen als TFT's, dus je kan begrijpen dat ik wil vermijden dat ik terug een foute koop doe (m'n vorige miskoop was een Nextion 3,5", superleuk schermpje, goede GUI, maar zeer slechte lettertypes om mee te werken..., dus jah)

zijn er op dit nederlandse gedeelte mensen die al met zo'n TFT-Shield combinatie gewerkt hebben? zo ja, wat zijn dan eventuele aandachtspunten waar ik moet op letten of rekening mee houden?

ze hebben een paar verschillende IC's op de TFT's zitten (o.a. RA8875, SSD1963,....) maar welke zou ik dan best nemen en waarom?

zijn er andere gekende problemen? (SD card, aanraakscherm, fontchip, ..?) is de aanbevolen bibliotheek van hen in orde, of kan je beter met een andere werken? hier en daar lees je ook wel eens een oude topic waarin het shield op zich wel wat problemen kende, is dit nog steeds zo?

hoor graag jullie aanbevelingen hierover (of alternatieven vanwege andere handelaars die even 'betaalbaar" blijken), ik merk wel dat deze combi's niet duur zijn, maar ik wil wel wat toegevingen doen om de prijs te drukken, maar anderzijds een niet of nauwelijks werkend product vermijden

Grtz, Yves

Yves Ik werk nog steeds met die Nextions en er zijn zat fonts die geconverteerd kunnen worden. Ik kan er prima mee overweg. TFT's maken vrijwel allemaal gebruik van die Karlson libraries. Maar hou er rekening mee dat je 3/4 van de tijd bezig bent die TFT's goed aan de praat te krijgen.

Hey Nico,

proficiat met jou inzet hoor,

ik kreeg de Nextion wel aan de praat, ook het interface'je werkte naar behoren, maar ik ben dan afgeknapt op de lelijke lettertypes die er standaard bij zitten, zodoende heb ik ook een interactie tussen scherm en MCU niet meer doorgenomen of uitgeprobeerd.

mogelijks moeten we eens op een apart topic doorbomen over die nextions ;)

maar heb je anders zelf geen ervaring met een TFT met bvb een RA8875 of een SSD1963 plus shield??

Grtz, Yves

YvesD: maar heb je anders zelf geen ervaring met een TFT met bvb een RA8875 of een SSD1963 plus shield??

Grtz, Yves

Na een half uurtje ben ik die gewone TFT's zat..... Veeeeeeeel te veeeeeeel werk. Is het niet waard. Heb er een paar liggen om ze uiteindelijk ergens in een bak te flikkeren.... Als ze nu eens een editor geven waar je online de schermpjes kan intekenen en dan de C code genereren.... Toen kwam, die Nextion voor een habbekrats en je bent gelijk van al dat geklooi af. Je weet de je zo ongeveer elke font erop kan krijgen heh?

Hey Nico,

Je weet dat je zo ongeveer elke font erop kan krijgen heh?

euhhh, neen

wel eigenlijk heb ik een paar programma's geprobeerd, maar dan nog zien ze er vrij gehoekt uit als je een iets grotere fontkeuze maakt...

heb jij iets uitgevonden dat dan beter werkt (variabele spacing bvb, of wie weet zelfs cleartype ;) )

en heb je al goede ervaringen met het geen en weer verkeer tussen controller en Nextion??

Grtz, Yves

Lol, die mag opgenomen worden in de hall of typo-fame:

YvesD: ...en heb je al goede ervaringen met het geen en weer verkeer tussen controller en ...

Is wel een veelzeggende uitspraak hoor. :grin:

Yves Soms is het handig om de menu functies te bekijken van de Nextion IDE. Onder tools staat er iets als "font generator". Ik zou die eens bekijken. En wie weet wordt je verrast :). Ik heb de meeste tijd zitten pielen om de Nextion IDE te laten denken dat er een NX scherm aan hing terwijl in werkelijkheid er een TJC aan zat. Beetje software in de Arduino en ik kreeg het voor elkaar. Verder heb ik nogal wat buttons zitten maken onder Blend om die weer te gebruiken op de Nextion schermen. Zo kan je hele fancy schermen maken. Voor de interfacing had ik eerst de baudrate naar 115200 gebracht en daarna met event driven functies laten werken.

Hey Mas3,

even off-topic :) (moet kunnen op vaderdag...)

ik bedoelde met de controller eigenlijk de Arduino (met mijn beperkt mierenverstand kan ik sommige dingen minder goed uitleggen hé ;) )

maar mocht je ooit met een prangende vraag over honden zitten, dan help ik je in een wip vooruit hoor :P

@Nico : bij de zin "voor de interfacing......" was je mij wel al helemaal kwijt hoor :-[

ik heb in vorige stukjes van jou hand al gelezen van "event driven", en dat doet met wat denken aan mijn vroegere cursus Delphi, maar ik zou bij god niet weten hoe er ook maar aan te beginnen... nu op dit moment is dit ook nog niet aan de orde, daar ik voor mezelf uitgemaakt heb dat ik momenteel het potentieel van de Nextion toch nog niet aankan (ik ben pas een beginner - en zal dat waarschijnlijk nog vele jaren moeten blijven) Je kan je immers niet voorstellen welke omwegen ik nog maak om in een sketch mijn doel te bereiken (maar ik geraak er uiteindelijk wel), de kortste weg van A naar B (snelste weg!) zit er op dit ogenblik nog niet in) mij code is +700 lijnen, en een "echte" kan dit waarschijnlijk met 1/3 van de code, maar goed ik amuseer mij te pletter en het is véél gezonder dan dagelijks pinten te gaan pakken :) (trouwens als er eens iemand een "echte uitdaging" wil dan stuur ik eens m'n sketch door die ik gebruik voor de hondjes, dan kunnen ze zich daar eens op toespitsen... en zien welke "foefelaar" ik echt wel ben...)

ik heb ook een zelfde vraag gesteld in de sectie "DISPLAY" op het int. forum en daar zijn al wat leuke reacties op gekomen.

ik kijk alvast nog even de kat uit de boom met de Nextion... en ga intussen proberen om iets aan de praat te krijgen zonder HMI

Grtz, Yves

Yves Een paar van de grootste problemen van tegenwoordig als het op programmeren komt is dat: a) We gaan eerst tikken en dan nadenken b) Een programma ontwerp maken we al 25 jaar niet meer. Wordt ook niet onderwezen denk ik. als ik kijk naar de verschillende onderwijs pakketten en reacties/vragen van studenten c) Zaken als architecturen van programma's zie je eigenlijk alleen op systemen en objecten niveau. Op embedded echter is er weinig terug te zien en vervalt men gelijk weer op punt a d) Documenteren is niet ons sterkste punt. Achteraf documenteren was 40 jaar geleden al prut en is eigenlijk nu niet anders. En als ik naar de meeste sources bekijk die hier worden gepubliceerd wordt dat vrijwel elke keer bewezen e) Hoewel de Arduino uiterst toegankelijk is "denkt" men dat programmeren dan gelijk gemakkelijk is. Helaas dat verhaal gaat niet op. Wij noemden het vroeger het verschil tussen programmeren en coderen. Het blijft nog steeds een vak en is, mijns inziens, juist door die enorme embedded opkomst een nog belangrijker vakgebied geworden. Nu het onderwijs nog. "my 2 cents" :grin: :grin:

Hoi Yves. Nog 1 keertje off topic (in Nederland is het volgende week pas vaderdag, maar dat mag de pret niet drukken). Je hebt het grappige niet begrepen. Ik gebruik de termen 'controller' en 'Arduino' ook door mekaar en als synoniemen en lees daar dus dwars doorheen. De typo waar ik het over had gaat meer over dat je per ongeluk 1 toets naast de h hebt getypt. En dat levert dan foutloze een zin op die precies aangeeft wat er fout zou zijn, maar ik denk niet dat dat is wat je bedoelde. :grin:

Wel wat jammer als je een grapje moet uitleggen...

Hey Mas3,

je per ongeluk 1 toets naast de h hebt getypt

haha, ik was zo druk aan het lezen dat ik 'm niet eens doorhad :( kun je je gaan voorstellen waar ik allemaal niet mee bezig ben

idd wel jammer dat ik jou joke heb gespoiled, verdikkemie toch....

Grtz, Yves