7 leds op 1 weerstand

Ik heb een vraagje, wil 7 ledjes ( 7led display) op de arduino aan sluiten. Als ik een beetje google naar het aansluiten van ledjes dan zie ik dat men voor elke led een 330 ohm weerstand in serie staat.

vraag: kan ik niet gewoon alle - polen van de leds bij elkaar knopen en 1 x 330 ohm weerstand gebruiken.?

a) Als je 7 leds stroom laat trekken uit een Arduino pin, dan fikt die pin uit Tenzij je 2mA leds gebruikt. Dat zijn anderen als die gangbare el-cheapo's. Die zijn 20mA max en als je 10mA zou trekken per LED x 7 = 70mA op een pin. De max toelaatbare (en ik zou er zelf ruim onder blijven zitten) = 40mA per Pin b) Een LED heeft een werkspanning (meestal rond de 2-2.4V). Dat betekent dat de serie weerstand de rest van de spanning moet afvangen. De wet van ohm zegt: U = I x R => R = U / I = (5-2.2) / 10mA = 2.8 / 0.01 = 280. Veiligheids halve zou je dan naar de eerste waarde in de zgn. E12 reeks gaan en dat is 330 ohm. Nu bij 7 leds wordt het dan U = I * R => R = U / I = 2.8 / (0.01*7) = 2.8 / 0.07 = 40 ohm. Ik zou dan naar een 47 ohm gaan. Let op dit verhaal gaat alleen op voor de goedkope rood/geel/groen leds. High output LEDS trekken veel meer stroom en zullen als zodanig meer stroom trekken. Dus als het ff kan altijd de datasheet raadplegen. Alternatief is een transistor (bijv. BC547 of 2N3094)gebruiken of een optokoppelaar. Emitter aan GND, 1K weerstand op de Basis en dan de LEDS tussen de collector en 5V. Over de transistor zal iets van 1.4V vallen. Dan blijft er nog 3.6V over en zou je er voor kunnen kiezen om 2 LEDS in serie te zetten en dan meerdere groepen van die leds parallel. Er valt dan 1.8V over de LED (is prima) en omdat er 2 in serie staan, is de stroom per 2 nog steeds maar 10mA. Dus bij 7 Leds zou je dan maar (4 x 10mA) = 40mA trekken. Voor die enkele led kun je een weerstandje toevoegen om het verschil van 1.8V te compenseren).

deze nederlandse website geeft een uitleg die ik ook kon begrijpen en een calculator :-) http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_1.html

Ligt er een beetje aan hoe je dat bij elkaar knopen doet.

Parallel, alle anodes aan elkaar knopen en alle cathodes aan elkaar knopen, da's geen goed idee. Van alle 7 leds is er nl. altijd eentje die het beste geleid, die... krijgt veel meer stroom te verwerken en zal veel eerder kaduuk gaan. Als die kaduuk gaat, krijgt de rest veel meer stroom te verwerken en is de volgende beste geleider aan de beurt.

Bij een gloeilamp maakt het niet zoveel uit of er net wat meer stroom door de ene als de andere lamp loopt, maar ledjes zijn daar behoorlijk gevoelig voor.

Oplossing, door elk ledje z'n eigen weerstand te geven, is per led de stroom binnen de perken te houden.

Serieel aan elkaar knopen, er een "treintje" van maken, dat kan je wel... met een enkele weerstand doen, dan loopt er nl. per definitie evenveel stroom door elke led en hoef je die maar op 1 plek te reguleren. Je hebt dan echter wel een veel hogere spanning nodig voor je licht ziet.

Het is trouwens niet zo dat je standaard een weerstand van 330 ohm moet gebruiken, al zal het met de meeste leds en de 5volt spanning op de arduino-pinnen, wel werken.

Belangrijk is hoeveel stroom een led kan verwerken en... wat de z.g. spanningsval is.

Een rode led heeft bijv. een spanningsval van ong. 1.8 - 2.2 volt, blauwe 2.9-3.5 volt. Als je ze op 5 volt aansluit, is het belangrijk dat je de weerstand daar op aanpast.

Voltage : stroom = weerstand.

Gesteld dat beide leds maximaal 20 milliamperes kunnen hebben, kom je dan op verschillende weerstanden uit. Voor Rood kom je dan op (5-2.2) / 0.02 = 140 ohm uit en blauw heeft een (5-3.5) /0.02 = 75 ohm weerstand nodig.

Alles wat een led onder z'n maximale stroom zit is uiteraard geen probleem en een 330ohm led werkt dus perfect, al geeft het wel minder licht. Op zich kan je het allemaal zelf berekenen, ik vind deze deze calculator wel makkelijk.