Aansturen verkeerslicht

Ik heb eeb Faller AMS en wil grbruikmaken van verkeerslichten om het verkeer op een kruising te regelen. Mijn wens is om niet alleen de lichten te regelen (daar zijn genoeg voorbeelden van) maar ook de auto'tjes te laten stoppen voor rood licht door middel van een lichtsluis die het "rode" traject stroomloos maakt. Het kan voorkomen dat er auto's van twee kanten aankomen: 1 auto moet dan "rood" krijgen en stroomloos, de andere "groen". Als de auto van "groen" weg is, krijgt "rood" vervolgens "groen" en "groen" wordt "rood" en stroomloos. Er kunnen ook twee auto's achter elkaar rijden. Wie helpt mij?

Hoi eric13mei1954, welkom en nog gefeliciteerd met je verjaardag.

Het merk Faller ken ik nog van lang geleden toen ik wel eens modelbouwspullen bewonderde in hobbywinkels.
Maar ik heb geen idee wat een AMS is.
Uit jouw vraag begrijp ik wel dat je autootjes wil beïnvloeden met lichtsluizen, maar daar kunnen wel wat uitdagingen mee ontstaan.
Dus ben ik benieuwd naar hoe groot die autootjes dan zijn, van welk materiaal ze zijn en hoe ze precies worden aangedreven.
Wellicht is er een andere meer betrouwbare manier om te detecteren of de objecten er zijn.

Verder heb je nog niets verteld over jouw ervaringen met Arduino / elektronica / programmeren, das ook wel interessant om te weten zodat we op de juiste wijze kunnen communiceren.

En uiteraard zijn we allemaal wel benieuwd naar hoe jouw AMS er nu (en straks) uitziet.

Als experiment zou ik eerst even een relaisblokje met 4 relais gebruiken om de baanstukken even uit te zetten. daar zit meestal een optocoupler op omdat de stromen anders veel te groot zijn. en ja je kunt er natuurlijk ook een ledje aanhangen om te zien wat er gebeurt. zo kun je ook gaan blokrijden en hoef je niet bang te zijn voor ongelukken.
Op miwula doen ze dat overigens maar dat is geen AMS. zij detecteren dus waar een auto is, en stoppen elke auto apart.