Afstand groter maken

Hallo, Ik ben nog erg onwetend over Arduino en haar mogelijkheden. Als oud leraar doet het mij erg goed dat dit systeem in het onderwijs ook goed te gebruiken is. Via bouwstenen komen tot schakelingen en projecten. Zeker voor kinderen die niet zo goed kunnen leren maar wel technische aanleg hebben.
Dan mijn probleempje, misschien kan iemand mij helpen. Ik heb een led strip van 60 ledjes. Deze wil ik op een grote afstand ca 120 meter kunnen schakelen. Met een eigen netwerkje ( Fritzbox 7360) en esp-01s RGB voetje met daarin de ontvanger Esp-01. Met mijn iPad kan ik maximaal 30 meter afstand contact hebben met de router. Mijn led strip kan ook maximaal 30 meter van de router staan. Hoe kan ik de afstand van IPad naar router en de afstand van de led strip naar de router groter maken. Ik heb gezien op YouTube dat sommigen een antenne solderen op de Esp. Maar welke antenne. Kan mijn router in afstand vergroot worden (externe antenne) of moet ik een betere (duurdere) kopen.

Zou een WiFi-repeater uitkomst bieden?

Hoi wattberg89a, en welkom.

De apparatuur waarover je spreekt is onderhevig aan keuringen.
Deze worden gekeurd zoals ze zullen worden uitgeleverd, dus met de antennes die er bij zitten (term is ERP).
Daarom is het in principe niet toegestaan andere antennes te gebruiken dan die waarmee de keuringen gedaan zijn.
De reden is dat wanneer je bijvoorbeeld een richtantenne maakt in plaats van een antenne die een grote bol uitstraalt, dat gerichte en daarmee geconcentreerde signaal andere apparatuur zou kunnen overstemmen.

Wanneer je een zoekmachine gebruikt, vind je meteen informatie over wat en hoe je antennes kunt aanpassen aan diverse modules.
Verder kun je een richtantenne bouwen met huis tuin en keukenmiddeltjes.
Zoek maar eens op "cantenna"
Het voordeel van een richtantenne is ook het nadeel ervan: het spul moet goed uitgericht worden.

mas geeft je gelijk een mooie optie door een schotelantenne desnoods heel erg oud te gebruiken, of een oude tv antenne, ik heb nog een schotel liggen mag je zo hebben

Hoeveel data moet erover en is het één richting? Misschien is een laser wat. Die kosten 1,5€. Is het voor in het donker in de tuin?

This topic was automatically closed 120 days after the last reply. New replies are no longer allowed.