Afvalcontainer signalering

Goedendag,

Ik ben deze week begonnen met het experimenteren met arduino. Ik ben bezig met het volgen van de basislessen van Bas ont tech. Verder ben ik een beetje aan het bedenken welke praktische toepassing ik als eerste zou willen maken met mijn arduino.

De volgende situatie zou ik willen creëren.

2 afval containers, grijs en groen.
Woensdag is de ophaaldag.

Nu wil ik ultrasoon sensors gebruiken om te registreren of de container op hun plek staan of niet. Deze meting wil ik elke dinsdag avond laten doen tussen 18:00 en 24:00. De ene week voor de groene bak de andere week voor de grijze bak.

Nu mijn vraag: ik vind het erg leuk om op deze manier wat te rommelen en er een praktische toepassing voor te realiseren. Nu ben ik echter niet zo heel handig met programma’s schrijven en zoek ik hierbij hulp. Het aansluiten van de sensoren en de lampjes voor de signalering zal mij wel gaan lukken.

Kunnen jullie mij een beetje op weg helpen? Het belangrijkste is dat de arduino dus naar de dag van de week gaat kijken en daarbij dus om en om de sensoren kiest. Hier het programma voor schrijven is voor mij zonder hulp dus erg moeilijk.
Hiervoor dacht ik de RTC ds3231 te gebruiken.

Mvg patrick lange

Bas On Tech heeft mooie tutorials: https://arduino-lessen.nl/.
De DS3231 is een mooie RTC.
Dat het iets voor buiten is, dat maakt het lastig (regen, vorst, spinnen, zonlicht, enzovoorts).

Misschien kun je beter iets kiezen dat je wel kunt doen.
Adafruit heeft veel tutorials, zoals over ultrasoon.
Als wij code geven, dan leer je er weinig van. Wij hebben ieder onze eigen stijl, dus misschien raak je dan in de war.

Je kunt alvast eens naar deze pagina kijken: https://www.pjrc.com/teensy/td_libs_TimeAlarms.html.

Kijk of om 18 uur de bak misschien al aan straat staat, zo ja dan geen alarm, heb je wel alarm dan kun je telkens elk uur kijken of de situatie anders is. zo niet weer alarm tot je naar bed gaat dan 30 m inuten wachten tot je lekker warm ligt en dan groot alarm af laten gaan hihi.
dus iets schrijven dat dag, uur gaat kijken of de sensor afgaat en om 11 uur stopt met kijken.
if ((day=2)&&(hour=18 )){start us}
if ... {stop us}

This topic was automatically closed 120 days after the last reply. New replies are no longer allowed.