Afwerking eerst project

Hallo allemaal, fier om te zeggen dat m'n eerste projectje klaar is vooral dankzij de hulp van deze community. Ik heb 1, ws domme, vraag nog. Momenteel bestaat project uit uno-2 sensors-1 led-breadboard. Ik had alles graag aangesloten op een arduino mini zonder breadboard. Ik heb dus 3 ground pinnen en 3 5v pinnen. Op het breadboard was dat simpel maar hoe sluit ik op de mini 3 pinnen op 1 aansluiting aan? Ik heb begrepen dat de 5v van de mini vcc is, ben ik hier juist in? Alvast bedankt allemaal!

Je kan natuurlijk de GND van de LED en van de sensors aan elkaar knopen / solderen en van daaruit een draad naar de mini doen. Zo ook voor de 5V pinnen. Je kan ook een stukje experimenteerbord nemen met van die koperbanen aan een kant. Daarop soldeer je van die headers waar je pinnen in kunt steken en maak je zo een GND en VCC rails.

Had ook gedacht om ze aan elkaar te vlechten maar was niet zeker. Bedankt voor je hulp!

Hoi pengocha.

De enige domme vraag, is die, die nooit gesteld werd.

Ik heb even het plaatje van de Mini (klik !) opgezocht.
Die mini heeft een aantal pinnen dubbel.
Ik zie 4 keer een GND pin (1 aan elke zijde), en 3 keer een 5 volt pin.
Alle pins die dezelfde naam hebben, zijn op het boardje ook met elkaar verbonden.

Het pinnetje rechtsonder op de foto waarnaar ik hierboven naar verwijs is een 9 volt voeding.
Als je die aansluit op een spanning die op z'n minst 8 volt is, dan maakt de spanningsregelaar op het boardje er 5 volt van die dan ook op de 5 volt pinnen komt te staan.
Maar je kunt een al geregelde 5 volt ook aansluiten op 1 van de 5 volt pinnen.

De 4 pinnen boven die 9 volt pin op de foto zijn dubbel, deze pinnen komen elders op het boardje ook voor.
Dat is zo gedaan om er op een eenvoudige wijze een USB/serieel adapter op aan te kunnen sluiten, en zorgt dus voor meer gemak bij het uploaden.
(Jammer dat de 2 reset pins niet in het rijtje vallen maar er wel dichtbij zitten)
Maar die pins mag je ook gewoon voor iets anders dan alleen maar uploaden gebruiken en zijn daarmee gewoon beschikbaar.

Volledigheidshalve vermeld ik hier wel dat met name de GND eigenlijk wel het beste op 1 punt word verzameld (in verband met het voorkomen van zogenaamde aarde lussen), maar ik denk niet dat dat hier spannend zal worden.

nicoverduin:
Je kan natuurlijk de GND van de LED en van de sensors aan elkaar knopen / solderen en van daaruit een draad naar de mini doen. Zo ook voor de 5V pinnen. Je kan ook een stukje experimenteerbord nemen met van die koperbanen aan een kant. Daarop soldeer je van die headers waar je pinnen in kunt steken en maak je zo een GND en VCC rails.

Waarschijnlijk is dit voor veel onder jullie niets nieuws, maar ik dacht... laat ik het toch maar even vermelden... :wink:

Er bestaan printborden waarvan de koperbanen exact hetzelfde liggen als een breadboard.
Als je nu een werkende testopstelling op breadboard hebt, kan je die gewoon 1 op 1 overplaatsen op die printplaat en vast solderen.

Zie bvb HIER.

bedankt voor de replys allemaal !!