Het moederbord van mijn alarminstallatie is kapot gegaan.
Ik vroeg me af of ik dit kan vervangen door een Arduino want een nieuw moederbord kan en wil ik niet betalen. Functies en uitbreidingen volgen naarmate ik meer bijleer.
Ik heb slechts 3 deurdetectoren in mijn appartement.
Keukendeur dicht=5 kOhm open=10 kOhm
Keukendeur dicht=5 kOhm open=10 kOhm
Slaapkamerraam dicht=5 kOhm open=10 kOhm
Verder heb ik draden liggen die naar een, ondertussen ontmantelde, bewegingssensor en bedieningspaneel gaan.
Hoe kan ik het beste de sensoren door de arduino laten uitlezen (afstand van de bedrading valt goed mee) en welk type Arduino is het minimum?
Normaal zijn dit soort contacten aangesloten op een zgn venster-comparator.
Met een weerstand van bijv 4k7 naar de plus 5V kan je op de Analoge ingangen (A0-A5 bij een Uno) meten wat de spanning is. Is die dan boven een bepaalde waarde, dan is het contact open en anders dicht.
Met de continue afvraag of 1 van die waarden boven de grens ligt kan je actie ondernemen.
Andere sensoren schakelen misschien gewoon open of gesloten, die zou je dan zelfs nog op de digitale ingangen kunnen zetten (D2-D13)
Je kan hier volgens mij nagenoeg iedere Arduino voor gebruiken, zelfs een Atmega328P met een kristal, 2 condensatortjes en een weerstandje..
Als je de SMD-uitvoering gebruikt is het toevoegen van een ISP-poortje wel handig voor het programmeren..