Ik heb zo |en vermoeden dat jij de persoon was die gisteren een vraag stelde over een automatisering van rolluiken. Ik dacht toen al om te posten dat je er een klok voor nodig zou hebben, maar van het een kwam weer het ander en uiteindelijk hele avond verspild aan een smarthome uitbreiding die nog niet werkt, maar ik dus, back to topic.
War je nodig hebt is een Real Time Clock uitbreiding voor je Arduino board, met een batterij in, zodat je Arduino toch zijn tijd bijhoudt als hij wordt gereboot of....
Ik heb er hier eentje gevonden, ik denk dezelfde als ik heb, en duur kun je het nu niet echt noemen.
Ik heb die van mij enige tijd gebruikt als klok, wekker.
Ik hoop dat.dit je geholpen heeft,
8 minuten is 8 maal 60 seconden die weer 1000 milliseconden duren.
Das dus 8 * 60 * 1000 = 480.000 milliseconden.
Maar het is niet zo'n goed idee (klik!) om delay (480000) te proberen.
In de link hierboven staat uitgelegd waarom dat zo is, en hoe het anders kan.
Wanneer je dat toepast, kun je in de tussentijd allerlei andere dingen doen terwijl die minuten verlopen.
Zoals bijvoorbeeld kijken of het nog steeds hard waait.
De methodes die besproken worden, zullen je ook leren te plannen en bijhouden in je code.
Dit gaat je in de toekomst heel goed van pas komen, ook als tijd helemaal geen rol speelt.
Voor die 8 minuten heb je echt geen RTC nodig, maar het kan wel degelijk een heel nuttige toevoeging voor je rolluik sketch zijn.
Want als je dit eenmaal geautomatiseerd hebt, ga je allerlei uitbreidingen bedenken en dan is een klok en/of kalender erg handig.