anti vos, marter kippen hok

beste,

Ik ben 14 jaar en zit in het derde jaar industriële wetenschappen en heb tijdens de les kennis gemaakt met het fantastische speelgoedje arduino :) . Nu het vakantie is en ik wat meer tijd heb zou ik graag mijn ouders wat helpen door een automatisch deurtje te maken aan ons kippen hok. Ik heb wel al wat ideeën maar weet niet goed hoe ik dit moet aan pakken dit is mijn eerste plan.

• een licht sensor voor dag en nacht te weten
  • een dc motortje om het luik open en dicht te doen (geen idee welke ik nodig heb)
  • een sensor die mijn kippen kan dedekteren (ook geen idee welke)
  • ik heb ook een H-brug van het type L293D
  • een ledje om aan te duiden dat alle kippen binnen zijn

hoe ik dit moet programmeren weet ik ook niet goed ik kan wel een motor programmeren met mijn h-brug maar kan niet goed sensoren inlezen en gebruiken

kan iemand mij helpen?? vriendelijke elektronica groeten Wout

ps: sorry voor eventuele schrijf fouten

een lichtsensor kan simpel op een analoge poort
als de motor werkt heb je grootste deel al klaar hoor.
2 kontakten om te zien of deur open/dicht staat is wel beter voor de aandrijving (die stopt dan netjes.
bij een ledje hoort een weerstand (bijv 330 ohm) de korte pin van het ledje is de negatieve kant.

probeer eerst maar eens

loop{
IF (licht > 250 ){deuropen();}
IF (licht < 20 ){deurdicht();}
}

deuropen()
{zet hier alles om de deur open te doen
}

deurdicht()
{zet hier alles om de deur dicht te doen
}

dan weet je gelijk wat functies zijn.

Dag Wout123 Ik heb ooit een kippedeur gemaakt die automatisch open en dicht ging op basis van een lichtsensor en een potmeter (om de lichtsterkte in te stellen). Dat heeft heel goed gewerkt in huis maar eens buiten in de kou werkte het voor geen meter. Ik vermoed dat condens in de potmeter aan de bron lag van de problemen.

Als ik nu zou herbeginnen zou ik met een esp werken en op basis van tijd. Door een esp te gebruiken kan je de tijd (en zelfs eventueel de tijd van de zonsondergang) van het internet plukken en je motor driver voor de deur aansturen met een chip van een paar euros (dat is als er wifi in de buurt is)

Wat ik wel niet gedaan heb en wat ik ook niet weet waarom je het wil is weten of de kippen binnen zijn. Kippen gaan binnen als het donker wordt. Daar kan je op rekenen. En zolang de deur dicht is blijven ze binnen.

Met vriendelijke groet Jantje

Hoi wout123, welkom !

Een ESP is in dit geval een ESP2866 (ik weet eigenlijk niet of er ook andere getallen bij ESP passen), een WiFi boardje waarvan de controller ook met de Arduino IDE geprogrammeerd kan worden.

Om je kippen te detecteren, moet je iets slims bedenken. Want je wil dan niet alleen een kip voorbij zien komen, vermoedelijk wil je ook weten waar die kip heen gaat. Dat maakt het toch weer wat ingewikkelder. Belgische kippen gaan altijd allemaal naar buiten in de ochtend en allemaal naar binnen in de avond als ik het goed begrijp :P. Dus als je van België bent dan zit je wat dat betreft goed. Ik heb geen idee of de Nederlandse kippen dat ook zo doen. Ik heb geen idee of je kippen kunt registreren met een IR sensor zoals die ook bij automatische deuren word gebruikt, das misschien nog wel iets om uit te zoeken (je koopt die sensoren voor een paar euro). Je hebt natuurlijk de datasheet van de L293d (klik !) al binnen en ingekeken. Dus heb je ook gezien dat je daarmee maar 600 mA per uitgang kunt sturen. Dat je een wat grote spanningsval over de H brug hebt wist je mogelijk niet, maar nu dus wel en kun je daar rekening mee houden.

Veel succes en vooral plezier met je vakantie project, en houd ons op de hoogte van je vorderingen.

Een ESP8266 is leuk speelgoed en veel mee mogelijk maar gezien het niveau en de eisen totaal niet practisch.

De crux bij een project is het op te splitsen in de deelsystemen. Hier grofweg -bewegen van de deur (mechanisch) -aansturen van die deur beweging (electronisch) - uitlezen van de lichtsensor - uitlezen van de "kippensensor" - last but not least, de voeding

Je kunt beginnen met de beweging van de deur, dat is iets hardwarematigs en moet je eerst voor elkaar hebben. Op een of andere manier moet je een deurtje op en neer / open en dicht laten gaan als je het voeding geeft. Als dat werkt is dat kun je dat proberen aan te sturen. Gebruik je een standaard DC motor kan je een heel eind komen met een L293 maar ik denk dat de L293D te krap gaat zijn.

Als lichtsensor is een LDR makkelijk te gebruiken in een weerstand deler opstelling. Google helpt je daar prima bij. Een potmeter als afstelling van de licht/donker drempel is een goed idee. Maar zoals Jantje aan gaf, als je iets buiten gaat gebruiken is een goede dichte behuizing van belang tegen vocht. Dit geldt in het algemeen, niet alleen voor de potmeter.

De "kippensensor" is nog een beetje vaag. Wat wil je van de kippen precies detecteren? Al naar gelang wat je wilt kan dit makkelijk of eenvoudig zijn. Wil je weten of er een kip in de deur staat is makkelijk met een lichtsluis. Maar weten of alle kippen binnen zijn zo'n beetje onmogelijk.

En heb je al nagedacht hoe je het geheel gaat voeden? Dit is natuurlijk ook belangrijk om over na te denken. Moet alles van batterijen werken omdat er geen 230V is? Dat moet je na gaan denken over hoe lang de batterijen het vol houden en wat je wilt dat er gebeurd als de batterijen (bijna) leeg zijn. Heb je wel 230V zou ik daar voor gaan en een kant en klare voeding pakken (tip, kringloop licht er vol mee). Maar dan moet je bepalen welke voltages je nodig hebt en wat voor vermogen enz.

Los daarvan is het maar de vraag of je nog WiFi hebt na pak'm beet 15 meter......