ardiuno 12V

hello
heb eens een vraagje ik wil een ambiglight maken heb juist de digitale ledstrip aangekregen nu zie ik dat deze 12 volt voeding nodig heeft?
echter de arduino is volgens mij maar 5 volt
is het mogelijk de leds te verbinden met arduino en 12 volt voeding

mvg

Wat voor soort LED strip heb je? RGB of Wit? Dus heb je een link. Overigens heeft de UNO een ingang met een externe JACK dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Je kan ook de voeding van je ledjes onafhankelijk maken van de sturing.
Als de GND aan elkaar geschakeld zijn.
Echter deze schakeling is een aan/uit schakeling. Dimmen zit er niet bij....

skipke:
hello
heb eens een vraagje ik wil een ambiglight maken heb juist de digitale ledstrip aangekregen nu zie ik dat deze 12 volt voeding nodig heeft?
echter de arduino is volgens mij maar 5 volt
is het mogelijk de leds te verbinden met arduino en 12 volt voeding

mvg

Ja en nee. Je kan de LED strip aansturen met arduino, maar niet direct. De digitale outputs van arduino zijn 5V, max 20 tot 40mA.
De arduino kan gevoed worden met 12VDC, dus dat is geen probleem. Wel aansluiten via de voedingsconnector of via Vin!

Met een transitor op een uitgang, of een relais kan je de LED strip aansturen (Aan/Uit).
Als je het dimmend wil doen, is een transistor aan een PWM uitgang ook een optie.

dit is de link van de ledstrip
http://www.amazon.de/gp/product/B00KKV8O02/ref=oh_aui_detailpage_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Helder. RGB strip met de WS2811. Vrij prijzig… maar goed.
Arduino voeden via de 12V Vin jack. Een pin kiezen voor de data. Uitstekende library is die van FastLED. Zie: http://fastled.io/

kan ik dan via deze tutorial werken

als je op de pagina kijkt staat er als je wat naar beneden scrolt de 1st afbeelding met de arduino is het dan mogelijk om het dan zo te doen maar ipv de 5 v dan de 12 volt adapter

Nee..... Je mag de 12V adapter NIET op de 5V pin aansluiten. Dan fikt de Arduino uit. Op de Arduino heb je ook een jack waar zo'n voedingsadapter in kan. Je moet dan de 12V splitsen in tweën. Een gaat naar de Arduino en de ander naar de LED Strip. Op deze wijze zijn gelijk de minnen van de LED strip en Arduino verbonden. De data van pin 6 is prima. Ook niet de 12V van de Vin pin aftappen. De stroom van de LED strip is veel te groot voor die printsporen. Kans dat er dan een uitfikt.

oei

hoe kan je dan zo een adapter splitten ???

ik heb het gevonden hoe ik de adapter kan splitten denk ik
een female connector
http://www.ledsky.be/nl/ledstrip-connector-female

en
een male naar de arduino
http://www.ledsky.be/nl/ledstrip-connector-male?___SID=U

dus van de female adapter tak ik af naar de leds ennaar de male connector
mag ik dan wel de GND gebruiken van de led naar de arduino of moet ik die ook verbinden naar de adapter

mvg

skipke:
oei

hoe kan je dan zo een adapter splitten ???

Als je de 12V op de jack van Arduino zet, staat er op de Vin pin OOK 12V.
Met die 2e kan je de LED strip voeden (en GND). Tevens kan je met een arduino proto-board de rest van de schakeling op solderen.

Er staat wel 12v op Vin maar de strip zal meer dan 60 mAh vragen waardoor je Arduino vrij snel de geest geeft…

Gewoon zoals eerder aangegeven 12v op arduino en 12v op led strip, je kan een splitter kopen of gewoon 2 losse jack’s kopen en deze er zelf even op solderen.

Stealth0113:
Er staat wel 12v op Vin maar de strip zal meer dan 60 mAh vragen waardoor je Arduino vrij snel de geest geeft...

Gewoon zoals eerder aangegeven 12v op arduino en 12v op led strip, je kan een splitter kopen of gewoon 2 losse jack's kopen en deze er zelf even op solderen.

Dat zal wel meevallen. De Vin pin staat rechtstreeks in verbinding met de inkomende spanning. Dus je bent enkel gebonden aan de maximale stroom waarde van de sporen op de printplaat.

En voor nog geen 6 euro heb je plenty voedingsmogelijkheden zonder dat je je Arduino oprookt...

https://iprototype.nl/products/accessoires/power/dc-splitter-4way

Edit:
Zelfs voor minder dan 3 euro:

C-F-K:
Dat zal wel meevallen. De Vin pin staat rechtstreeks in verbinding met de inkomende spanning. Dus je bent enkel gebonden aan de maximale stroom waarde van de sporen op de printplaat.

Ik zou dat niet zonder meer stellen. 90% van de vragers (mijn schatting :grin:)hier heeft eigenlijk geen idee van electronica (zo mogen blijken uit de vragen). Laat staan berekenen van de maximale stroom door een printspoor. Ik zou het nooit adviseren En zeker niet met LED strips. Voor je het weet knoopt er iemand met gemak ff een strip met 300 LEDS aan de Vin pin...... en maar roken...... 't is de goden verzoeken :grin:

Misschien uitleggen wat een fan-in en een fan-uit is?
Waarschijnlijk weet ook dit niemand. En dat kan handig zijn.

Ik bekijk het meer als een start-stop schakeling met relais.
Zoals hier

Waarbij links de stuurschakeling is met de arduino, en rechts de hoofdkring of wat je wil schekelen.

Ok, een beetje cru gescheiden, maar vergelijkbaar toch.

Ik weet niet wat je bedoelt met die reply, ivanflo.

Als je elektrische schema's kan lezen is het geen probleem om te zien wat er in dat schemaatje gebeurt, en redelijk standaard.
Overigens zou ik de benamingen van druktoetsen S1 en S2 omdraaien vanwege functionaliteit (ipv de plaats in het schema).
Maar ik zie de relatie niet tot het onderwerp hier, maar wellicht heb ik de eerdere berichten niet goed gelezen..

En fan in en fan out, wil jij dan misschien uitleggen wat dat inhoudt ?