Arduino 1.6.1

hallo ik gebruik nog steeds Arduino IDE 1.0.5 op ubuntu 14.04 mate nu is er een nieuwe IDE voor windows 1.6.1 Weet iemand of die ook geschikt is voor Ubuntu?? Enzo ja als dat kan , kun je die dan zo over de oude heen installeren???? dank alvast

Er is een nieuwe IDE voor arduino, namelijk versie 1.6.1. Maar eigenlijk is die niet zo nieuw.
Versie 1.6.1 is een patch op 1.6.0 (de twee hebben elkaar snel opgevolgd) en 1.6.0 is eigenlijk 1.5.X die uit beta komt.
1.5.X is al heel lang bezig. Ik denk dat ik nicoverduin heb horen zeggen dat hij ubuntu gebruikt en hij heeft let 1.5 gewerkt.
Ikzelf werk met red hat en dat werkt goed.
Ikzelf installeer nooit over de oude heen. Ik kan dus ook niet zeggen dat dat werkt maar ik zie ook geen redenen waarom niet. Ik zie echter ook geen goede reden om het te doen. Kwestie van roll-back in geval van problemen.

Met vriendelijke groet
Jantje

Ik heb meen ik 1.5.2 op Ubuntu 14.04 draaien. Gaat prima..... Ik zou trouwens als je niet al te ervaren bent met IDE's niet te snel een nieuwe versie installeren . En dan zou ik het zeker NAAST een betrouwbare versie zetten. De nieuwste versies is meestal een uitdaging :grin: Eerst maar weer een paar patches afwachten...

zo dacht ik er ook al over ,na het zien van versies en installers. Las ook al dat ze al met 1.6.2 bezig zijn

en ik draai dus zoals ik al zei ,met 1.0.5 met nog wat er achter,komt uit de ubuntu software centrum. dank

Ik gebruik Mint 17, dat is ook op ubuntu gebaserd.

Ik heb ook ooit eens d.m.v. de 'linux software manager' versie 1:1.0.5 geinstalleerd maar heb daarnaast diverse beta's en release versies gedownload, uitgepakt in een eigen folder geplaatst met de naam v/d versie die allemaal weer in een folder arduino staan. Zo zie ik daar o.a. 1.5.5 - 1.5.6-r2 - 1.5.7 - 1.5.8 - 1.6.0rc1

Ik kan ieder van die versies tegelijk opstarten zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Op de desktop heb ik een link gemaakt naar versie 1.5.8 die ik het meest gebruik. Maar d.m.v. de rechtermuisknop 'openen met' kan ik elke ino-sketch met iedere IDE's uitvoeren.

Is wel interessant om te vergelijken omdat de IDE's niet allemaal dezelfde soort waarschuwingen/foutmeldingen en grootte in het geheugen geven.

Dus je kunt gewoon de nieuwe versie downloaden, uitpakken in een folder en die uitvoeren. Als je dan in 'FILE'-'Preferences' als werkfolder dezelfde folder opgeeft als normaal dan hoef je geen libraries e.d. opnieuw te installeren, de folder 'sketchbook' (of hoe je deze ook noemt is bij mij dus voor alle IDE's hetzelfde.

ja ik heb ook een paar zo gedaan,maar net wat je zegt sommige geven rare fouten. maar goed dan ga ik 1.6.1 ook zo doen . Bedankt.

gonnie08: .... net wat je zegt sommige geven rare fouten.

Arduino 1.6 geeft nu ook warnings. Dat is veel beter omdat warnings soms tot fouten leiden die niet zo goed te begrijpen zijn zonder de warnings. In ieder geval veel beter voor de mensen die via het forum hulp bieden. Het nadeel is wel dat je soms "rare code" moet schrijven om sommige warnings te vermijden.

Ook Is 1.6.X (tozv 1.0.X) een nieuwe toolchain (compiler, linker, avrdude..) die meer/andere fouten geeft. Eigenlijk zou je elke fout/warning moeten begrijpen en weten/begrijpen waarom ze bestaat om zeker te zijn dat je code zal werken zoals je wilt. Ikzelf heb liefst geen warnings/fouten omdat een warning ook direct opvalt. Lang niet iedereen is zo volhardend.

Met vriendelijke groet Jantje

Jantje: Ikzelf heb liefst geen warnings/fouten omdat een warning ook direct opvalt. Lang niet iedereen is zo volhardend.

Met vriendelijke groet Jantje

+1. Ik heb ook de hoogste warning level. Warnings zijn in principe niet nodig.....