Arduino als speaker switch/controller

Hallo allemaal, ik heb een 7.2 setup maar ik wil de setup (de configuratie) kunnen veranderen. Ik heb al meer traditionele oplossingen proberen te vinden alleen die waren er niet helemaal. Dus ik zat te denken of het zou kunnen met een Arduino! Alleen hoe, geen idee dus vraag ik aan jullie, zou dit mogelijk zijn? En zo ja, hoe?
Ik heb een circuit diagram toegevoegd van wat ik in gedachten had voor de speaker setup switch:

Hoi th0master,en welkom.

Jouw vraag is niet heel duidelijk, en ik moest het plaatje downloaden en bekijken om een heel klein beetje te snappen waar het over gaat.
Maar een heel klein beetje betekent dus dat ik niet genoeg weet om te kunnen meedenken met je.
Wel zie ik dat je een foutje in het plaatje lijkt te hebben want bij de center speakers doet het contact in de rode lijn helemaal niets.

Zo te zien heb je 2 verschillende opstellingen, en wil je wat veranderen al naar gelang in welke stoel je zit ?

Kun je met woorden vertellen wat je uiteindelijke doel is en waarom je denkt daar een Arduino voor nodig te hebben ?
Want volgens mij kun je dit doen met een zooi relais en een 2 standen schakelaartje.

Hoi, dankjewel :slight_smile:

Sorry als ik misschien niet helemaal duidelijk was.

Ik wil inderdaad de opstelling veranderen afhankelijk van waar ik zit in de kamer. Ik heb meer traditionele opties bekeken, zoals speaker controller switches (https://www.amazon.com/Speaker-Selector-Switch-Switcher-Audiophile/dp/B07KMH5L18), alleen deze optie zou snel duur worden (minimaal 300 euro) en zou ik zelf steeds op 7 knopjes moeten drukken om het te laten werken. Daarom ging ik andere opties bekijken waarbij ik niet steeds 7 knopjes hoef in te drukken en moest ik als eerste denken aan een Arduino of een Raspberry PI. En dat bracht mij hier om te kijken of dit wel of niet mogelijk zou zijn!

en het plaatje zou nu gefixt moeten zijn :wink:

IPV knopjes kan je er natuurlijk voor kiezen om relais te gebruiken... dan heb je er ook 7 of 14 nodig.. met 1 enkele schakelaar kan je ze dan allemaal bekrachtigen.. Dan heb je ook geen arduino nodig.
Echter: een knap audiofiel relais kost nogal wat. Als je de zaak dan ook nog wil uitrusten met van die vergulde bananen-chassisdelen, dan zit je waarschijnlijk toch ook al aan die 300 euro...
Er zijn ook draaischakelaar in een knappe uitvoering met 12 wisselcontacten per dek.. Met 3 dekken heb je voldoende. Als je dan een gewone klemmenstrook gebruikt voor al die luidsprekerkabels, kan het nog heel betaalbaar blijven..

Bedankt voor je bericht, het idee van relais klinkt goed, zolang ik maar 1 knopje steeds hoef in te drukken in plaats van een stuk meer knopjes ben ik al tevreden ook al kost het 300 euro. Ik heb mezelf al even ingelezen hier en daar over hoe en wat. Alleen hoe het allemaal precies moet heb ik nog niet helemaal begrepen.
Volgens mij heb ik dit soort relais’ nodig

Met dan een gewone on/off switch, maar hie geef ik het hele gevaarte stroom?

Een weerstand parallel aan de spoel is niet gebruikelijk. Immers er vloeit dan ook stroom door de weerstand die onnodig warmte genereert (energie verbruikt) Vaker zie je een diode in keerrichting ( met de anode aan de min dus) Zo heeft het relais wel een polariteit, dus de plus moet aan de kathode en de min (of nul) aan de anode..
De relais kan je voeden met een adapter van de juiste spanning en met de juiste stroom.. Als je een enkel-om relais gebruikt heb je er 14 nodig.. Kijk even in de beschrijving wat de spoelstroom is. Stel dat dat 35mA is, dan is de totale stroom dus 14 x 35mA = 490mA . Je voeding moet dat wel kunnen leveren veiliger is om de voeding iets groter te kiezen. In dit voorbeeld zou ik minimaal 1A nemen. Als je gekozen hebt voor een 12V relais, dan moet de voeding ook 12V zijn (iets minder mag ook, de meeste relais zullen bij een paar volt minder ook prima aantrekken, maar ze worden dan niet zo warm)... Een diode zou voldoende moeten zijn, een type als 1N4007 ofzo.. Als de relais al een diode intern hebben, is dat ook goed.
Met een enkele schakelaar schakel je dan alle relais in 1 keer aan.

Hier heb je er maar 7 van nodig....

Relais 2xwissel 8A 12VDC (vekto.nl)