Arduino Bracio Tinkerkit

Hallo allemaal,

Allereerst mijn complimenten aan de moderatoren. Goed werk en fijn dat het nu ook in het Nederlands kan. Ik heb voor mijn school een tijdje geleden een Bracio Tinkerkit robotarm gekocht. In elkaar zetten ging prima. Maar bij de eerste sketch: Arduino begin, richt de robotarm zich keurig op, maar pas na wat ongecontroleerde bewegingen. Dat gebeurt ook met de sketch Takethe sponge. Natuurlijk eerst op reset gedrukt, maar het probleem blijft bestaan. Het programma wordt dus keurig uitgevoerd, maar pas na de vreemde bewegingen. Iemand een idee? Kon het niet vinden na wat googelen. Zijn er meer mensen met deze robotarm?

http://www.arduino.org/products/tinkerkit/arduino-tinkerkit-braccio

Groetjes, René.

Hoi.

"Ongecontroleerde bewegingen". Weet je zeker dat ze ongecontroleerd zijn, of zijn ze onbedoeld ? Ongecontroleerd zie ik als willekeurig. Onbedoeld als het is niet wat je verwacht, maar er zit wel een vast patroon in. Jouw linkje leidt naar een site die wel dingen belooft, maar ze niet biedt. En dat helpt het vertrouwen niet. Ik heb het over schema's. Die zijn er, want anders zou er ook geen print zijn (en die is er wel).

Ik vermoed dat er ontwerpfouten zitten in die print. Wanneer de Arduino opstart (gaat nogal snel), dan kan het zijn dat de in en uitgangen niet gedefinieerd zijn. Daarom moet je ze hardwarematig definiëren. Dat doe je met pull up of pull down weerstanden (net wat je nodig hebt om geen ongewenste bewegingen te hebben). Ik vraag me af of dat wel op die print zit, maar ik weet het niet want ik kan het niet controleren.