arduino broedmachine

Hallo,
Ik ben bezig met een regelaar voor een broedmachine maar ik loop tegen een probleem aan.
Ik het kort zijn het twee pro mini's die communiceren via i2c met drie temperatuursensoren en 1 vochtsensor. Als uitgang heb ik een verwarmer geschakeld met een solid state relais en een ultrasoon bevochtiger.

het volledige project heb ik HIER staan.

Het probleem is dat de 5V USB ultrasoonbevochtiger niet wil schakelen via een NPN transistor. De stroom is te hoog om rechtstreeks op arduino te zetten maar via een transistor leek het mij wel mogelijk.

Wanneer er niks (of een ledje) op de transistor is aangesloten werkt het prima maar zodra de bevochtiger mee gaat doen zakt de spanning van 5V naar 2,6V en werkt de bevochtiger slecht.

aansluiting is Base > arduino digitale uitgang, Collector > min aansluiting verbruiker, Emitter > ground.
De bevochtiger heeft dus een vaste +5V en min via transistor.

Ik heb een TI P31 en een BD 139 geprobeerd. Daarna een IRF520 MOS FET Driver Module. De laatste werkte alleen als ik een aparte voeding gebruikte voor de verbruiker los van de ground en +v van arduino.

Hoe kan ik de USB bevochtiger schakelen met arduino en een simpele transistor zonder een tweede voeding te hoeven gebruiken. Want het probleem lijkt in de gezamelijke voeding te zitten en dan doen de transistor niet wat ik verwacht.

Ik weet niet wat er in die bevochtiger zit, maar als daar een inductie schema zit, dan zou je kunnen proberen door een snelle diode van de min naar de plus over de aansluitingen van de bevochtiger te zetten. Ik zag dat je een schakelende voeding gebruikt en die meten de uitgangsspanning. Als die bevochtiger een inductief systeem is, dan krijg je spikes op je voeding en denkt de regelaar dat de spanning te hoog wordt waardoor hij deze weer naar beneden brengt en dus onder de 5V.

misschien domme vraag maar de 5 Volt voor de bevochtiger komt die direct van de voeding of via een arduino?
je schakeling met de transistor zal wel goed zijn, maar houd er rekening mee dat er spanningsval over de transistor zal zijn, beter is dus om daar een relais te zetten, zeker gezien de flinke stroom die door zo een bevochtiger gaat.
je praat gauw over 500 mA en dan wordt de basisstroom toch belangrijk.

die bevochtigers zijn bijna altijd ultrasoon, en hebben een heel slechte stroomvorm.
als je er een hebt zet dan de scoop er maar eens op.

De bevochtiger is een piezo elementje dat trilt waardoor water tot nevel maakt. Hem rechtreeks op de voeding werkt wel.

Ik heb toch de mosfet driver modultje aan de praat gekregen. Ik zou wel een draadje verkeerd hebben gehad. Dan zou een losse mosfet ook moeten gaan werken. Ik zal er nog even mee gaan prutsen. :slight_smile: