Arduino dag

Hallo, ik plan om een genuino te kopen maar ben niet zeker of ik best zou wachten tot arduino dag voor kortingen... Mijn vraag is dus: zijn er kortingen op arduino dag of niet?

mvg, Tomas

De Genuino en Arduino zijn voor zover ik het begrijp volledig identiek. Ze zijn ontstaan door een "conflict" tussen de oorspronkelijke ontwikkelaars ervan en de hardware boer die de printen maakten. Maar als het om de kortingen gaat..... voor nog geen 3 euro heb je de goedkoopste Chinese variant. Dat ga je niet redden voor de Genuino. Dat bordje is nog uitgebreider ook omdat je wat meer pennen hebt voor Vcc en GND. Die kom je altijd te kort |500x500 zie : http://www.aliexpress.com/store/product/UNO-R3-Development-Board-MEGA328P-ATMEGA16U2-USB-Cable-for-Arduino/524147_32540319152.html

ik denk dat er op een aantal dagen wel een verkoper is dus ik zou wel even wachten ja. wellicht komt je keus op een ander bordje, ik heb nogal graag NANO, want die zijn zo klein dat ze op een breadboardje of gaatjesprint passen. ik neem mijn 'handel' wel mee.

En als je niet zo van het AliExpress bent, kun je HIER kijken. Deze heeft ook vanalles en de Uno en Nano zijn onder de 10 euro, hij rekent tussen de 3-4 euro verzendkosten, of je kunt hem ophalen als je in de buurt van Sumar (Suameer, Friesland) woont.

of je kan hier kijken voor orginele arduino's of de namaak variant funduino. ook adafruit en teensy kan je hier halen. Link

Die variant waar Nico je op wijst, verdient wel een paar kanttekeningen: Ten eerste is het ding inderdaad technisch gelijk aan de Arduino Uno. Maar de chip zit in een andere behuizing (en is daarmee goedkoper). Deze behuizing is op de print gesoldeerd en zit dus niet in een voetje. En ook dat is dus goedkoper, maar het maakt het eventuele vervangen van de chip wel een stuk lastiger. Die andere behuizing heeft meer pinnetjes, en beidt je daarom ook 2 extra analoge ingangen (A6 en A7). Omdat de Uno van zichzelf geen ruimte heeft om die pinnetjes te herbergen, zijn die ook niet aanwezig op het printje, das best jammer. Ik zie overigens ook dat A5 de verkeerde naam heeft meegekregen op de print (namelijk A1).

Verder zit er een USB/serieel omzetter chipje op van een ander merk, een CH340. Dat betekent dat de Arduino drivers die worden meegeleverd met de installatie versie van de IDE, dit niet ondersteunen. Daarmee moet je als eerste drivers voor die CH340 installeren.

Allemaal niet zo'n probleem, en de reden waarom dat boardje goedkoper gemaakt kan worden, maar je moet het wel even weten. Voor de paar euro die het boardje kost, ga je vermoedelijk niet teveel rommelen. En mocht ie gaan roken, ga je waarschijnlijk eerder een nieuwe kopen dan dat je m gaat repareren.

Verder moet je je wel realiseren dat zendingen uit China nogal lang bij de douane kunnen blijven liggen. Dat heeft dus niets met de leverancier te maken, het is puur de douane die wil weten of de verzender en/of ontvanger het pakketje de belasting probeert te ontduiken. Dus als je vandaag de bestelling plaatst en ziet dat ie overmorgen verstuurd is, kan het nog wel een week of 3 duren voor je 'm hebt. Das wel eerder dan de Arduino dag, maar erg veel gaat het niet uitmaken. Ik bestel best veel uit China, maar ik verwacht dan wel een levertijd van 3 tot 4 weken. Slechts 1 keer heb ik iets in ruim een week ontvangen, maar ook wel eens pas na 2 maanden.

Ik zit nu zo'n 10 jaar te k.tten met die Arduino's. Ik heb nog nooit een 328P chip hoeven vervangen. En inderdaad voor die prijs ga ik echt die chip niet vervangen als ie uitfikt... Alhoewel.... MAar dan moet je wel SMD kunnen solderen.

Of je kan het nog niet maar wil het wel leren...

nicoverduin: De Genuino en Arduino zijn voor zover ik het begrijp volledig identiek. Ze zijn ontstaan door een "conflict" tussen de oorspronkelijke ontwikkelaars ervan en de hardware boer die de printen maakten.

Ben je niet in de war met arduino.org vs arduino.cc? Heb je een linkje aangezien ik het altijd vreemd heb gevonden dat er inderdaad Arduino (Amerika) en Genuino (rest van de wereld) is.

Aantekening: ik ben pas drie maanden bezig met de Arduino; dit kan veel verder teruggaan in de tijd.

De een is het gevolg van de andere. .org is ontstaan na de splitsing en een heel verhaal over wie nu de rechten waar heeft. Het is dan ook grappig de term "Genuino" wordt gebruikt wat m.i. afgeleid is van het engelse woord "Genuine" wat o.a. betekent origineel, niet fake enz. Of dat zo is weet ik natuurlijk niet als ook de uiteindelijke reden van de .org. Zal wel, zoals meestal, om geld gaan....

Via deze link kom je wat meer te weten over het merk Genuino. Ik heb er nooit aan getwijfeld dat het woord genuine deel uitmaakt van die nieuwe merknaam om te verwijzen dat het hier gaat om het enige echte product wat wel gebaseerd is op open hardware en niet zozeer gestoeld is op het uitsluitend genereren van zoveel mogelijk geld zoals bij andere producten.

Merknaam is dus 1, maar wanneer de productnaam hetzelfde is, dan mag je ook dezelfde functionaliteit verwachten (en das inclusief ondersteuning door de IDE van Arduino.cc).

Ok zat ik er niet ver naast met de redenering...... Gaat dus gewoon om geld.... Dat ik namelijk wat ze niet vertellen...

Op de maker fair in shenzen heeft massimo heel netjes uitgelegd wat er aan de hand is. de fabriek in italie de arduino.org heeft een brief naar de distributeurs gestuurd, met als zij ook andere producten verkochten dan uit hun fabriek ze een boete zullen krijgen van 100.000 euro. heel simpel. ofwel de fabriek wilde verdienen aan de verkoop van ARDUINO, maar de rest van de groep zoals de arduino.cc site ziet daar dus niets van. Dit gebeurt heel veel door naiviteit van open source. en zelfs buiten de groep proberen mensen eraan te verdienen.

In amerika ligt een patent op de merknaam, dus daar heet het arduino, terwijl de rest van de wereld geen merknaam bescherming had toen.

Maar geen last want al die klonen zijn toch chinezen, het prijst alleen maar dat er nu zelfs chinezen zijn die origineel willen zijn.