Hoi,
Ik ben bezig om m'n treinbaan om te bouwen naar digitaal d.m.v. een arduino.
Om er zeker van te zijn dat ik genoeg stroom onder de baan heb, leg ik een drietal bussen aan.
16V voor het spoor, 12V voor seinen/wissels en 5V voor arduino spullen zoals IR sensor.
Nu ben ik dit eerst in het klein aan het testen en loop hier tegen een probleem aan en wil dit toch even toetsen om er zeker van te zijn waar mijn denk fout zit.
Ik voed de arduino mega d.m.v. een adapter (9V/2A) zodat deze standalone kan draaien.
Vervolgens heb ik een oude laptop adapter (12V DC / 5A) welke ik op twee buck converters aangesloten heb, de ene heeft momenteel minder nut, want 12V -> 12V is niet nuttig, maar de 12V adapter zal later vervangen worden. De andere zet 12V om naar 5V.
Als ik nu een sensor aansluit op de 5V bus, dan werkt deze goed, echter zodra ik de out van de sensor op bijv pin 30 van mijn arduino aansluit, gaat de sensor direct aan, blijft aan en wordt heet. Gelukkig heb ik dit kortstondig gedaan en is er geen schade, maar ergens gaat iets mis.
Als ik de sensor gewoon op de 5V, GND en PIN30 aansluit op de arduino, werkt het zoals het hoort en zie ik ook triggers.
Ik ga er vanuit dat ik een min probleem heb? Alsin twee verschillende voeding aan dezelfde min
wil wel gezeur geven, maar is dat correct? Kan het ontwerp nu nog omgooien, straks is dat moeilijker.
Hier het verhaal in een schets om het wat te vereenvoudigen.
De GND van de sensor zit op de 5V bus, dus VCC+GND.
Maar begrijp ik je dan goed, dat de GND van de sensor dus op zowel de 5V bus als de mega moet? Wil het zooitje niet opblazen, al ben ik al wel in de buurt geweest
Het signaal van de sensor naar de Arduino moet een pad terug hebben naar de sensor anders werkt het niet. Als alternatief kun je de GND van de 5V aan de GND van de 9V knopen.
Omgekeerd geldt ook. Een signaal miet altijd een pad terug hebben.
GND heet niet alleen hetzelfde, ze moeten ook hetzelfde zijn.
Als je dingen een correcte naam geeft, dan zijn de verschillende potentialen dus ook niet hetzelfde genaamd,
In dit geval moet je er voor zorgen dat alle GND's aan elkaar liggen.
De meeste buck-down converters voeren de GND gewoon door tussen in en uitgang (want dat is veel goedkoper om te doen), en vormen dus geen galvanische scheiding.
Dus wanneer je de GND's niet aan elkaar zou hebben, dan moet je ze een andere naam geven, zoals GND5 en GND9 (deze cijfers zijn duidelijker dan er een 1 achter te zetten, want verwijzen naar de spanning waar ze bij horen).
Voor jouw installaties kun je vermoedelijk alle GND's aan elkaar hangen, misschien die van de voeding voor de rails/loc's niet.
Hiermee zeg ik dus niet dat alle 5 volts aan elkaar moeten (want dat is ook niet zo), maar wel alle GND's.
Sterretje noemt om het niet te ingewikkeld te maken de GND een retourpad, maar dat is niet helemaal juist.
Het is eigenlijk de referentie, dus alle signalen zijn gerelateerd aan die GND.
Je voeding is 5 volt hoger dan GND.
Je Arduino krijgt ergens 9 volt vandaan en die heeft z'n eigen GND waaraan dat gerelateerd is.
Stuurt je sensor nu een puls (of niet, of iets anders), dan is dat gerelateerd aan diens eigen GND, maar niet aan die van je 9 volt voeding.
Dus kan je Arduino ook niet weten wat daar binnen komt, en als je een beetje pech hebt krijg je dat de spanningen bij elkaar opgeteld worden of dat ze negatief worden (en dat wil je zeker niet).
Dat laatste kan trouwens alleen als er ergens anders een verbinding gevonden wordt tussen GND van het ene apparaat en een plus van een ander apparaat.
Dus je kunt je nu wellicht voorstellen waarom je dan een heethoofd in je installatie krijgt.
Er zijn manieren om gescheiden GND's te gebruiken, en daar zijn vaak ook hel goede redenen voor, maar dit gaat veel verder dan dat waar jij nu mee bezig bent, dus dat pakken wel een andere keer wel weer op als je het wel nodig zou hebben.
Hoi,
Allemaal bedankt voor de antwoorden.
Inderdaad de GND van de Arduino mega aan de GND van de buck converter hangen lost het probleem op en achteraf natuurlijk logisch. Maar dat is het vaker als je het eenmaal door hebt.
Weer een probleem op mijn lijstje verholpen en kan ik langzaam aan m'n bedradingsplan gaan maken om m'n huidige analoge treinbaan om te bouwen. Leuk.
Een computer voeding is niet de meest nette voeding om te gebruiken voor een modelspoor. Het is een klasse I apparaat (enkele isolatie aarding verplicht). Voor dit soort werk is een klasse II (dubbele isolatie) transformator een veel veiligere keuze en als ik me niet vergis zelfs verplicht. Hoewel je het niet graag gaat horen valt ze onder 'speelgoed' met aanraakbare delen onder spanning. Zelf gebruik ik een klasse II halogeen transformator van 12V.
Het veiligste is ook je in en uitgangen van je arduino te beschermen met optocouplers. Je hebt dan een galvanische scheiding en geen kans op een gnd loop.