Arduino: hoe beginnen? Cursus of zelfstudie?

Ergens vorig jaar in september heb ik mij een Arduino starter pakket gekocht.

Ik ken(de) niets van programmeren, maar natuurlijk is de interesse er :) Maar door mijn nieuwe job die ik toen begonnen ben heb ik helaas amper vrije tijd gehad.

Nu ga ik toch proberen om er eens mee te beginnen :)

Maar het boekje (Arduino Projects Book) dat bij het starterpakket zit is toch moeilijk.

Ik vraag me af hoe je het beste kan beginnen? Via het Arduino programma adhv de voorbeelden? Of kan je ergens een cursus volgen om van start te gaan. Ik ben van Tielt-winge (regio Leuven-Aarschot).

Alvast bedankt

Tja, Ik kan alleen aangeven hoe ik zelf begon (20-1-1976) in het tijdperk dat er helemaal geen internet was, paar tijdschriften (duur) Byte, Dr. dobbs, MicroCornucopia, Elektuur en dure boeken (70 gulden en hoger). Ik begon met een KIM-1 (6520 processor, 1K Ram en 2K rom geheugen). En ddat apparaat kostte ruim 1000 gulden. Ik was verkocht.... En dan begint de ellende.... investeren... investeren ... en nog eens investeren in zowel tijd als geld. En een forum.... dacht het niet..... Dus de enige manier was om gewoon listings (assembly) bestuderen en net zolang tot het begreep.... Heel veel fouten gemaakt en door de jaren heen voor een middenklasse auto aan geld uitgegeven. Maar het was het waard. [u]Samenvattend:[/u] De beste manier om iets te leren is door het zelf uit te zoeken. Het is natuurlijk zo gemakkelijk en verleidelijk om gebruikmakend van het forum voor elk wisse wassie een vraag te stellen. Opmerkingen van ik zoek het web af en kan niets vinden. Ik tik in google 3 woorden in die in de vraagstelling staan en vind het antwoord bovenaan. Dat getuigt niet echt van inzet. Reden voor mij om gewoon soms niet te antwoorden. Ik zie liever een vraag van "ik kom er niet meer uit"... "Ik heb dit geprobeerd, en dit en dit enz". Dan kan ik het begrijpen. De voorbeelden van de Arduino zijn uitstekend. Maar dan moet je ze wel net zolang blijven bestuderen tot je ze echt begrijpt. Zo niet, ook goed maar kijk niet vreemd op dat je over een jaar nog weinig heb geleerd. Cursussen zijn altijd lastig omdat het een wisselend gezelschap is. Mensen die voor het eerst in hun leven te maken krijgen met de Arduino, Scholieren (en leraren) omdat ze het nodig hebben en eigenlijk te ervaren mensen die er eigenlijk niets te zoeken hebben. De kwaliteit van het instituut (als ze al bestaan) bepaalt dit sterk.

zelf leren of cursus. Ja ik denk dat dat vooral van jezelf afhangt. Ik heb heel wat afwezig geweest bij cursussen zonder echt slechtere resultaten dan de cursussen waar ik wel aanwezig was.

Heeft er iemand een idee waar er in omgeving Leuven, Aarschot, Diest cursussen worden gegeven?

En wat wordt er zoals gebruik van boeken en materiaal voor zelfstudie?

Hoi Svekke84.

Ik kan me nog herinneren dat je eerder met wat vragen kwam. Je begin is toch al weer wat langer geleden, want inmiddels zijn we alweer in het volgende jaar, en ben je dus begonnen in september voorlaatste jaar.

Ik heb geen idee waar er in België cursussen gegeven worden dus daar kan ik je niets over vertellen. Maar je vraag over boekje volgen of zelfstudie, is helemaal afhankelijk van wat jou het beste ligt. Dat is per persoon verschillend. Ik weet dat ik je eerder heb aangeraden om het boekje naast je neer te leggen en zelf aan de slag te gaan. Dat deed ik omdat dat voor mij heel goed werkte. Maar dat ben ik. Ik ben heel goed op de hoogte van elektronische componenten, en heb 30 jaar geleden al eens geprobeerd wat te programmeren. Die dingen hebben mij geholpen bij mijn start met Arduino. Dat is natuurlijk niet voor iedereen zo, en dus kan ik ook niet aanraden om dezelfde route te bewandelen.

Tot nog toe gaan je vragen niet alleen over de code, maar ook over wat componenten nou eigenlijk doen. Om een schakeling goed te doorgronden moet je inderdaad wel weten wat een component doet, en wat de toepassingen zijn. Maar das niet zomaar even te leren. Een weerstand is er in vele verschijningsvormen, doet altijd hetzelfde in een schakeling (stroom begrenzen), maar word weer op allerlei manieren toegepast. Weerstanden zijn heel divers wat dat betreft, en van zichzelf eigenlijk hele simpele componenten. Dat maakt het erg lastig om heel snel even een weerstand te beschrijven aan iemand die ze nog niet kent, op een dusdanige wijze dat die gelijk alle mogelijke toepassingen doorgrondt (dat is zelfs onmogelijk). Dit geldt ook voor condensatoren, en die twee zijn zo'n beetje de meestgebruikte (discrete) componenten.

Een paar jaar geleden zou ik je Elektor (toen nog Elektuur geheten) hebben aangeraden. Nu echt niet meer. Het is nu een veel te duur platform dat nog met hele grote tegenzin tijdschriften rondstuurt. 125 euro per jaar of zo, en tegenwoordig zijn dat nog maar 10 uitgaven waarvan er 2 dubbele maanden zijn (juli/augustus en december/januari) die echt behoorlijk waardeloos geworden zijn. Vroeger werd er veel over de basis uitgelegd, maar dat zijn ze blijkbaar moe geworden en slaan ze nu over. Zoek dat zelf maar uit via internet denken ze schijnbaar. Sorry, moest het ff kwijt.

Het is lastig om nog aan dergelijke informatie te komen, want ook via internet word er zoveel geschreven dat het kaf bijna niet meer van het koren te scheiden is (met andere woorden: veel onzin tussen de (al dan niet hooggewaardeerde) informatie).

Maar goed, ik kan me voorstellen dat je zelf het liefst ergens meekijkt om met eigen ogen te zien wat er gebeurt en eventueel vragen er over te stellen. Dan ben je inderdaad het best af met een praktijk cursus, waar je veel kunt zien.

Ik raad je aan om ook eens te kijken of je een Arduino Jam kunt bezoeken. Het is niet helemaal bedoeld als beginners cursus, maar wel leuk om eens te zien hoe het er aan toe kan gaan. Er is er weer een in maart, maar wel een eindje uit de buurt (Gent). Zie de aankondiging hier in het Nederlandstalige forum.

Ondertussen wil ik graag gerichte vragen beantwoorden voor zover ik dat kan. Daarmee bedoel ik dat de vragen niet al te breed moeten zijn, anders krijg je mogelijk weer zo'n antwoord als deze met een heel verhaal maar weinig waar je direct wat mee kunt.... :o

Ik zou (zoals ik zelf heb gedaan) proberen het zelf te leren. Met de starterskit en de tutorials op deze site en in je IDE kom je echt al heel ver. Toen ik dat redelijk onder de knie had heb ik het boekje "Elektronica voor dummies" en "Elektronica, echt niet moeilijk" gekocht. De laatste is echt een aanrader omdat daar de componenten duidelijk in worden uitgelegd en ook goed te gebruiken is als naslagwerk.

Nadat ik wat autonome robotjes in elkaar geknutseld had heb ik ook nog een "Arduino Cook Book" gekocht. Het meeste wist ik natuurlijk al maar deze is ook als naslagwerk echt ideaal.

Wat ik ook vaak gebruik is de site www.instructables.com maar dat doe ik meer om de verschillende manieren te bekijken om een doel te bereiken. Het simpel weg copie paste principe ga je niet heel veel van leren natuurlijk.

2 april is makerday, ofwel samenkomst ergens in den lande, weet nog niet waar ik naar toe ga hoor. en dit is ook een prima forum hoor, dus gewoon oppikken en proberen. helpen doen we toch wel. en ja er zijn cursussen her en der, echter zijn die sterk afhankelijk van het niveau van de studenten en dat is erg divers. een aantal scholen werkt ook met arduino, wellicht is het te doen (jan weet vast wel welke school ik bedoel ergens in belgie.

Koop het eerste het beste beginners boek over C (niet C++). Het maakt niet eens zoveel uit welke. Het zal je de meeste dingen uitleggen die je moet weten om te kunnen programmeren in C. Kijk eens bij 'de Slegte' (bestaan ze nog?) of op de rommel markt.

Vervang 'printf' in die boekjes door Serial.print /Serial.println (indien noodzakelijk in combinatie met snprintf()) en alles dat om invoer vraagt door Serial.read(); een beetje simpel gesteld maar het geeft het idee.

Alternatief is om een C/C++ compiler to installeren op je PC (bv. LCC; als je een Linux machine gebruikt is deze zeer waarschijnlijk al geinstalleerd) en gebruik dat om the taal te leren. Het gaat erom dat je simpele dingen kunt uitproberen (zonder een miljoen keer de Arduino te moeten programmeren en het flash geheugen het eventueel begeeft) en leert te begrijpen.

Als je het allemaal een beetje onder de knie hebt (je hoeft het niet allemaal uit het hoofd te weten als je maar weet waar je iets kunt vinden in je boekje) kun je je verdiepen in de specifieke zaken van de Arduino.

Ga vervolgens naar Arduino tutorials en neem een 'built-in example'. Probeer te begrijpen hoe het doet wat het doet. Onderaan de pagine van een voorbeeld staan links naar gebruikte functies; lees en begrijp. Als je het niet begrijpt, vraag het hier.

Het kan ook handig zijn om de datasheet van een kleine microcontroller te downloaden; bv de datasheet van de ATtiny25/45/85 (die een beetje lijkt op de 328 in een Uno) zodat je een beetje een idee hebt wat er in een microcontroller zit en mogelijk een idee krijgt hoe bv de in- en uitgangen werken (hoofdstuk 10 geeft een bescrhrijving hiervan en je kunt dat misschien correleren naar functies zoals pinMode, digitalRead en digitalWrite) ;)

Met een programmeer achtergrond is het misschien allemaal wat gemakkelijker gezegd dan gedaan.

De hardware kant (wat kun je aan elkaar knopen en wat niet) is een totaal ander verhaal. Geen idee hoe ik dat zou aanpakken als ik opnieuw moest beginnen. Waarschijnlijk terug naar de HTS (of hoe dat nu ook moge heten).

Bedankt voor de reacties :) Een cursus volgen leek me gemakkelijk, maar er zijn inderdaad ook nadelen aan verbonden. Ik vind trouwens nergens een cursus in de buurt van Leuven / Aarschot. Dus ik zal het proberen te doen met de tips die ik hier gekregen heb :)

ga naar deze site arduino.cc (och daar ben je al) en klik op learning, als je die helemaal gedaan hebt, dan kun je met pensioen.

bovenaan in dit forum staat gent als plaats vermeld, voor een cursus. en een arduino dag, een week voor de makersday (2 april)

shooter: bovenaan in dit forum staat gent als plaats vermeld, voor een cursus. en een arduino dag, een week voor de makersday (2 april)

Das dus een derde optie: netwerking. Ik vrees ervoor dat de cursus al begonnen is (Ik heb net de stiky verwijderd maar hier is de site http://www.ardlab.gent/ Er is dus een arduino jam in Gent http://arduino-jam.org/info/ waar ik ook weer aanwezig zal zijn. Zoek ook eens naar maker dingen. Ik weet zeker dat er iets in Brussel is. Met vriendelijke groet Jantje

er bestaan genoeg website waardoor je het op jezelf kan beginnen leren

rubendelbarge: er bestaan genoeg website waardoor je het op jezelf kan beginnen leren

Het probleem is om een goede te vinden :)

Hi Svekke84,

Ik wil het ook graag leren, de tutorials van TopTechBoy.com zijn erg duidelijk. Is allemaal wel engels, maar hé is dat niet onze tweede taal inmiddels..

Zag een comment staan over een boek leren programmeren in C , misschien niet eens zon slecht idee al kan het wellicht wat taai zijn. Ik ga zo eens bij de kringloop kijken of zij iets hebben staan daar over. Heb m]de collectie van mn vader twee jaar geleden daar gedoneerd, niet wetende dat ik het twee jaar later interessant zo gaan vinden.

Martijn

Hoi Martijn, een hele mooie kringloop vindt je op it-ebooks[dot]info. veel lees plezier grt Vic