Arduino LDD-H driver aansluiten

Beste,

Ik wil graag 8 LDD-H driver op 1 pwm uitgang van de arduino mega 2560 aansluiten.
Mijn vraag is hoe kan ik dat het beste doen.

Even uitleg waarom ik er 8 op 1 uitgang wil.

Andere uitgangen zijn al in gebruik. Er komen totaal 5 pwm kanalen die elk 8 LDD-H drivers zouden moeten gaan aansturen.

Alvast dank voor de hulp.

ja hoor, het zal nodig zijn om de uitgangen via een ULN2003 oid te doen omdat elke ldd ingang toch wel wat stroom zal pakken maar dat ligt eraan welk type je gebruikt , zie de datasheet daarvoor.
ik vind het trouwens knap als je alle pinnen van een mega gebruikt.
denk eens aan langzame signalen op een serial te zetten zoals een 595

shooter:
ja hoor, het zal nodig zijn om de uitgangen via een ULN2003 oid te doen omdat elke ldd ingang toch wel wat stroom zal pakken maar dat ligt eraan welk type je gebruikt , zie de datasheet daarvoor.
ik vind het trouwens knap als je alle pinnen van een mega gebruikt.
denk eens aan langzame signalen op een serial te zetten zoals een 595

Of ik echt alle uitgangen tot de laatste heb gebruik denk ik niet. Ik snap er wel wat van maar ben ook niet extreem goed hierin. Ik wil dus eigenlijk de software niet helemaal gaan aanpassen en wil daarom de 5 uitgangen gebruiken die ik nu heb. Alleen wil ik dus zoals gezegd aan elke uitgang 5 LDD-700H drivers hangen.

Dat je zegt dat ik in de datasheet moet kijken is terecht maar ik kan dus helaas nergens in de datasheet vinden wat de pwm input current is. Wel dat de current 1mA is als deze uitgeschakeld is maar hoeveel dat die is wanneer het ding in gebruik is kan ik niet vinden.

Trouwens de ULN2003 geeft 50V uit en dat is teveel. Ik heb tussen de 2,5 en 6V nodig voor de LDD-700H ingang.
http://www.meanwell.com/mw_search/ldd-h/LDD-H-SPEC.PDF

Alleen durf ik er niet zomaar 8 aan 1 pwm uitgang te knopen omdat ik denk dat dit niet veilig is of dat de stroom te hoog is voor de arduino.

De ULN2003 is niet echt een chip die iets heel geavanceerds doet.
Het is telkens een transistor paar (darlingtons).
Die kunnen tot maximaal 50 volt aan als je zoiets gezien hebt in de datasheet, ze sturen niet ineens 50 volt uit de uitgang als die niet ergens anders gemaakt word.
Het advies om de ULN2003 te gebruiken als booster is dus heel terecht want dat is exact waar dat ding voor gemaakt is.

ik kan ook niet vinden wat de stroom is op de pwm ingang.
op een site vond ik een weerstand van 10kohm naar aarde om de ldd uit te schakelen.
het voltage is maximaal 6 volt.
dus het kan inderdaad best met een uln2003
de ingang komt natuurlijk op een pin van de MEGA.
de uitgang op de PWM ingang van de LDD
de nul allemaal aan elkaar.
en de plus van de uln niet aansluiten (alleen bij een spoel gebruiken)

en dan nu de grap:
je kunt 5 ingangen van de uln gebruiken en elke LDD apart sturen,
je kunt elke uitgang met PWM aansturen hoor, je bent niet beperkt tot de golfjes.

Het wordt me langzaam helder.
Het probleem is dat ik niet weet wat de LDD driver als ingang stroom gebruikt.
Op een ander forum heb ik gevonden dat iemand 10K ohm tussen de PWM aansluiting van de arduino heeft gezet en de ingang van de LDD driver en dit schijnt te werken.

Dit betekent dat 0,5 mA al voldoende is voor 1 driver. Als ik een iets kleinere weerstand neem, stel 1K ohm dan is de arduino nog steeds veilig (max 5mA dan) en als ik daarachter 8 drivers aansluit en ze werken ben ik klaar. In het ergste geval doen de drivers het niet goed en kan ik altijd nog zo'n ULN2003 ertussen zetten of zie ik het dan verkeerd?

zet naar iedwere LDD een weerstand van 10k dan kun je er 10 naast elkaar zetten dan heb je nog steeds maar 5 mA,
waarom dan toch een uln ertussen is omdat ik in de specs 6 Volt zie, en daar kan de mega niet tegen maar de ULN wel.

shooter:
zet naar iedwere LDD een weerstand van 10k dan kun je er 10 naast elkaar zetten dan heb je nog steeds maar 5 mA,
waarom dan toch een uln ertussen is omdat ik in de specs 6 Volt zie, en daar kan de mega niet tegen maar de ULN wel.

De 6 volt is max. Aansturing van pwm signaal moet tussen 2,5 en 6 volt zijn. Dat kan de arduino toch aan.

Ja hoor dat kun je dus aansturen met de Arduino.
De tip over gewoon de eerder (door iemand anders) al toegepaste weerstand te gebruiken en dat dan tot 10 maal naast elkaar is ook een goede tip.
Mocht er ergens iets mis gaan, dan zal dat niet de andere ingangen meer beïnvloeden en anders zou dat wel kunnen gebeuren.

Helder, ik ben geholpen.
Hartelijk dank allemaal.

ja maar de spanning komt uit de ldd, meet die eens

shooter:
ja maar de spanning komt uit de ldd, meet die eens

De PWM van de LDD is een ingang die je aanstuurt, daar komt geen spanning uit.

ja daar komt wel spanning uit, een pullup weerstand zit erin.
net zoals je die aan kunt zetten in de arduino.
en in de datablad staat iets van 6 volt dus even opletten, zet er echt maar eens een meter op.

shooter:
ja daar komt wel spanning uit, een pullup weerstand zit erin.
net zoals je die aan kunt zetten in de arduino.
en in de datablad staat iets van 6 volt dus even opletten, zet er echt maar eens een meter op.

Ohw, dat heeft me nog nooit iemand duidelijk gemaakt.
Heel die PWM ingang is voor iedereen die ik tot nu toe heb gevraagd een beetje onduidelijk.

Maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben omdat er staat "leave open if not used".
Dan ga ik ervan uit dat als je de ingang niet gebruikt de driver gewoon 100% open stuurt dus LED max aan.
Ik ga het zeker meten.

Dus ik dacht dat het helder was maar nu heb ik weer vragen.

VRAAG 1: Maak jij eruit op dat als je de pwm niet aansluit de driver vol open stuurt dat er een pullup weerstand in zit en er 6V op de PWM kan komen te staan?

VRAAG 2: Ik wil een 10K weerstand tussen PWM en de min van de driver zetten als pulldown weerstand. Als de aansturing dan weg valt zorg deze weerstand ervoor dat de LED uitgaat ipv vol aan.

VRAAG 3: Kan ik de PWM uitgang van de arduino veilig aansluiten op de pwm driver aansluiting met een bijvoorbeeld een 1K weerstand ertussen en desnoods een glaszekering van 30mA.

1 correct maar dat is meten.
2 ja en dat kan dus ook met een ULN2003 oid.
3 als de meting 5 volt geeft dan kan dat, anders met een ULN of een optocoupler werken.
de stroom zal wel klein zijn, maar de arduino gaat kapot als je op een pin 6 volt zet.
het voordeel van een optocoupler is verder nog dat er gescheiden is.
doe dan ook een ledje in serie aan je arduino pin dan kun je zien wat er uitgestuurd wordt.
gberuik pin 13 niet voor dit ding want daar zit al een ledje op en geeft dus verkeerde info aan je LDD

shooter:
1 correct maar dat is meten.
2 ja en dat kan dus ook met een ULN2003 oid.
3 als de meting 5 volt geeft dan kan dat, anders met een ULN of een optocoupler werken.
de stroom zal wel klein zijn, maar de arduino gaat kapot als je op een pin 6 volt zet.
het voordeel van een optocoupler is verder nog dat er gescheiden is.
doe dan ook een ledje in serie aan je arduino pin dan kun je zien wat er uitgestuurd wordt.
gberuik pin 13 niet voor dit ding want daar zit al een ledje op en geeft dus verkeerde info aan je LDD

Shooter, hartelijk dank tot dusver voor de zeer waardevolle info.

Ok, ik ga denk ik dn toch maar een ULN2003 ertussen zetten.

Vraagje over de ULN2003. Ik sluit die aan op een op een 5V voeding.
Arduino pwm ingang rechtstreeks op op de ULN2003 ingang 1 en dan uitgang ULN2003 1 naar de driver.

1. Als ik het goed zie is de ingang van de ULN2003 logica geschikt en heeft een voldoende hoge ingangsweerstand voor de arduino, of vergis ik me?

2. Klopt het dat ik verder geen rand componenten om de ULN2003 nodig heb?

3. Stel de voeding van de ULN2003 valt weg, stuurt de driver dan nog volledig open en heb ik dan alsnog een pulldown weerstand nodig of regelt de ULN2003 dit alsnog, ook zonder voeding?

Ad 3 waarom test je het niet gewoon ff uit… Hang de ingang van de module open… En wat gebeurt er? Lampjes blijven uit? pull down niet nodig. Lampjes gaan aan… Weerstandje erover naar GND … lampjes nu uit? helder… Desnoods nog ff die uln2003 ervoor en nog eens proberen… Waar is de onderzoekende geest gebleven?

Dageraad:
3) Stel de voeding van de ULN2003 valt weg, stuurt de driver dan nog volledig open en heb ik dan alsnog een pulldown weerstand nodig of regelt de ULN2003 dit alsnog, ook zonder voeding?

Daar heb je het antwoord al op:

Ik:
De ULN2003 is niet echt een chip die iets heel geavanceerds doet.
Het is telkens een transistor paar (darlingtons).

De ULN2003 heeft geen voedingspin.
Dus kan daar de voeding ook niet wegvallen.
Er is wel een common, een gemeenschappelijke aansluiting waarlangs de uitschakel pulsen van bepaalde belastingen afgevoerd kunnen (is niet moeten) worden.

Nico heeft overigens groot gelijk:
Bedenk een experimentje waarin je dit onderzoekt.
Leuk om te doen en erg leerzaam.
Het resultaat ervan vergeet je geheid nooit meer.

OK, helder.

We gaan het testen.

Bedankt voor de hulp.

zoals ik reeds had verteld de voeding van de ULN niet aansluiten alleen bij spoelen etc.