Arduino nano 5volt 3,3volt

Hallo,

Mijn recente rf probeersels ( zie andere post) hebben ertoe geleid dat ik zonder nano.

Bestaat er een verschil tussen een nano 5volt en 3,3volt uiterlijk. Mijn sensoren werken op 5volt, vandaar...

Ik denk dat daar mijn fout lag. Ik heb het send en receive probleem opgelost met Raspberry PI.

Ivan

Ja, het verschil en bestaansrecht van die 2 verschillende versies is dat voor de 5 volt versie op 16 MHz stabiliteit gegarandeerd word, en voor de 3.3 volt versies 8 MHz. Dit betekent dat je wel een 5 volt versie op 8 MHz kan hebben, maar niet 16 MHz op 3.3 volt. Dit ligt niet aan het boardje, maar aan de 328 chip. Je zult ook bij beschrijving van een baordje op een beetje fatsoenlijke site, altijd de klokfrequentie en de spanning vermeld zien staan. De boardjes die ik heb ontvangen, (allemaal Chinese clones) hadden er ook veldjes op afgedrukt waarop met een vinkje aangegeven moest worden welke spanning en welke frequentie het was (maar niet ingevuld uiteraard).

Je moet dus ff kijken welk kristal of oscillator er op zit. Als die 16 MHz is, zou het ook zo moeten zijn dat je een 5 volt variant hebt, wanneer er verder geen andere kenmerken op staan waardoor je kunt vaststellen op welke spanning je kunt werken.

officieel kan de chip wel op 1.8-5.5 volt werken, maar als de voeding 3.3 Volt is dan kun je natuurlijk geen 5 volt aansluiten. de ingangen moeten tussen 0 en de voedingsspanning in blijven.