Ik heb een probleem met mijn Arduino DUE waar ik zelf even niet uit kom.
Ik heb 4 druk buttons waar van er 1 begint te piepen als ik hem heb ingedrukt (alleen met adapter).
Ik heb een 10 KOhm aangesloten tussen de GND en de button en komt 5 volt op de button.
Als ik de draden verwissel, dan blijft bij de zelfde button de piep, wat wel raar is lijkt mij.
Bedrading heb ik na gelopen, deze zitten goed aangesloten.
Misschien doe ik iets verkeerd, ik kom er zo niet achter.
Het enige wat ik kan verzinnen omdat je niets laat zien (foto, sketch etc etc) is dat je die knop als uitgang heb gedefinieerd (mogelijk PWM en door sluiting [indrukken van de knop]) die 10K weerstand gaat piepen. Omdat je dat alleen hoort via de adapter komt dan omdat die meer stroom kan leveren. Maar het is allemaal giswerk.....
Dan moet je dus op z'n minst veel meer informatie geven.
Je vertelt dat je een Due gebruikt.
Als ik naar foto's van een Due kijk, dan zie ik daar een spoel op zitten.
Dat is het vierkante ding (met een zichtbaar cirkeltje en het getal 100 er op) ter hoogte van pins 40,42,44 en de 47uF/16V condensator.
Dat is het enige onderdeel waarvan ik me kan voorstellen dat het kan gaan piepen, vanwege diens constructie en hoe het gebruikt word.
Piepen duidt dan wel vaak op een overbelasting.
Wanneer je bij dat piepen de vinger op de spoel legt, verandert het geluid dan ?
Pas wel op, want overbelasting betekent ook hitte, en het ding zou dan wel eens zo warm kunnen worden dat je je er aan kan branden.
Als het een overbelasting is, moet je dat ook niet teveel opzoeken dus niet dagenlang dit gaan zitten doen in een poging de oorzaak te vinden en op te lossen.
Verder: een weerstand naar GND en knop, en de knop aan 5 volt.
Aan welke kant van deze 2 aansluitingen van de knop heb je de pin van je Due aangesloten ?
Waar komt de 5 volt eigenlijk vandaan ?
En was die Due niet een 3 volt device ?
De buttons zitten op de 5 volt van de digital poorten.
Ik heb de weerstand tussen de button en GND, en de GND komt ook van de digital poorten.
Ik weet niet precies of het een 3 volt device is.
Als ik het zo bedenk, wel.
Nog makkelijker (en ook veiliger blijkt maar weer) is om de knoppen gewoon tussen een pin en GND te plaatsen. En vervolgens gebruik je de interne pull up via pinMode(pin, INPUT_PULLUP). Heb je ook extern geen weerstand meer nodig.
PS Graag volgende keer code tags gebruiken. Dit doe je met het volgende