Arduino pro micro eerste keer button box

Goedenavond iedereen,

Ik wil graag een buttonbox bouwen voor het eerst in mijn leven. De buttons en box zijn klaar.
Ik heb dit filmje gevolgd op youtube MAKE THIS BUTTON BOX | 32 FUNCTION w ENCODERS - YouTube

Maar................ deze sketch zit bij het uploaden vol errors.
En ik krijg de Arduino wel te zien in het configuratiescherm als een nieuw device.
Maar ik zie niet de buttons-animatie als je er rechts op klikt.

Ik neem aan dat er een sketch in moet. Ik heb dus uiteraard ook nog niet geprogrammeerd
in en met Arduino. Om de buttonbox goed aan mijn PC te krijgen heb ik hulp nodig.

Wie geeft mij een handje bij deze nieuwe hobby?

Vast bedankt en vriendelijke groeten,

Tom.

Hoi tiltav, Tom, welkom.

Natuurlijk moet er een sketch in je Arduino.
Heb je het boek gekocht, waar dit fimplje een reclame voor is ?
Want daarin staat dus hoe je dat ding maakt.

Wanneer je er niet meer geld in wil steken maar in plaats daarvan er wat van wil opsteken, kun je ook de verschillende onderdelen van zo’n sketch gaan opzoeken en zelf een passende sketch bouwen waarmee je dit kunt doen.
Maar dan ben je wel een stuk tijd kwijt, want je zult er op moeten studeren en experimenteren (en das inclusief fouten maken, maar das nou juist zo leuk er aan en wanneer je die fouten gevonden en opgelost hebt, heb je een berg geleerd).

Goedemorgen en dank voor de reactie,

Ik ben er na een avond zoeken uit dat ik een kloon van een Arduino pro micro heb. Ik zie deze wel verschijnen in het configuratiesysteem maar ik kan in eigenschappen niet zien/testen dat het een usb apparaat is waarmee je kunt gamen. Dus ik kan de drivers ook niet laden.
Heb jij een idee voor een eenvoudige "echte"" arduino waarmee hett wel zou kunnen? En die wel verschijnt
in Windows 10?

Ik hoor het graag.

Vriendelijke groeten,

Tom.

En waar ik ook tegenaan liep; moet en waar kun je drivers downloaden?

Je zal we de ch340g drivers missen. Ff googelen

Ik heb de driver geinstalleerd en de computer opnieuw opgestart. Maar ik zie hem nog steeds niet als USB game controller. Nog een andere mogelijkheid?

Kan je de sketch nu wel uploaden? Want dat is de eerste stap. Die usb doet nog helemaal niks zolang er niets in de arduino zit. Hij zal hem nu wel moeten herkennen bij de com ports in apparaatbeheer

De Pro Micro heeft een controller (processor) die zelf een USB interface heeft.
Daarom heb je voor dat ding geen aparte driver nodig.
Dat jij m kunt zien als Arduino Pro Micro betekent dus dat het ding werkt.
En wanneer je heel goed oplet en eerst apparaatbeheer opstart en dan je Arduino verbindt, kun je zien dat het ding zich anders gedraagt als de meeste apparaten, want hij word waarschijnlijk 2 keer aangemeld bij Windows; eerst als het ene apparaat, dan als een ander apparaat.

De truc is nu dat je het ding zich bij windows meldt als een HID (Human Interface Device).
Dat zijn apparaten zoals muizen en toetsenborden.
En jij wil dat ie zich uiteindelijk als een toetsenbord meldt, want dat is feitelijk wat jij gebouwd hebt.

De Pro Micro werd ontwikkeld door Sparkfun, met ondersteuning van Arduino.
Via deze link (klik !) vind je een uitleg van Sparkfun over hoe je dat kunt gebruiken, en dat is heel eenvoudig.

Ok. Oprecht veel dank voor jullie response. Daar moet ik het als absolute beginner echt van hebben.

Ben maar aan het zoeken en zoeken. En opnieuw aan het installeren. eerste ding; hoe meld ik de arduino aan in het programma bij Tools? optie Arduino pro or pro mini? Welke scetch kan ik het beste downloaden? Hebben jullie een tip? Als ik een sketch download krijg ik veel foutmeldingen. En dan werkt het denk ik ook niet.
Of is er een blanco sketch waarop ik in ieder geval de arduino als gamecontroller kan gaan zien en vandaar uit verder werken?

Of hebben jullie gewoon een tip koop dat en dat board en dan kun je lekker aan de slag. Dit werkt zo voor geen meter. En ik heb redelijk verstand van computers.

Wat ik ook doe....ik krijg de arduino pro micro niet aan de praat. Ik heb een groen lichtje en 2 rode..hij zou het toch echt moeten doen....iemand?

Vooraf: geen ervaring met ProMicro, alleen met Leonardo.

Je kunt in de IDE Leonardo of Micro kiezen; beiden zouden moeten werken. Anders kun je van de Sparkfun site hun boards package downloaden en installeren in de IDE; dat zal je de ProMicro optie geven bij de bord selectie. Dit heeft alleen invloed in the IDE, nergens anders.

De kleuren van de leds zeggen me niet veel. De power led zou aan moeten zijn (en dat is waarschijnlijk het geval). Een officiele ProMicro heeft, volgens het schema een rode (power), groene (??) en gele (TX) led.

De ProMicro verschijnt in Windows als een seriele poort (althans, dat zou zo moeten zijn). Tijdens het uploaden van een sketch verandert dit. De ProMicro zal alleen als een HID worden herkend nadat je de ProMicro op de juiste manier hebt verteld (via een programma dat je schrijft) dat deze zich als een HID moet gedragen en je dat programma ge-upload hebt; er is geen driver nodig.

Voorbeeld programmas zitten onder Files -> Examples -> USB (bv. keyboard message).

PS
Als je fouten krijgt moet je deze hier posten; als er fouten zijn verschijnt er een knop "copy error messages". Klik daarop om de fouten te copieren naar het clipboard. Vervolgen je het hier in een bericht plakken.

Ok, dank. Kun je het board resetten trouwens?

Het is me een raadsel waarom het niet werkt bij mij en bij de rest van youtube wel. (Ik heb echt wel behoorlijke ervaring met PC's).

Wat bedoel je met resetten?

Zoals op een PC de reset knop indrukken? Ja, dat kan als je de reset pin met GND verbindt en daarna weer los neemt. Als je bord wordt herkent als een seriele poort, kun je een terminal programma gebruiken (niet seriele monitor); open de poort met op 1200 baud en sluit de poort weer.
2)
Zoals op een PC het besturings systeem opnieuw installeren? Ja, dat kan ook als je een programmeer apparaat hebt of een andere Arduino.

In het hele verhaal is het me niet 100% duidelijk of je bord in windows wordt herkend als een seriele poort of niet? Kun je dat wat verduidelijken?

Ok, dank het resetten begrijp ik. De Arduino wordt herkend als een comport.

Ik begrijp ni dat ik en sketch nodig heb voor de Arduino pro micro die deze verbind met de pc als als gamecontroller. Weet jij er eentje?

Arduino: 1.8.12 (Windows Store 1.8.33.0) (Windows 10), Board: "Arduino Mini, ATmega328P"

Sketch uses 892 bytes (3%) of program storage space. Maximum is 28672 bytes.
Global variables use 9 bytes (0%) of dynamic memory, leaving 2039 bytes for local variables. Maximum is 2048 bytes.
An error occurred while uploading the sketch

This report would have more information with
"Show verbose output during compilation"
option enabled in File -> Preferences.

Dat is dus een verkeerd board wat je geselecteerd hebt.
Daar zit een andere controller op en daarom kun je daar helemaal geen HID van maken.

Je moet kiezen voor een Arduino die een atmega32u4 heeft, want dat heeft je Pro Micro ook.
Om er zeker van te zijn dat je dan de juiste keuze maakt, kun je het beste het pakketje dan fabrikant Sparkfun er voor gemaakt heeft ophalen.
Dat kun je heel eenvoudig ophalen door bij hen op de site een zoekopdracht in te typen, maar om het nog eenvoudiger te maken heb ik het zojuist opgezocht en is dit de link naar de bestanden (klik !)
In de ReadMe file die daar tussen staat, staan vermeld hoe je verder moet zodat je uiteindelijk de Pro Micro in de Board Manager kunt kiezen.
Lees eerst de ReadMe helemaal door voordat je er meteen mee aan de slag gaat, zodat je een beetje weet wat je tegen gaat komen.

Dit is wel het eerste dat je nu moet doen, want anders kom je geen steek verder.

Ik heb nu via funspark het board Sparkfun pro micro geinstalleerd.Klopt dat zo?

Ik zou ook nog moeten installeren .inf en .cat betstanden moeten installeren als driver. Daar kom ik niet uit. Die kan ik niet downloaden. Weet iemand hoe dat zit?

En dan zou ik toch buttons moeten kunnen gaan indrukken en zien?

Heel graag jullie hulp bij deze enthousiaste beginneling.

Hoi.

Dit is een forum van gebruikers voor gebruikers van Arduino.
Dat betekent dat wanneer er vragen of mededelingen zijn, die op het forum geplaatst kunnen worden zodat iedereen ze kan zien en het kan gebruiken of er een antwoord op kan geven.
Ik snap dat wanneer het allemaal wat lang duurt en / of je enthousiast bent, het begint te kriebelen.
Maar het is niet de bedoeling dan mensen direct te benaderen via de PM functie.
Ik zal niet op zulke berichten reageren als het ook hier op het open forum afgehandeld kan worden, en ik stel zulke berichten ook niet op prijs.
Dus voortaan gewoon via het forum verder met je vragen.

Funspark ken ik niet, Sparkfun wel.
Als je iets van een funspark site hebt gehaald (en het dus niet een slip of the tongue was), dan is het maar de vraag wat je hebt opgehaald.

In mijn vorige bericht heb ik je een directe link gestuurd naar de betreffende bestanden en uitgelegd hoe je er achter kunt komen hoe je verder moet.
Maar die instructies zijn wel in het Engels, ik weet niet of dat lastig is voor je.

Je moet de board manager vertellen waar ie de library vandaan moet downloaden, daarna heb je er een hele hoop Sparkfun libraries boards bij gekregen, waaronder dus die voor de Pro Micro.
Om dat te doen moet je naar de instellingen gaan van je IDE.
Dat doe je door op Bestand te klikken en dan op Voorkeuren.
Er opent dan een ander venster met de instellingen daarin.
Onderaan in dat scherm zie je dan staan Additional Boards Manager URLs:
Daarachter staat een vak dat je in kunt vullen.
Als er nog niets is ingevuld, kun je daar het volgende invullen:

https://raw.githubusercontent.com/sparkfun/Arduino_Boards/master/IDE_Board_Manager/package_sparkfun_index.json

Als er wel wat is ingevuld, moet je anders te werk gaan, omdat je dat andere niet wil weghalen.
Dus in dat geval even laten weten, dan ga ik daar ook nog wat over vertellen.
Hierna kun je op OK klikken en de IDE afsluiten.
Dan de IDE weer starten, en naar de Boards Manager gaan (Hulpmiddelen - Board: - en dan bovenaan het menuutje dat opent).
Daar kun je zoeken, zoek dan op Sparkfun, zodat alleen de Sparkfun delen zichtbaar zijn.
Zoek nu in de beschrijvingen naar Pro Micro, en selecteer dat deel.

Als je dat gedaan hebt, best weer even IDE uit en aan, en je kunt nu wel de Pro Micro kiezen uit de boards.
Hierna moet alles normaal compileren (dus zonder fouten), en moet je je code kunnen uploaden.

Veel succes.

Goedenavond,

Vriendelijk dank voor de hulp. Oprechte excuses voor de benadering.
Wist ik echt niet. Zal ik zeker notie van nemen en mij eraan houden.

Vriendelijke groeten,

Tiltav/Tom

goede middag heren. ik ben met een soortgelijk projectje bezig. en ik heb de sketch van de buttonbox ook wel voorbij zien komen alleen kan ik er nog niet echt wijs uit worden. ik heb inmiddels wel mij controller werkend alleen ik moet de keys in arduino IDE toewijzen. terwijl in het filmpje de keys zijn vernoemt naar button 1 tm 26. alleen ik kan het niet voor elkaar krijgen om dat ook zo mooi te krijgen, wat ik ook probeer ik kan alleen maar 1 character versturen.
zou iemand het tipje van de sluier oplichten hoe ik dat het beste kan doen?

alvast bedankt