Arduino verbinden met batterij en tegelijk opladen

Hallo,

Ik wil mijn arduino vanaf een batterij voeden maar ik wil tegelijkertijd dat die batterij ook oplaadt, de arduino moet namelijk altijd aan zijn aangezien hij de rolluiken, lampen en het alarm bedient van een winkel zodat ze op afstand alles aan en uit kunnen zetten,
moet hiervoor een circuit worden aangesloten of kan het volgens het plaatje (zie bijlage)

Alvast bedankt!

arduino.png

Hoi.

bce0c6eae3315bfc0f615f18dd714bf00d740c93.png

Het moet allebei kunnen.
De Arduino kun je gewoon aan de accu laten zitten tijdens laden.
De spanning zal vermoedelijk wel iets hoger dan 12 volt kunnen worden tijdens het laadproces, dus dat moet je even nakijken.
Persoonlijk zou ik het wel iets meer vertrouwen als de Arduino iets minder dan 12 tot 14 volt te verwerken zou krijgen.
Want als de spanning inderdaad zou oplopen tot 14 volt, dan moet de voeding op je Arduino boardje dus 9 volt wegbranden om uiteindelijk 5 volt over te houden.
Die moet dus ongeveer 2 keer zo hard werken als de rest van je Arduino boardje, en dat gaat dat ding niet echt leuk vinden.
Maar het ligt er ook aan wat je verder allemaal aan de Arduino gaat hangen.

De batterij en de arduino zitten wel 24/7 aangesloten, zal dit geen probleem vormen?

Dus ik kan beter een circuit kopen voor 12 -> 5v of de arduino van een fan voorzien

Ik zie nu dat je een 12 volt voeding wil gebruiken in plaats van een lader.
Ik denk niet dat dat een goed idee is en of je accu dat wel leuk vindt.
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan wat voor accu je gebruiken wil, maar op het plaatje ziet het eruit als een droge lood accu zoals die ook in alarm centrales, UPS'en en in bepaalde modelbouw projecten word toegepast.
Als je een echte lader gebruikt, zul je zien dat die accu het langer zal uithouden.
Natuurlijk maakt dat je project iets ingewikkelder.
Maar ik denk dat je hier betrouwbaarheid boven gemak tijdens de ontwikkeling moet stellen.

24/7 mag geen probleem zijn, maar je moet wel in de gaten houden dat je niet ergens een overflow krijgt.
Dus dat er een geheugen volloopt, of als je een timer gebruikt dat die overloopt.
Daar zijn standaard oplossingen voor te vinden.
Maar daar gaat het hier nu niet over.

Je kunt voor een of twee euro een geschakelde voeding kopen die van die 12 volt 5 volt kunnen maken en die zo'n 85 % efficiëntie kan behalen.
Das efficiënter dan het ding op de Arduino, en omdat ie niet op het boardje zit zal je ook minder problemen met warmte ontwikkeling hebben.
Bovendien kunnen die dingen vaak 3 Ampère aan.

sluit de arduino via zo'n gsm lader voor in de wagen aan op de batterij.
Kosten bijna niets meer, en je arduino gaat het veeeel langer uithouden.

Bij nader inzien zie ik het nut niet van de arduino aan te sluiten op een batterij.
Wanneer er geen 230V spanning is gaan de lampen en rolluiken heel waarschijnlijk ook niet werken.

Oke duidelijk.
@vadeveni bedankt voor de tip, heb ik hier liggen dus heb ik gebruikt.

De arduino zet alle relays een paar keer aan en uit tijdens het opstarten, en dit mag niet gebeuren omdat het dan fout gaat met de rolluiken en het alarm.