Hoi Wilco.
Mijn ervaringen zijn heel beperkt hoor.
Maar das nou juist het mooie van fora zoals deze, anderen die de ervaringen wel hebben kunnen zo in de thread aansluiten.
Ik heb wel een DUE kloon, maar die ligt hier ergens tussen de (niet geringe) stapel met boardjes, modules en andere dingen die in de toekomst misschien nog wel eens interessant zouden kunnen worden.
Dat ding heb ik dus nog nooit gebruikt, behalve even aangesloten om te zien of 'ie tot leven kwam.
Ik ben mij van de valkuilen mbt de 3 volt versus 5 volt bewust, en zal daar tegen de tijd dat ik met het spul aan de slag ga dan ook rekening mee moeten en kunnen houden, de stapel bevat ook level converters.
Voor wat betreft de webserver: die draait op je Arduino en niet op een (netwerk)shield.
Zo'n shield is alleen de interface tussen je Arduino en het netwerk, en er is ook een stukje softwarematige interface (we gaan dat library noemen) nodig zodat je Arduino ook weet hoe ie met je netwerkshield om kan gaan.
Inderdaad is het noodzakelijk om een port forward te doen van het internet naar je Arduino als je eenmaal zover bent, maar houd er wel rekening mee dat dan niet morgen of overmorgen zal zijn.
De enige manier die ik ken om daar omheen te werken, is door de verbinding van binnen naar buiten op te zetten.
Maar dan kun je maar naar 1 internet apparaat verbinden.
Als dat bijvoorbeeld jouw laptop is die telkens op verschillende plaatsen een internet verbinding heeft, kun je eens uitzoeken of DynDNS je daarmee kan helpen.
Dat is een service die er voor zorgt dat jouw laptop altijd via dezelfde URL te vinden zal zijn, waar 'ie ook met het internet verbonden moge zijn.
Maar als je van ieder apparaat dat aan het internet verbonden is een verbinding wil kunnen leggen naar jouw toepassing dan zul je een port forward nodig hebben, en een URL moeten maken die ook de port aanspreekt bijvoorbeeld http://www.voorbeeldig.nl:23145
Ik heb hier al meer dan een jaar een Duemilanove (das een heel oude Arduino variant) met een networkshield waar een simpel servertje op draait die de analoge poorten uitleest en toont, aangevuld met een java tellertje die 10 seconden aftelt, om vervolgens de pagina (en dus ook de waardes) vernieuwt.
Puur om te zien of ik dat kon maken.
De hardware komt uiteraard ook weer van de stapel.
Java is wel een beetje een rotzakje, want het servertje doet daar helemaal niets voor, behalve die java code sturen.
Die code word vervolgens door de browser aan de client kant uitgevoerd, dus op die plaats vindt het aftellen en vervolgens opnieuw opvragen van de pagina plaats.
Dit heb ik gemaakt met de voorbeeldsketch die hier op de site te vinden is, en door er zelf wat aan toe te voegen en uit te zoeken hoe dat java nou eigenlijk werkt (alleen voor wat betreft dat timertje).
De pagina is zeer eenvoudig, met alleen wat beperkt opgemaakte tekst tegen een egale Arduino-groene achtergrond.
Als je mooie plaatjes en bijvoorbeeld klokjes wil weergeven dan is dat een heel stuk meer tekst (dat is wat HTML is), en ook meer te verzenden data.
Maar het netwerkshieldje dat ik hier heb, heeft ook een SD kaartlezertje aan boord (nog niet mee gespeeld).
Die kun je dan mooi gebruiken om de data van door te sluizen, bijvoorbeeld voor een gelikte achtergrond van je webpagina.
Maar dan ben je weer meer met webdesign bezig dan puur met het programmeren van je Arduinootje.
Het is een heel goed idee om dat plan van je project te maken.
Dat plan kun je steeds verder verfijnen en misschien uitbreiden.
Als je het ver genoeg verfijnd hebt, ben je al halverwege je uiteindelijke code.